960-Lit. SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Har du inga nötter själv då?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av ansjo
      Har du inga nötter själv då?
      Trodde du var nykterist
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Här är ett par andra pilska i full karriär:
        Och nästa gång skall jag putsa rutan INNAN!!! Groaaar...
        Kommer såklart filmer på leken senare, typ imorgon!
        Bifogade filer

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Det tog inte lång tid minsann. Hoppas att de klarar av ynglen nu när det än så länge inte är så många romrövare i karet...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av MaxB
            Här är ett par andra pilska i full karriär:
            Och nästa gång skall jag putsa rutan INNAN!!! Groaaar...
            Kommer såklart filmer på leken senare, typ imorgon!
            Nybörjar tur
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ansjo
              Det tog inte lång tid minsann. Hoppas att de klarar av ynglen nu när det än så länge inte är så många romrövare i karet...
              Nja... vi får se - hade det varit för några år sedan hade jag inte tvekat en sekund om att de skulle klara att dra upp sina yngel, men... med den känsliga kvalitet de är av idag så ställer jag inte förhoppningarna så högt - dom får hålla på bäst dom vill!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av c90368
                Nybörjar tur
                Du menar att jag inte tappade kameran i golvet...?

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Med risk att "overdo" uppdateringar från det här karet - sätter jag ändå in tre filmsnuttar på Fjärilsciklidernas lek.
                  Det får la va' bra på ett tag nu känns det som - men, som sagt, det händer alltid nåt kul i baljan, så jag återkommer med fler bilder och filmer när tillfälle ges!







                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Med risk att "overdo" uppdateringar från det här karet - sätter jag ändå in tre filmsnuttar på Fjärilsciklidernas lek.
                    Det får la va' bra på ett tag nu känns det som - men, som sagt, det händer alltid nåt kul i baljan, så jag återkommer med fler bilder och filmer när tillfälle ges!







                    http://www.youtube.com/watch?v=ZycX4xpQ7F0
                    Du fuskar säkert! Kan riktigt se framför mig hur MaxB sätter sig en skön fotölj, klappar ihop händerna och säger: Ja se här pojkar, så skall det gå till!

                    Grattis iallafall Hoppas de klarar att dra upp några småttingar!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Albinfiskare
                      Du fuskar säkert! Kan riktigt se framför mig hur MaxB sätter sig en skön fotölj, klappar ihop händerna och säger: Ja se här pojkar, så skall det gå till!

                      Grattis iallafall Hoppas de klarar att dra upp några småttingar!
                      Haha! Du har rätt! Jag fuskar faktiskt - såtillvida att jag jag bara låter karet och fiskarna vara. Med andra ord; jag roddar inte om och röjer i karen utan "pillar" så lite det bara går.
                      En sak dock; Jag vet sedan tidigare vad som är nästan omöjligt lockande för Fjärilsciklider - det är trånga platser med växter och rötter, alltså små skyddade "prång" där de känner sig trygga. Ligger det på ett sådant ställe även en "ditplacerad" slät "leksten"... ja, då är snart leken igång.
                      Det hade bildats ett litet, just sådant, ställe i det vänsta hörnet (där jag också har varit slarvig med att torka bort kondensrinn från rampen på frontglaset) så jag lade bara försiktigt ner en slät sten där, och det tog bara någon dag så hade dom bestämt sig.
                      Om det blir frisimmande yngel av den här leken återstår att se - jag är tveksam på kvaliteten på dessa Fjärilsciklider...

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        Mm tyckte nog att stenen såg lite misstänkt ut

                        När jag hade fjärilar i mitt 240L så hade jag ett liknande ställe för mina fjärilar , och de höll på och grävde och spelade och putsade stenar men ikke blev där någon lek. Fast mina fjärilar var mindre än dina.

                        Dina ser ändå ut att vara kraftiga och fina, jämfört med vad man brukar se i butikerna..

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Albinfiskare
                          Mm tyckte nog att stenen såg lite misstänkt ut

                          När jag hade fjärilar i mitt 240L så hade jag ett liknande ställe för mina fjärilar , och de höll på och grävde och spelade och putsade stenar men ikke blev där någon lek. Fast mina fjärilar var mindre än dina.

                          Dina ser ändå ut att vara kraftiga och fina, jämfört med vad man brukar se i butikerna..
                          Nu blev det ny sida här så jag lägger länkarna på Fjärilsciklidleken i detta inlägg också - så vet dom som inte kollar bakåt vad vi snackar om. På förra sidan finns också bilder på leken samt lite sköna andra filmer.. jaja, tjôta!







                          Jo, det är klart att jag med tanke på att de skulle få en bra lekplats liksom lade dit en passande sten - man måste ju fixa lite för dom.
                          Dessa två Fjärilarna är verkligen stora, robusta och färggranna - kanske lite för mycket "perfekta" för att vara perfekta.
                          De slogs rejält under någon timme innan leken och honan har fått en liten skada på underläppen samt att hon blivit biten, av hanen, i fenorna, så de ser lite trasiga ut.
                          Det är bara detta fjärilsparet i karet och hanen visar upp det klassiska beteendet för lekfrustration - alltså att han, precis innan leken, blir så upphetsad att hans frustration går ut över honan - som för en kort stund inte riktigt hann komma i stämning. Nu är det så stora utrymmen i karet att hon, trots att hon bet tillbaka, ändå kunde simma undan en stund och liksom komma till ro för att möta hanen en stund senare - och genomföra leken.
                          Hade jag haft ett eller två par till i karet skulle hanen garanterat rikta sin leklystnadsaggression mot någon av de andra Fjärilshanarna - och honan hade varit upptagen med att rikta sin energi mot någon av de andra honorna.
                          När jag för några år sedan hade tre fjärilspar i 600-baljan var det mer eller mindre hela tiden en mycket god balans mellan dessa par - och de drog upp yngel på löpande band.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Kan inte bli för många sådana filmer!
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Kan inte bli för många sådana filmer!
                              Just, det var därför jag valde en kamera som har HD-filmfunktion. Jag har alltid varit facinerad av "live"-upptagningar på lekar och yngelvård. Nästa steg är att punktmarkera den gula agassizii-honan som syns på de tidigare filmsnuttarna - hon som tog ett kokosnötskal till lekplats - jag tror det förhoppningsvis kan bli grymma filmsnuttar på när hon tar fram ynglen.

                              Kommentar

                              • Albinfiskare
                                • November 2007
                                • 1399

                                till hd-filmer krävs ju hd-tv

                                Kommentar

                                Arbetssätt...