400L Dvärgciklider Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marsipulami
    • September 2008
    • 203

    Även jag har päls på växterna, hos mig så tog EC nästan bort tillväxten (om inte helt).

    Kommentar

    • flocki
      • April 2008
      • 273

      Ursprungligen postat av Marsipulami
      Även jag har päls på växterna, hos mig så tog EC nästan bort tillväxten (om inte helt).
      Lysande, då känns det ju som det inte borde vara så jättesvårt att bli av med dem. Får ta och inhandla en flaska Easy Carbo.

      Kommentar

      • Marsipulami
        • September 2008
        • 203

        Bara att hålla tummarna! Jag rensade ut mina svärdplantor som var hårt angripna. Nu känns det som om tillväxten är mindre än vad jag plockar bort.

        Jag var inne på zooarkaden och kikade efter att ha läst i din tråd, slutade med att jag kom hem med ett par fjärilsciklider. Jag är helt nybörjare, men gillade utseendet och tyckte att det kunde vara roligt att testa lite annat än platy och tetror.

        Väl hemma läste jag att de är svåra, men hoppas ändå på det bästa.

        Kommentar

        • flocki
          • April 2008
          • 273

          Ursprungligen postat av Marsipulami
          Bara att hålla tummarna! Jag rensade ut mina svärdplantor som var hårt angripna. Nu känns det som om tillväxten är mindre än vad jag plockar bort.

          Jag var inne på zooarkaden och kikade efter att ha läst i din tråd, slutade med att jag kom hem med ett par fjärilsciklider. Jag är helt nybörjare, men gillade utseendet och tyckte att det kunde vara roligt att testa lite annat än platy och tetror.

          Väl hemma läste jag att de är svåra, men hoppas ändå på det bästa.
          Va kul! Jo fjärilsciklider kan vara lite känsliga vilket jag själv fått erfara den hårda vägen. Men det ska nog gå bra för dig, har du väl börjat med ciklider blir det svårt att sluta. Intressantare fiskar får man leta efter. Tänk bara på att vara noga med vattenbyte eftersom de kräver bra vattenkvalité.

          Kommentar

          • Marsipulami
            • September 2008
            • 203

            Japp, skitkul, men lite nervöst. På sätt och vis har jag ett parallell-race med dig. Jag har ett 375L som varit igång en månad med mycket växter i. Kör med EC istället för CO2 för att se var det landar, på längre sikt kan det bli mäsk eller tub.

            Just nu tänker jag försöka ta det lugnt och låta saker och ting stabilisera sig, räknar med att det tar några månader innan allt svängt in.

            Kommentar

            • flocki
              • April 2008
              • 273

              Ursprungligen postat av Marsipulami
              Japp, skitkul, men lite nervöst. På sätt och vis har jag ett parallell-race med dig. Jag har ett 375L som varit igång en månad med mycket växter i. Kör med EC istället för CO2 för att se var det landar, på längre sikt kan det bli mäsk eller tub.

              Just nu tänker jag försöka ta det lugnt och låta saker och ting stabilisera sig, räknar med att det tar några månader innan allt svängt in.
              Va roligt, då ska jag hålla ett öga på ditt projekt!
              Har du en projektråd?

              Kommentar

              • Marsipulami
                • September 2008
                • 203

                Nä, är för blyg för sånt. Just nu kör jag utan riktning och flukta på vad andra hittar på.

                Kommentar

                • JonasN
                  • September 2008
                  • 357

                  Även jag är i princip samma sits som ni. Har haft 375 karet igång ca 1månad, börjar se vissa algtendenser. Har kört med EC i 2 veckor, tillsammans med CO2.

                  Hoppas detta kommer lösa sig inom kort, följer din tråd med spänning. Fantastiskt fina fiskar!

                  Är själv på jakt efter något apistogramma par, tyckte maxB:s borelli hanne var sagolik.

                  Kommentar

                  • flocki
                    • April 2008
                    • 273

                    Ursprungligen postat av Marsipulami
                    Nä, är för blyg för sånt. Just nu kör jag utan riktning och flukta på vad andra hittar på.
                    Ursprungligen postat av JonasN
                    Även jag är i princip samma sits som ni. Har haft 375 karet igång ca 1månad, börjar se vissa algtendenser. Har kört med EC i 2 veckor, tillsammans med CO2.

                    Hoppas detta kommer lösa sig inom kort, följer din tråd med spänning. Fantastiskt fina fiskar!

