Första stora akvarium, ca. 350L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #76
    Gud vad svårt att fota dem, de är ju såååå kvicka, sen hjälper det inte att jag är skitdålig på att fota. Får be min flickvän ta några snygga kort på karet / fiskarna imorgon så blir det bättre.

    Nu har iaf tigerbarberna kommit fram till främre hörnet istället för bakre, de har även simmat runt lite i resten av karet
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Emman
      • March 2007
      • 213

      #77
      shyst!
      100L asien projekt

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #78
        WOW! Vilka häftiga fiskar. Nu är det verkligen full fart på dem. Två stycken av dem står nos mot nos under en rot och snurrar runt varandra och andas väldigt häftigt, är det någon form av revirhävdande eller något?

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #79
          Första vattenmätningen visade:

          PH: ca6.6-6.7 (sticktest, dem hade slut PH dropp på affären)

          KH: 3
          Nitrit: 0

          Bör jag oroa mig för mitt låga KH-värde?

          PS. PH i kranen ligger runt 8-8.3


          MVH Johan

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #80
            Panikar lite nu. Ser att karet inte ligger lika jämnt över frigolitskivan i botten.Dvs att karet tryckt ned sig mer i frigoliten mot hörnen. det skiljer 1mm åt varje hörn jämfört med mitten, är det något att oroa sig för? När jag mäter med vattenpass på karet så är det rakt, samt om jag håller den i linje med bänken så är det också rakt.

            Hoppas det är lugnt

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #81
              Jag tror inte att du behöver oroa dig. Frigoliten är ju där för att jämna ut belastningen.

              Det var väldigt stor skillnad på ph i kranvatten jämfört med akvarievattnet. Av min ynka erfarenhet är inte sticktester så mycket att lita på, så få ingen panik.

              Ta dropptester när du får tag i dem och kolla igen.

              Jag skulle annars gärna vilja veta hur man får ett lägre ph i karet utan tillsatser, då jag tycker mitt är för högt.
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • Ibanez
                • July 2006
                • 853

                #82
                Ursprungligen postat av TinaM
                Jag tror inte att du behöver oroa dig. Frigoliten är ju där för att jämna ut belastningen.

                Det var väldigt stor skillnad på ph i kranvatten jämfört med akvarievattnet. Av min ynka erfarenhet är inte sticktester så mycket att lita på, så få ingen panik.

                Ta dropptester när du får tag i dem och kolla igen.

                Jag skulle annars gärna vilja veta hur man får ett lägre ph i karet utan tillsatser, då jag tycker mitt är för högt.


                med preparater så tror ja att du menar typ vattentillsattser som går att köpa hos fiskbutiken.. men som du kan läsa i länken så finns det alternativ.. mkt nöje
                Era fiskar ger jag mina till frukost..

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #83
                  Ursprungligen postat av TinaM
                  Jag tror inte att du behöver oroa dig. Frigoliten är ju där för att jämna ut belastningen.

                  Det var väldigt stor skillnad på ph i kranvatten jämfört med akvarievattnet. Av min ynka erfarenhet är inte sticktester så mycket att lita på, så få ingen panik.

                  Ta dropptester när du får tag i dem och kolla igen.

                  Jag skulle annars gärna vilja veta hur man får ett lägre ph i karet utan tillsatser, då jag tycker mitt är för högt.
                  Jag tror säkerligen det är sticktesterna som spökar. Dock så har jag tre stora rötter i karet så de kan ha bidragit till sänkningen. Däremot så tror jag inte det är så lågt som sticktestet påstår, då jag bytte 80L vatten idag, som sänkte tempen med ca. 2.5 grader. Fiskarna är opåverkade och lika lugna som alltid.

                  Och ja, jag är nog bara lite paranoid, men det får man väl ta när man startar upp sitt första akvarium, du vet väl säkert hur det känns?

                  Nu verkar tigrarna vara helt hemma, dock så jagar en av de lite större tigrarna min minsta, som är väldigt mycket mindre än resten. Det tycker jag inte om

                  Längtar tills jag kan sätta i fler tigrar

                  MVH Johan

                  Kommentar

                  • Artep
                    • June 2008
                    • 107

                    #84
                    Måste bara säga att ditt akvarium är supersnyggt

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #85
                      Ursprungligen postat av Artep
                      Måste bara säga att ditt akvarium är supersnyggt

                      Tack ska du ha

                      Nu hoppas jag bara att alla mina växter tar sig och ingen försvinner bort, men det verkar gå bra för de flesta. Dock ser den i mitten med avlånga blad lite vissen ut. Men den har bara varit där en vecka så

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #86
                        Jag lyckades få mina tigerbarber på bild! Har även fotat växtligheten lite, som verkar ta sig. Ni får hemskt gärna lämna synpunkter, om typ växten ser onormal ut eller så.

                        Såg även att jag har lite vattenmärken på glaset samt min spegelbild, men det får ni ignorera!

                        Edit: Ska även tejpa en ram runt silikonramen eftersom den inte är världens snyggaste, men det kommer längre fram, jag är bara så nöjd med att ha startat akvariumet.

                        Enjoy!
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Johanski; 13 July 2008, 17:28.

                        Kommentar

                        • Raggsockan
                          • April 2007
                          • 644

                          #87
                          Jättesnyggt kar.

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            #88
                            Tack raggsockan!

                            Nu börjar det närma sig, har haft igång karet i tre veckor nu, ingen antydan av nitrit, har mätt ungefär var tredje dag, senast idag. Nitrater har jag, ca 5mg/l enligt sera's dropptest, det är nog p.g.a. PMDD'n kanske. Alla tigerbarber mår bra, trots att jag trodde att en var sjuk men den var bara kelsjuk isf

                            Tänkte köpa 5 mer tigerbarber och 4-5 siamesiska algätare imorgon, tror ni det går bra? Hur länge behöver jag vänta innan jag lägger i 7 polkadotbotior efter det, ungefär?

                            Annars flyter allt på som vanligt i karet, flytväxterna förökar sig så det knakar och alla växterna har nått ytan förutom den i mitten, som jag tycker ser lite vissen ut. Iofs har jag just börjat med PMDD så jag hoppas på förbättring inom någon vecka. Bilder får jag fixa när flickvännen kommer hem med kameran

                            MVH Johan

                            Kommentar

                            • Naugthy
                              • February 2008
                              • 531

                              #89
                              jag har tänkt på en sak när jag ser bilderna på hela karet så har du inte fyllt med vatten ända upp. Det blir snyggare om man inte ser vattenytan. Om du har en som en glasplatta i mitten av karet som sitter lite lägre än själva kanten på akvariet så kan du fylla ända upp till den så att undersidan är täckt med vatten. Annars så tycker jag att ditt akvarium är jättefint.
                              "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                              "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                              Kommentar

                              • Johanski
                                • February 2007
                                • 3044

                                #90
                                Har tyvärr inget mittstag och jag kan inte fylla hela vägen upp, annars hamnar mitt utblås från filtret för långt under vattnet så det inte krusar ytan. Sen vågar jag inte fylla hela vägen upp heller, då det är så högt kar Men tack iaf!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...