Scalarer i 600-liter.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #46
    Ja, det där med 12 timmars party känner man ju igen...

    Jag tycker inte det är svammel, Maths, tvärtom! Jag är också intresserad av att gå ifrån de konventionella "möbleringarna" i akvarium. Jag försöker att tänka bort gavlarna. Så här; Vi har ju en avlång tredimensionell rektangel att arbeta i (vad kallas en avlång kub...?), alltså blir det ett urklipp, eller en "del" av en naturlig miljö som vi försöker få in i våra kar. Antingen kan man förhålla sig så att man accepterar det kubistiska rummet och inreda så att det blir en skön harmoni i det "blickfång" som akvariet bildar. Jag själv studerar inte akvariet på håll, utan sitter mest ganska nära och vill då få en upplevelse av att jag "tittar in" direkt i en miljö utan bak- och sidorutor. Därför har jag, om vi nu tar 600-burken som exempel, ställt - eller placerat rötter som lutar kors och tvärs - gentemot rutorna, som om det fanns en linje som fortsatte utanför glasen. Det är nog så du kan tänka om du vill få fram en bäckliknande känsla i karet, alltså att inredningen liksom inte "tar slut" vid gavelrutorna.
    En annan finess är även att tänka bort frontglaset och placera någon växt eller rot/rötter helt nära frontglaset för att på så sätt trolla bort känslan av att "akvarievärlden" slutar där man sitter eller har ansiktet.
    Det är ju också vanligt att ha en "sandarena" typ i mitten vid frontrutan, som en scen eller liknande, som en centrumdel där övrig inredning ofta bara blir runtliggande utsmyckning. Kan man få bort den "inredda" grejen kan mycket vara vunnet
    To cut a long story short - att tänka utanför boxen (glasrutorna)...
    Nu kan vi snacka om svammel, eller hur?







    Ursprungligen postat av c90368
    Apistogramma borellii och Schackbräden



    Jag vill uppnå en kombination av det nakna utan växter, men trotts det ha växter Hur det nu ska gå till

    Men den grundläggande tanken är att lämna den traditionella layouten med "linjer" som för blicken in till centrum av karet med hjälp av växter eller rötter. Vill få till en layout som löper "längst med" karet så man får en känsla av bäck, detta dock utan att det är något strömmande vatten.

    Ja, det här blev mest svammel, inte lätt att med ord beskriva bilder som bara finns inne i huvet

    Dessutom i ett huvud som är lite stukat eftersom jag kom hem 06.30 i morse efter 12 timmars party

    En gammal man gör så gott han kan

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #47
      Ursprungligen postat av MaxB
      Ja, det där med 12 timmars party känner man ju igen...

      Jag tycker inte det är svammel, Maths, tvärtom! Jag är också intresserad av att gå ifrån de konventionella "möbleringarna" i akvarium. Jag försöker att tänka bort gavlarna. Så här; Vi har ju en avlång tredimensionell rektangel att arbeta i (vad kallas en avlång kub...?), alltså blir det ett urklipp, eller en "del" av en naturlig miljö som vi försöker få in i våra kar. Antingen kan man förhålla sig så att man accepterar det kubistiska rummet och inreda så att det blir en skön harmoni i det "blickfång" som akvariet bildar. Jag själv studerar inte akvariet på håll, utan sitter mest ganska nära och vill då få en upplevelse av att jag "tittar in" direkt i en miljö utan bak- och sidorutor. Därför har jag, om vi nu tar 600-burken som exempel, ställt - eller placerat rötter som lutar kors och tvärs - gentemot rutorna, som om det fanns en linje som fortsatte utanför glasen. Det är nog så du kan tänka om du vill få fram en bäckliknande känsla i karet, alltså att inredningen liksom inte "tar slut" vid gavelrutorna.
      En annan finess är även att tänka bort frontglaset och placera någon växt eller rot/rötter helt nära frontglaset för att på så sätt trolla bort känslan av att "akvarievärlden" slutar där man sitter eller har ansiktet.
      Det är ju också vanligt att ha en "sandarena" typ i mitten vid frontrutan, som en scen eller liknande, som en centrumdel där övrig inredning ofta bara blir runtliggande utsmyckning. Kan man få bort den "inredda" grejen kan mycket vara vunnet
      To cut a long story short - att tänka utanför boxen (glasrutorna)...
      Nu kan vi snacka om svammel, eller hur?
      Ja, den som inte är inne i våran tankevärld kan nog se dina bokstäver som ett långt svammel Men du lyckades faktiskt få ner mina tankar på pränt bättre än jag själv

