400L Dvärgciklider Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flocki
    • April 2008
    • 273

    Nice!
    Mina borellis var också väldigt blyga. Det var som nån skrev här innan, de hålls bäst för sig själva.
    Är väldigt sugen på ett litet kar med bara borellisar, men vet inte var jag ska få plats med det i lägenheten bara.

    Kommentar

    • Marsipulami
      • September 2008
      • 203

      Jag har faktiskt fastnat rejält i Apträsket. Efter att ha tittat mycket på fjärilscikliderna så bestämde jag migför att köpa ett par till och åkte tillbaka till Ängelholm, denna gången utan ungar. De har faktiskt rätt mycket lite ovanligare fiskar där (många malar), och det slutade med att jag fick med mig ett par viejitas.

      Nu började det hända saker! Fjärilarna hade vänstersidan som favorit och försvarade den rejält, men på Söndag morgon hade de nya morskat upp sig och de har bytt sidor.

      Ännu så länge inga förluster, jag var orolig för att stressa upp dom när jag röjde upp bland växterna i Lördags för att bli av med de mest algangripna delarna. Fjärilarna är så lugna att jag får buffa undan dem med händerna, viejitas betydligt skyggare, simmar och gömmer sig.

      Kommentar

      • flocki
        • April 2008
        • 273

        Va kul!
        Det går en Apisto våg i Zoopet verkar det som.
        Det ska bli intressant att följa dig nu när du blivit biten.

        Jag ligger lågt med nya Apistor tills jag fått balans i akvariet igen.

        Vet inte om försäljaren sa det till dig men jag blev erbjuden avhärdat vatten, han har tydligen nån apparat ståendes som fixar det på ett nafs.
        Våra dvärgar gillar ju mjukt vatten så kanske vore en idé att åka och hämta lite nån dag.

        Kommentar

        • Marsipulami
          • September 2008
          • 203

          Det sa han inget om till mig, men jag föredrar att köra kranvatten och hitta fisk som gillar vad jag har. Kanske att man får byta inriktning lite, men det får man ta.

          Fjärilscikliderna är ju inte Ap, men de leker nu. De har grävt en rejäl grop och lägger rom. Viejitas trycker bakom växterna, honan var och spanade men blev brutalt bortkörd.

          Kommentar

          • Marsipulami
            • September 2008
            • 203

            Hade sån tur att de valde främre hörnet att leka vid. Har lagt upp bilder (hafsigt tagna med billig kamera)

            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

            Kommentar

            • flocki
              • April 2008
              • 273

              Ursprungligen postat av Marsipulami
              Det sa han inget om till mig, men jag föredrar att köra kranvatten och hitta fisk som gillar vad jag har. Kanske att man får byta inriktning lite, men det får man ta.

              Fjärilscikliderna är ju inte Ap, men de leker nu. De har grävt en rejäl grop och lägger rom. Viejitas trycker bakom växterna, honan var och spanade men blev brutalt bortkörd.
              Det gick fort. Hoppas nu honan har lite "moderskänslor" i sig bara.
              Artificiell
              kläckning har tydligen gjort dem dåliga romvårdare.
              Hoppas nu det går bra, skitkul att de ynglat av sig!

              Kommentar

              • Marsipulami
                • September 2008
                • 203

                Alla romkornen verkar vara borta idag, men tar det i alla som tecken på att de trivs.

                Kommentar

                • flocki
                  • April 2008
                  • 273

                  Alltid tråkigt när det misslyckas, men som du säger de trivs och det blir säkert fler lekar.

                  Har slängt ut min gibbiceps nu tyckte han skitade ner för mycket.
                  Så nu ska det nog bli lite mindre grums i karet.

                  Kommentar

                  • Marsipulami
                    • September 2008
                    • 203

                    Nä, det var väntat. Både tetror och malar står i kö för att klippa äggen. Var på Åleds på vägen hem från jobbet igår, kom hem med bolivianska fjärilsciklider. Åleds hade EC hemma, fast i små flaskor.

                    Nu känns det som om karet är fullt, bara ta det lugnt och låta växterna tjocka till. I lördags gjorde jag om fronten, spred ut mina sagittaria subulata så de kommer täcka förgrunden. Gillar verkligen färgen på den. Har lagt in ett par översiktsbilder efter lekbilderna.

                    Kommentar

                    • flocki
                      • April 2008
                      • 273

                      Ursprungligen postat av Marsipulami
                      Nä, det var väntat. Både tetror och malar står i kö för att klippa äggen. Var på Åleds på vägen hem från jobbet igår, kom hem med bolivianska fjärilsciklider. Åleds hade EC hemma, fast i små flaskor.

                      Nu känns det som om karet är fullt, bara ta det lugnt och låta växterna tjocka till. I lördags gjorde jag om fronten, spred ut mina sagittaria subulata så de kommer täcka förgrunden. Gillar verkligen färgen på den. Har lagt in ett par översiktsbilder efter lekbilderna.
                      Tycker du fått till en bra design på interiören. Gillar när det är lite rött som "bryter" av allt det gröna. Bra jobbat!

                      Jag är lite nyfiken på var du jobbar?

                      Kommentar

                      • Marsipulami
                        • September 2008
                        • 203

                        Tackar, men jag försöker leta mig fram. Haringet bra anlag på det, men gillar mycket växter. Subulatan blir faktiskt riktigt fin när den tätnar, nu har jag glesat ut den och det tar nog någon månad innan den kommer igen.

                        Jag jobbar på ÅF i helsingborg.

                        Kommentar

                        • flocki
                          • April 2008
                          • 273

                          Ursprungligen postat av Marsipulami
                          Tackar, men jag försöker leta mig fram. Haringet bra anlag på det, men gillar mycket växter. Subulatan blir faktiskt riktigt fin när den tätnar, nu har jag glesat ut den och det tar nog någon månad innan den kommer igen.

                          Jag jobbar på ÅF i helsingborg.
                          Orsaken till att jag frågade var att jag själv pendlade den vägen i många år och därför gissade jag att du antagligen hade ett jobb/uppdrag på StoraEnso.
                          Var nämligen min förra arbetsplats.

                          Kommentar

                          • flocki
                            • April 2008
                            • 273

                            Fick ett paket från Guldfisken idag. En 1500l/h pump och Easy Life vattenberedningsmedel.
                            Med större pump hoppas jag att det ska bli lite renare i akvariet och att näringsämnena ska transporteras bättre.
                            Nu återstår bara att se om Easy Lifes produkt är så bra som det sägs.

                            Kommentar

                            • Marsipulami
                              • September 2008
                              • 203

                              OK, jag kör ju med hörnfilter, och jag har dragit ner farten i pumpen. Som jag har den nu så blåser den snett mot framrutan. Innan jag drog ner tempot så var det inte så mycket fisk framme och plantorna i bakgrunder (Särskilt limnophilia) stod i 45 grader. Nu står plantorna rakare och det är klart mer fisk framme vid tutan.

                              Bolivianerna tittade fram, jäklar vad stora de är. Det ser komiskt ut när den lilla fjärilscikliden kommer fram och jagar bort dem. De är fortfarande skygga, men för viejitas tog det några dagar innan de morskade upp sig och tog plats. Har hittills inte sett några konflikter mellan viejitas och bolivianerna, de verkar ignorera varandra.

                              Kommentar

                              • flocki
                                • April 2008
                                • 273

                                Säg till om du får för mycket Limnophilia, istället för att slänga tar jag gärna lite, eller köper.

                                Det med bolivianerna märkte jag också av. Verkar som den arten har gått nån diplomatikurs, för nästan ingen av de andra cikliderna bråker med dem.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...