400L Dvärgciklider Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marsipulami
    • September 2008
    • 203

    Japp, kan hojta om det blir lite över i vettigt skick. Just nu slänger jag ut mest som är mörka av alger, men jag hoppas att det lugnar ner sig och "sätter sig". Känns som om det går åt rätt håll nu.

    Kommentar

    • flocki
      • April 2008
      • 273

      Höll på att ta död på min sista manliga kämpe bland Apistorna idag vid vattenbytet. Han var lite väl nyfiken så jag han knappt reagera för han var halvvägs in i slangen.
      Som tur är så hjälpte tösen min till och kopplade på vattnet i andra änden.
      Fullt sprut sen var han tillbaks igen. Verkar ha klarat sig bra trots den lilla resan.

      Kommentar

      • Marsipulami
        • September 2008
        • 203

        Äventyrsbad!?!

        Nu i helgen var det bara lite alger på framrutan. Har lite på någon växt också, annars verkar det stå stilla eller gå tillbaka och vattnet börjar bli klart även i längsled. Tror detta var första gången jag inte rensade ut blad/växter pga alger (bara lät det vara).

        Du får fixa nya hannar så han inte är ensam herre på täppan för länge.

        Kommentar

        • flocki
          • April 2008
          • 273

          Ursprungligen postat av Marsipulami
          Äventyrsbad!?!

          Nu i helgen var det bara lite alger på framrutan. Har lite på någon växt också, annars verkar det stå stilla eller gå tillbaka och vattnet börjar bli klart även i längsled. Tror detta var första gången jag inte rensade ut blad/växter pga alger (bara lät det vara).

          Du får fixa nya hannar så han inte är ensam herre på täppan för länge.
          Ja precis!

          Skönt att du fått ordning på karet och börjar slippa alger.
          Mina alger växer och frodas trots min kur med EC, men jag får väl ge mig lite till tåls, det försvinner väl så småningom.

          Ja det får väl snart bli lite fler Apistor, kan ju inte låta panduro-hanen härja fritt hur länge som helst.

          Kommentar

          • Marsipulami
            • September 2008
            • 203

            Ge dig till tåls, nu är mitt kar nästan pälsfritt. Jag dubblade även PMDD och det syns verkligen på växterna, Limnophilian ser betydligt bättre ut nu och färgen är betydligt fräschare.

            Kommentar

            • flocki
              • April 2008
              • 273

              Idag skaffade jag 5st siameser för mota algangreppet. De verkar jobba på bra, har redan hunnit blivit några rena fläckar.

              Kommentar

              • Marsipulami
                • September 2008
                • 203

                Jag har också 5 st, gillade dem inte från början, men nu tycker jag att de är trevliga fiskar. Stimmar ganska bra och simmar runt som ett eget gäng.

                Jag hade/har 4 st otocinclus, men det var länge sen jag såg mer än en, men de är mästare på att sitta och trycka. När jag rensade förra baljan för att gå upp till 375 L så hittade jag inte alla förrän karet var rensat på allt utom vatten och grus

                Kommentar

                • flocki
                  • April 2008
                  • 273

                  Vad är din erfarenhet av Otocinlus? Är de duktiga algätare?

                  Det här med skygga fiskar är ju lite tråkigt, mina L333 som jag har några st i karet får jag väl inte se förräns det är dags att byta akvarium.

                  Kommentar

                  • Broddan
                    • February 2007
                    • 536

                    Jag tycker de är duktiga algätare.

                    Har även upplevt att en del gånger jag haft dem så har de varit dåliga på alger. De gångerna har jag haft otocinclus vittatus, vilket jag har fått information som den variant på otto som inte är en bra algätare.

                    Övriga ottovarianter är bra algätare.

                    Här kan du spana in varianter:

                    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                    Detta kanske inte är hugget i sten men då jag både upplevt det och fått höra om det i efterhand så har jag valt att tro på det.
                    Senast redigerad av Broddan; 26 November 2008, 18:29.
                    Hälsningar

                    D

                    Kommentar

                    • flocki
                      • April 2008
                      • 273

                      Ursprungligen postat av Broddan
                      Jag tycker de är duktiga algätare.

                      Har även upplevt att en del gånger jag haft dem så har de varit dåliga på alger. De gångerna har jag haft otocinclus vittatus, vilket jag har fått information som den variant på otto som inte är en bra algätare.

                      Övriga ottovarianter är bra algätare.

                      Här kan du spana in varianter:

                      Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                      Detta kanske inte är hugget i sten men då jag både upplevt det och fått höra om det i efterhand så har jag valt att tro på det.
                      Tack för infon!

                      Kommentar

                      • flocki
                        • April 2008
                        • 273

                        Var på besök hos Zooarkaden idag och handlade lite. Blev ett nytt par Ap. agizissi och lite växter. Bland annat en lotus red (tror jag). Ska tydligen vara lite svår så får väl se om man lyckas med den.

                        Bjuder på lite bilder.
                        1. En av mina finaste briljanttetror
                        2. Lotus red
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av flocki
                          Var på besök hos Zooarkaden idag och handlade lite. Blev ett nytt par Ap. agizissi och lite växter. Bland annat en lotus red (tror jag). Ska tydligen vara lite svår så får väl se om man lyckas med den.

                          Bjuder på lite bilder.
                          1. En av mina finaste briljanttetror
                          2. Lotus red
                          Väldigt fin tetra! Har funderat på den där många gånger.

                          Mina Lotus red har vuxit som ogräs! Har fått rensa blad stora som tallrikar varje vecka för de skymmer ljuset. Men det är klart, jag visste inte att de skulle vara svåra
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • flocki
                            • April 2008
                            • 273

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Väldigt fin tetra! Har funderat på den där många gånger.

                            Mina Lotus red har vuxit som ogräs! Har fått rensa blad stora som tallrikar varje vecka för de skymmer ljuset. Men det är klart, jag visste inte att de skulle vara svåra
                            Tack C90! Ja de är verkligen majestätiska när de glider fram i vattnet.
                            Kan klart rekommendera denna, har själv 10st och tycker det är alldeles lagom.

                            Hehe, kanske har fått det där med svårigheten lite om bakfoten.

                            Kommentar

                            • flocki
                              • April 2008
                              • 273

                              Första gången en av mina L333:or visat sig ute när ljuset är tänt. Kul!

                              Och så en bild på den nya Agassizii-hanen.

                              (Hur lägger man text mellan bilderna?)
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Marsipulami
                                • September 2008
                                • 203

                                Uj, det var en stilig Agasizzi!

                                Har varit borta på gallstensoperation och inte hängt med riktigt i tråden. Mina Ottocinclusar har jag lite mixade erfarenheter av. Jag har köpt i 2 omgångar, båda gångerna var de väldigt aktiva i början och syntes mycket, sen verkade det som om de blev skygga och bara låg och tryckte. I mitt förra 160 L hade jag ett elände att se alla, jag trodde att någon hade dött, men hittade alla när jag tömde karet (bara gruset kvar =). I mitt nuvarande hade/har jag 4, men jag har bara sett en åt gången, men jag har inte hittat några döda fiskar heller.

                                Har haft problem med gröna alger när jag inte kunde göra något åt dem, men rensade hårt i helgen och minskade dosen KNO3 i PMDD till normal (kör dubbel på de andra).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...