      Vi är helt klart inne på samma tankar. Ska invertera alla rötter i de lokala affärerna och se om jag hittar "rätt" rot/rötter, som jag tyvärr inte riktigt vet hur de ska se ut
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #48
        Ursprungligen postat av c90368
        Ja, den som inte är inne i våran tankevärld kan nog se dina bokstäver som ett långt svammel Men du lyckades faktiskt få ner mina tankar på pränt bättre än jag själv

        Vi är helt klart inne på samma tankar. Ska invertera alla rötter i de lokala affärerna och se om jag hittar "rätt" rot/rötter, som jag tyvärr inte riktigt vet hur de ska se ut
        Det där med att "pressa" förbi och "genom" rutorna kan du se ett exempel på denna bild tagen precis nu i extrem vinkel mot frontglaset. När man sitter framför karet så vill jag att det skall kännas som om frontrutan inte existerar.
        När jag är i Z-shoppen så brukar sätta mig på golvet och pussla å ha mig med en massa olika rötter innan jag bestämmer mig...
        Hör jag sirener nu...? Ja, och här kommer några killar i vita uniformer med en bår...
        Bifogade filer

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #49
          Ursprungligen postat av MaxB
          När jag är i Z-shoppen så brukar sätta mig på golvet och pussla å ha mig med en massa olika rötter innan jag bestämmer mig...
          Hör jag sirener nu...? Ja, och här kommer några killar i vita uniformer med en bår...
          He he, för mig går det mycket fortare att köpa ett par byxor än att köpa en rot till karen

          Vilket min äkta hälft aldrig har förstått sig på

          Godnatt Mats.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #50
            Ursprungligen postat av Patrik Steen
            Är det inte "yngel" som Kaj.P lyckades dra upp som du visar Anders liknar dem i alla fall
            Givetvis är det yngel från Kaj, ser du inte att det står hans namn på sidan på fisken?
            Riktigt fina fiskar och hela kullen är jämna i formen och ja tror dessa kommer att bli riktigt bra när de blir större, då kroppen är som en 5-krona nu. Det är bara att komma upp och spana in dem när de växt till sig.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #51
              Ja dem är fina till formen.
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #52
                Ursprungligen postat av ansjo
                Givetvis är det yngel från Kaj, ser du inte att det står hans namn på sidan på fisken?
                Riktigt fina fiskar och hela kullen är jämna i formen och ja tror dessa kommer att bli riktigt bra när de blir större, då kroppen är som en 5-krona nu. Det är bara att komma upp och spana in dem när de växt till sig.

                Hmrf Blanda in in mig i denna eminenta tråd, risken är väl att man åker på underhåll. Men det ser mycket trevligt ut o det skall bli spännande o se hur de utvecklar sig.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #53
                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Jag försöker att tänka bort gavlarna. Så här; Vi har ju en avlång tredimensionell rektangel att arbeta i (vad kallas en avlång kub...?), alltså blir det ett urklipp, eller en "del" av en naturlig miljö som vi försöker få in i våra kar.
                  Därför har jag, om vi nu tar 600-burken som exempel, ställt - eller placerat rötter som lutar kors och tvärs - gentemot rutorna, som om det fanns en linje som fortsatte utanför glasen. Det är nog så du kan tänka om du vill få fram en bäckliknande känsla i karet, alltså att inredningen liksom inte "tar slut" vid gavelrutorna.
                  En annan finess är även att tänka bort frontglaset och placera någon växt eller rot/rötter helt nära frontglaset för att på så sätt trolla bort känslan av att "akvarievärlden" slutar där man sitter eller har ansiktet.
                  Det är ju också vanligt att ha en "sandarena" typ i mitten vid frontrutan, som en scen eller liknande, som en centrumdel där övrig inredning ofta bara blir runtliggande utsmyckning. Kan man få bort den "inredda" grejen kan mycket vara vunnet
                  To cut a long story short - att tänka utanför boxen (glasrutorna)..
                  Mycket spännande läsning.. Nu ska jag gå tillbaka och kolla in hela karet igen...