                    Är själv på jakt efter något apistogramma par, tyckte maxB:s borelli hanne var sagolik.
                    Följer gärna era projekt så känn er välkomna att skriva i min tråd hur det går.

                    Håller med dig angående MaxB:s borellii, otroligt fina färger på den.

                    JonasN; Vad kör du med för näring? PMDD?

                    Kommentar

                    • JonasN
                      • September 2008
                      • 357

                      Ursprungligen postat av flocki
                      Följer gärna era projekt så känn er välkomna att skriva i min tråd hur det går.

                      Håller med dig angående MaxB:s borellii, otroligt fina färger på den.

                      JonasN; Vad kör du med för näring? PMDD?

                      här är min projekttråd, har inte skrivit så mycket men skall försöka uppdatera mer.

                      Jo precis, kör PMDD. Även blandat ner en del torv i rådasanden.

                      Kommentar

                      • flocki
                        • April 2008
                        • 273

                        Liten uppdatering;

                        En regnbågsciklidhane har gått bort. Tråkigt för han var fantastiskt fin i färgerna.
                        Det är lite konstigt att hanarna inte klarar sig men honorna verkar trivas kanon.
                        Det var ju likadant med min Borelliihane.
                        Men men, bara att ta nya tag. Man blir väl klokare längs vägen.

                        Angående algproblemet så är jag nu ganska säker på vad som triggat det.
                        Jag flyttade runt på lite växter i karet vilket resulterade att en hel del grums virvlades upp.
                        Borde gjort ett större vattenbyte efter detta men missade det.
                        Troligtvis har detta resulterat i en kraftig ammoniakspik.
                        Jag testar nu med Easy Carbo för att se vad som händer.

                        Tydligen ska EasyLife ha något vattenberedningsmedel som ska vara kanon vid såna här lägen men det var tyvärr slut i affären.

                        Kommentar

                        • Marsipulami
                          • September 2008
                          • 203

                          Trist med förluster. Personligen så vill jag inte greja för mycket med preparat utan ser det lite som att testa av vilka plantor och fiskar som trivs och hålla mig till dem.

                          Har du hittat EC lokalt? Jag bor i Ödåkra men inte sett det i handeln. Ska ta en eftermiddag utan ungarna och åka till zooakaden igen. Uttråkad 3 och 6-åring gjorde det lite stressigt på slutet =D

                          Kommentar

                          • flocki
                            • April 2008
                            • 273

                            Ursprungligen postat av Marsipulami
                            Trist med förluster. Personligen så vill jag inte greja för mycket med preparat utan ser det lite som att testa av vilka plantor och fiskar som trivs och hålla mig till dem.

                            Har du hittat EC lokalt? Jag bor i Ödåkra men inte sett det i handeln. Ska ta en eftermiddag utan ungarna och åka till zooakaden igen. Uttråkad 3 och 6-åring gjorde det lite stressigt på slutet =D
                            Jag har inte heller hittat Easy Lifes produkter någonstans i närheten så jag har köpt mina på Zoogiganten mellan Malmö och Lund. De har ett stort utbud av akvarieutrustning. De har även en en kille där som är oerhört duktig inom akvarieväxternas värld. Han har hjälpt mig komma igång med mitt växtakvarium.

                            Kommentar

                            • flocki
                              • April 2008
                              • 273

                              Suck....ännu en Apa som trillat av pinnen. Och ännu en gång en hane, Viejita-hanen. Tråkigt!
                              Min flickvän säger att det är för att kvinnan är det starka könet, jaja whatever.
                              Vet inte varför det blir såhär. Måste ha med algattacken att göra, alla fiskar verkade trivas utmärkt innan dess.

                              Sen har jag funderat på vattenberedningsmedel, behöver man det?

                              Bjuder på en bild iaf för att komma med nåt trevligt.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • JonasN
                                • September 2008
                                • 357

                                Ursprungligen postat av flocki
                                Suck....ännu en Apa som trillat av pinnen. Och ännu en gång en hane, Viejita-hanen. Tråkigt!
                                Min flickvän säger att det är för att kvinnan är det starka könet, jaja whatever.
                                Vet inte varför det blir såhär. Måste ha med algattacken att göra, alla fiskar verkade trivas utmärkt innan dess.

                                Sen har jag funderat på vattenberedningsmedel, behöver man det?

                                Bjuder på en bild iaf för att komma med nåt trevligt.
                                Trist

                                Själv har jag utökat min kar med några borellis och bitaniator. Är dock sjukt blyga förtillfället, men blir nog bättre om ett par dagar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...