400L Dvärgciklider Växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flocki
    • April 2008
    • 273

    #91
    Var hos akvarieaffären häromdan och hittade ett lekpar av Ap. viejita. De hade tydligen lekt i karet där så nu har man ju lite förhoppningar själv. Får se om man lyckas lika bra som akvariehandlaren.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • ToveTott
      • July 2007
      • 558

      #92
      Fantastiskt snygg!
      Biolog men inte allvetande

      102L
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

      Kommentar

      • flocki
        • April 2008
        • 273

        #93
        Ursprungligen postat av ToveTott
        Fantastiskt snygg!
        Tackar!

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #94
          Var handlar du alla fina dvärgciklider?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • flocki
            • April 2008
            • 273

            #95
            Ursprungligen postat av TastY
            Var handlar du alla fina dvärgciklider?
            Har hittat en guldgruva i Ängelholm som heter (om jag inte minns fel nu) Zooarkaden.

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              #96
              Okaj. Jag bor i Kristianstad, finns väldigt dåligt med fisk här tycker jag. Mest det vanliga tråkiga. Kollade två butiker förra veckan. Coryoras vad metall och albino, det var allt. Tunt med sydamerika överlag
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #97
                Ursprungligen postat av TastY
                Okaj. Jag bor i Kristianstad, finns väldigt dåligt med fisk här tycker jag. Mest det vanliga tråkiga. Kollade två butiker förra veckan. Coryoras vad metall och albino, det var allt. Tunt med sydamerika överlag
                Välkommen till klubben
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • flocki
                  • April 2008
                  • 273

                  #98
                  Ursprungligen postat av TastY
                  Okaj. Jag bor i Kristianstad, finns väldigt dåligt med fisk här tycker jag. Mest det vanliga tråkiga. Kollade två butiker förra veckan. Coryoras vad metall och albino, det var allt. Tunt med sydamerika överlag
                  Men åk en runda till Ängelholm vetja. Kunnig kille i akvariedelen och stort utbud gällande dvärgciklider. Mina Corydoras har jag dock köpt i Hornbach i Malmö, de var de sista de hade. Jag är på jakt efter fler men inte hittat någon som kan ta hem.

                  Kommentar

                  • flocki
                    • April 2008
                    • 273

                    #99
                    Jag har en dålig och en bra nyhet.

                    De dåliga först;
                    Tofsalger.
                    Trodde jag skulle klara mig undan men icke. Riktigt tråkigt.

                    Och nu den lite roligare nyheten;
                    De nya Viejita paret verkar ha lekt redan, honan håller till i en liten grotta, som hon täppt igen ingången i, hela tiden.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av flocki
                      honan håller till i en liten grotta, som hon täppt igen ingången i, hela tiden.
                      Garanterat kaviar i grottan
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • flocki
                        • April 2008
                        • 273

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Garanterat kaviar i grottan
                        Hoppas, hoppas, hoppas!

                        Kommentar

                        • flocki
                          • April 2008
                          • 273

                          Behöver lite råd och hjälp för att bli av med algerna som invaderat akvariet.

                          Tog en bild för att kunna konstatera sort;
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av flocki
                            Behöver lite råd och hjälp för att bli av med algerna som invaderat akvariet.

                            Tog en bild för att kunna konstatera sort;
                            Grattis! Du har samma elände som jag har haft.

                            Mitt recept var att öka filtervolymen och köpa åtta kuhlii ålar som rumsterar runt under alla rötter och stenar så att det inte ligger något "grums" kvar och förpestar vattnet. Tog ungefär åtta veckor, sedan var problemet med algerna borta. Vattenbyte med 30% varje vecka är väl självklart.

                            Använder ingen annan gödning än Amtras växtgödning. Men jag stoppade dit ett extra ljusrör när problemen blev för stora, samt bytte ut mina gamla så jag har 0,5 watt/liter och det tror jag hjälper en del.

                            Lycka till, men räkna med att det tar upp till två månader att lösa problemet.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • flocki
                              • April 2008
                              • 273

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Grattis! Du har samma elände som jag har haft.

                              Mitt recept var att öka filtervolymen och köpa åtta kuhlii ålar som rumsterar runt under alla rötter och stenar så att det inte ligger något "grums" kvar och förpestar vattnet. Tog ungefär åtta veckor, sedan var problemet med algerna borta. Vattenbyte med 30% varje vecka är väl självklart.

                              Använder ingen annan gödning än Amtras växtgödning. Men jag stoppade dit ett extra ljusrör när problemen blev för stora, samt bytte ut mina gamla så jag har 0,5 watt/liter och det tror jag hjälper en del.

                              Lycka till, men räkna med att det tar upp till två månader att lösa problemet.
                              Tackar för svaret!
                              Jag har ju inbyggt filter så det kan jag inte göra så mycket åt.
                              Sen är jag lite tveksam till fler "rengörare" pga risken att eventuella ciklidyngel stryker med. Men kanske bara jag som är orolig för det i onödan, inga yngel än så länge ju.
                              Vad gäller vattenbytena så är det som du säger, självklart med veckovisa.

                              Sen funderar jag på vad som är orsaken till utbrottet, vad kan ha triggat det?

                              Kommentar

                              • flocki
                                • April 2008
                                • 273

                                Efter lite forskande så har jag kommit fram till att det är Staghorn/Hjorthornsalger jag fått.
                                Och det triggas huvudsakligen av ammoniakspikar.
                                Senast redigerad av flocki; 02 November 2008, 03:00.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...