                  Ja, du har någon växt i framkant kvar att placera.. Min sambo konstaterade också när en växt oplanerat hamnade långt fram i karet och sedan blev stor att det var jättesnyggt och att det bröt av från alla små växter man oftast har i framkant..
                  Nu har jag gräs i framkant och det växer så det fasen börjar bli en snårskog.. Men det är lite ballt också...
                  Senast redigerad av Katharina; 24 August 2008, 09:21.
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #54
                    Mycket snyggt Max, får nog bli en tur till Göteborg och våldgästa dig Passar nog även på att svänga förbi Kaj, blev helt plötsligt sugen på scalarer
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #55
                      Alla!
                      Jo, nog är det Kajs scalareyngel alltid. Jag höll ju på att få en infarkt och gubbadropp i brallan när jag såg föräldrarna i en av Kajs trådar... så detta skall bli spännande.

                      Katharina! Som du kanske ser på någon bild, så har jag satt några Anubias och en liten Javaormbunke på några rötter helt nära frontrutan (10-15 cm), som kommer att växa til sig rejält. Precis som du säger kan det tvärtom vad man tror bli ett enastående djup i karet genom att sätta någonting större ganska långt fram - men givetvis inte så att det täcker "insynen" utan bara som någon punktmarkering. Det är dödsballt med gräs i framkant, som du har!

                      Guy! Slå en plingel innan bara, för att kolla så jag är hemma! Du är välkommen anytime! Du vet var jag bor!
                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 August 2008, 11:08.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #56
                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Mycket snyggt Max, får nog bli en tur till Göteborg och våldgästa dig Passar nog även på att svänga förbi Kaj, blev helt plötsligt sugen på scalarer
                        Bara han inte kommer samtidigt som han skulle komma till mig, för då ser du honom aldrig!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #57
                          Kom att tänka på en sak vid vattenbytet idag.

                          I mitt 180-liters så har jag tillsatt eklöv och alkottar sedan i februari. Sanden på botten är av det finare slaget så inget sjunker ner i botten utan lägger sig ovanpå.

                          De senaste månaderna har det varit väldigt mycket "grums" på botten, förmodligen är detta gamla förmultnade eklöv. Vilken påverkan dessa gamla förmultnande löv har på vattnet kan man fundera på
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #58
                            Bilden som kommenteras

                            http://completeaquarium.blogspot.com...g-article.html

                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Ja, det karet var förbannat fint inrett. Maths, apr. det vi snackade om i Scalare-600-tråden; Ser du hur roten längst bort till vänster är placerad så att ingen hänsyn till gaveln tas - alltså att man får feelingen av att karet inte "tar slut" där.
                            Lyfter "hem" ämnet till din tråd!

                            Håller med fullständigt, bara man kunde få tag på så fina rötter.

                            Jag har försök, lite tafatt, att åstadkomma något åt hållet i mitt stora.

                            Om du snurrar fram till 2:14 i filmen där kameran kommer fram till högra gaveln så ser du att jag har ett gäng lågväxande cryptocoryne ända framme vid frontrutan, samt att vallesnerian är planterad i vinkel mot gaveln, just för att få bort det vinkelräta.

                            Sedan vid 2:26 så ser du en gren från den stora roten som faktiskt ligger mot frontrutan, funderade länge på om jag skulle kapa den, men nej den blev kvar och det är jag glad för.

