400L Dvärgciklider Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #76
    Ursprungligen postat av flocki
    Funderar på om jag skulle göra mig av med regnbågsfiskarna, tycker inte riktigt de passar in även om de är väldigt fina. De är väldigt livliga och håller till nere i akvariet vilket jag inte vill då cikliderna är där.
    Kanske någon tetra åt det röda hållet?
    När jag såg att du hade regnbågar så funderade jag på att fråga dig om några veckor hur de fungerade ihop med övriga invånare.

    De är väldigt fina, har haft funderingar på att "mixa" med SA själv.
    Men inte vågat då jag inte har läst någon "rapport" från någon SA akvarist som provat på dem.

    Men det verkar inte så lysande med andra ord....
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • flocki
      • April 2008
      • 273

      #77
      Ursprungligen postat av c90368
      När jag såg att du hade regnbågar så funderade jag på att fråga dig om några veckor hur de fungerade ihop med övriga invånare.

      De är väldigt fina, har haft funderingar på att "mixa" med SA själv.
      Men inte vågat då jag inte har läst någon "rapport" från någon SA akvarist som provat på dem.

      Men det verkar inte så lysande med andra ord....
      De hade säkert kunna passa ihop bättre med lite mer robusta större ciklider,
      men tillsammans med apistor så tycker jag apistorna tappar lite fokus.
      Det blir liksom lite för livligt i akvariet.

      Kommentar

      • sme_h
        • November 2003
        • 625

        #78
        Ta bort regnbågarna om du har sådanna i tycker jag!

        Såg bra ut i akvariumet! Tycker dock du ska fylla botten med något. Löv är ju grymt för dina firrar om akvariumet klarar förrutnelsen. Annars finns en del bra växter som bottentäckare (tex riccia fluitans) då du ser ut att ha bra ljus i akvariumet.
        1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

        Kommentar

        • flocki
          • April 2008
          • 273

          #79
          Ursprungligen postat av sme_h
          Ta bort regnbågarna om du har sådanna i tycker jag!

          Såg bra ut i akvariumet! Tycker dock du ska fylla botten med något. Löv är ju grymt för dina firrar om akvariumet klarar förrutnelsen. Annars finns en del bra växter som bottentäckare (tex riccia fluitans) då du ser ut att ha bra ljus i akvariumet.
          Håller med angående löven. Perfekt nu när det börjar bli höst med. Vad är bäst, ek eller boklöv?

          Jag har 0.27W/L, räcker det för riccian?

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #80
            Ursprungligen postat av flocki
            Håller med angående löven. Perfekt nu när det börjar bli höst med. Vad är bäst, ek eller boklöv?

            Jag har 0.27W/L, räcker det för riccian?
            Så du håller INTE med om regnbågarna då?

            Vet inte riktigt men många pratar iaf om boklöv...

            Vill du ha växter så är 0.27W/L hyfsat mycket ändå när akvariumet är 400L. Orkar inte scrolla fram måtten (höjden i synnerhet) på ditt kar om du nämt detta men det bör absolut funka med lite PMDD. Easy carbo är ju inte dyrt att kombinera med heller om du inte kör mäsk. Har ingen erfarehet av riccia men den ska vara bra mycket lättare än gräset jag har i mitt akvarium (blyxa japonica) och den är riktigt snygg! Rekomenderar dig att söka efter annonser då riccia är dyr att fylla hela botten med. Har sett en hel del som säljer då de växer som ogräs för de som kör CO2. Har tom en mailadress undansparad utifall jag får plats nån gång
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • flocki
              • April 2008
              • 273

              #81
              Ursprungligen postat av sme_h
              Så du håller INTE med om regnbågarna då?

              Vet inte riktigt men många pratar iaf om boklöv...

              Vill du ha växter så är 0.27W/L hyfsat mycket ändå när akvariumet är 400L. Orkar inte scrolla fram måtten (höjden i synnerhet) på ditt kar om du nämt detta men det bör absolut funka med lite PMDD. Easy carbo är ju inte dyrt att kombinera med heller om du inte kör mäsk. Har ingen erfarehet av riccia men den ska vara bra mycket lättare än gräset jag har i mitt akvarium (blyxa japonica) och den är riktigt snygg! Rekomenderar dig att söka efter annonser då riccia är dyr att fylla hela botten med. Har sett en hel del som säljer då de växer som ogräs för de som kör CO2. Har tom en mailadress undansparad utifall jag får plats nån gång
              Jo jag håller med angående regnbågarna med.
              De åker ut så snart jag får tag i nån som vill ta över dem.

              Jag kör med PMDD redan. Kör en dos i veckan i samband med vattenbytet, men borde kanske gå upp till 2?
              Behöver jag köra med easy carbo när jag har CO2?

              Riccia är ju ett alternativ men jag har börjat lite smått med Hemianthus callitrichoides 'Cuba' som "gräsmatta". Men den verkar inte vilja breda ut sig, växer snarare uppåt vilket ju är tecken på för lite ljus.

              Kommentar

              • flocki
                • April 2008
                • 273

                #82
                1. Ändrat om lite, stora roten till vänster och lite nya växter.
                2. Ap. agassizii
                Bifogade filer

                Kommentar

                • flocki
                  • April 2008
                  • 273

                  #83
                  Tycks som att jag har fått igång akvariet bra, fiskarna verkar trivas och växterna växer så det knakar.
                  Har gått upp till 2 ggr/vecka med PMDD. Vet inte om det behövs men börjar bli en del växter nu så det är nog inte fel.

                  Lite bilder kan jag med bjuda på.

                  1. Corydoras adolfoi
                  2. Apistogramma panduro hona
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • flocki
                    • April 2008
                    • 273

                    #84
                    Har börjat få en del brunalger på växterna.
                    Kanske är för mycket med 2 doser PMDD/vecka?

                    Kommentar

                    • beerzon
                      • May 2008
                      • 877

                      #85
                      Varför dosera så ofta med PMDD? Jag kör 1 gång varanan vecka.

                      Kommentar

                      • flocki
                        • April 2008
                        • 273

                        #86
                        Normaldosen är väl 1 dos/vecka så jag tänkte eftersom jag kör CO2 och har en del växter så ökade jag till 2.

                        Kommentar

                        • flocki
                          • April 2008
                          • 273

                          #87
                          Uppdatering.
                          Måste erkänna att det är lite tråkigt nu när allt är på plats och bara ÄR.
                          Roligast är ju planeringen och förberedelserna.
                          Här kommer en bild iaf;
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • flocki
                            • April 2008
                            • 273

                            #88
                            Då har man råkat ut för första bakslaget, en borelli har trillat av pinnen.
                            Vet inte vad som kan ha varit fel då alla andra fiskar verkar må bra.
                            Det enda jag kan tänka mig är att han inte har varit så snabb när det var dags för matning. Kanske svalt den stackaren!?

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #89
                              Ursprungligen postat av flocki
                              Då har man råkat ut för första bakslaget, en borelli har trillat av pinnen.
                              Vet inte vad som kan ha varit fel då alla andra fiskar verkar må bra.
                              Det enda jag kan tänka mig är att han inte har varit så snabb när det var dags för matning. Kanske svalt den stackaren!?
                              Just borellii är lite blyga i sällskap med andra Ap, hålls bäst för sig själva.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • flocki
                                • April 2008
                                • 273

                                #90
                                Ursprungligen postat av c90368
                                Just borellii är lite blyga i sällskap med andra Ap, hålls bäst för sig själva.
                                Anade det. Får väl starta upp ett mindre kar med bara borellisar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...