                            Vid pass 2:34 i vänstra hörnet har jag återigen låtit de lite högre cryptocorynerna komma fram till framrutan och på det sättet skapat ett "rum" till vänster om dem. På den här filmen är det svårt att se att dessutom finns en trärot, som ska likna ett trädstubbe, längst in i hörnet, just för att bli av med hörnet. Men i den andra filmen vid 0:32 ser man lite av den.

                            Ganska kul att se utvecklingen mellan de olika filmerna. Det är ca 6 månader mellan tagningarna. Enligt min åsikt är det nästan en minimum tid för att få fram en bra och harmonisk miljö.

                            Film 1


                            Film 2
                            Senast redigerad av c90368; 25 August 2008, 14:14.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #59
                              Ursprungligen postat av c90368
                              Bilden som kommenteras

                              http://completeaquarium.blogspot.com...g-article.html



                              Lyfter "hem" ämnet till din tråd!

                              Håller med fullständigt, bara man kunde få tag på så fina rötter.

                              Jag har försök, lite tafatt, att åstadkomma något åt hållet i mitt stora.

                              Om du snurrar fram till 2:14 i filmen där kameran kommer fram till högra gaveln så ser du att jag har ett gäng lågväxande cryptocoryne ända framme vid frontrutan, samt att vallesnerian är planterad i vinkel mot gaveln, just för att få bort det vinkelräta.

                              Sedan vid 2:26 så ser du en gren från den stora roten som faktiskt ligger mot frontrutan, funderade länge på om jag skulle kapa den, men nej den blev kvar och det är jag glad för.

                              Vid pass 2:34 i vänstra hörnet har jag återigen låtit de lite högre cryptocorynerna komma fram till framrutan och på det sättet skapat ett "rum" till vänster om dem. På den här filmen är det svårt att se att dessutom finns en trärot, som ska likna ett trädstubbe, längst in i hörnet, just för att bli av med hörnet. Men i den andra filmen vid 0:32 ser man lite av den.

                              Ganska kul att se utvecklingen mellan de olika filmerna. Det är ca 6 månader mellan tagningarna. Enligt min åsikt är det nästan en minimum tid för att få fram en bra och harmonisk miljö.

                              Film 1


                              Film 2
                              http://www.youtube.com/watch?v=EByTJ9wj2xU
                              Ja, det var lite oartigt av mig att kommentera i sme_h:s tråd om ett annat kar...

                              Men, OJ utav HELVETE!!! Maths! Vilka inredningar! Vilka Discusar!
                              Här svamlar jag om rötter hit och dit - DU har ju full koll på detta! Underbara "random" och okonventionella placeringar av rötter och växter!
                              Jag tycker du har fått till en "rå" miljö på ett mycket bra och fint sätt, där "linjerna" verligen går "utanför" akvariets gränser.
                              Du har en rot där, med långa vågräta grenar som liknar en av mina ganska mycket. Jävligt snyggt och bra inrett!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #60
                                Ursprungligen postat av MaxB
                                Ja, det var lite oartigt av mig att kommentera i sme_h:s tråd om ett annat kar...

                                Men, OJ utav HELVETE!!! Maths! Vilka inredningar! Vilka Discusar!
                                Här svamlar jag om rötter hit och dit - DU har ju full koll på detta! Underbara "random" och okonventionella placeringar av rötter och växter!
                                Jag tycker du har fått till en "rå" miljö på ett mycket bra och fint sätt, där "linjerna" verligen går "utanför" akvariets gränser.
                                Du har en rot där, med långa vågräta grenar som liknar en av mina ganska mycket. Jävligt snyggt och bra inrett!
                                Bugar och tackar

                                Men menar du att du hade missat den senaste Discus filmen Tyckte jag bombade Zoopet i ett antal trådar med den

                                Jo du, världen är ganska liten! Du skickade upp bilder på din rot när den var inhandlad, måste ha varit mer än ett år sedan Men om jag inte minns fel så var det dina bilder som fick iväg mig för att handla en dylika monsterrot. Problemet är bara när den ska i och ur akvariet. Inte många mm att spela på
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...