Första stora akvarium, ca. 350L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Första stora akvarium, ca. 350L

    Hej alla glada! Har suttit och läst runt i diverse forum här ett bra tag för tips och dylikt. Och igårkväll satt jag på blocket för att kolla om jag kanske har tur och hittar ett riktigt kap.

    Och det gjorde jag, ett kar med mått 138 x 41 x 62 cm för strax över tusenlappen, med filter och ljusramp +inredning. Riktigt bra skick och snyggt är det också. Ingenting är bestämt ännu men jag tror det blir att köpa. Det är ju inget "jättekar" som vissas 700 -1000liters, men det är mitt första över 200 iaf ^^

    Så, skulle behöva lite snabba tips innan jag börjar fixa och trixa själv. Ska ha akvariumet på en byrå är det tänkt, med en duk under, räcker det? Sen tänkte jag ha en frigolitplatta i botten på det, såklart. Hur tjockt ska det vara, ungefär?

    Bilder kommer upp någon gång nästa vecka då jag köpt det!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Tips: Det funkar lika bra med ett liggunderlag av billigaste kvalisort från Coop. Skräpar heller inte ned lika mycket som frigolit.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Vilken tur jag har Coop nära mig då! Blir att köpa ett sådant. Tack

      Kommentar

      • MAdden
        • May 2008
        • 213

        #4
        Varför ska man ha frigolit eller liggunderlag i botten?

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          "Denna frigolitskiva är tänkt som ett skydd för botten på akvariet ifall att någon stor sten skulle välta på grund av olycka eller grävande fiskar, det vore ju inte så kul med en spräckt botten där vatten forsade ut. "

          Taget från avdelningen "Mitt första akvarium"

          Kommentar

          • MalMannen
            • March 2008
            • 255

            #6
            Ursprungligen postat av MAdden
            Varför ska man ha frigolit eller liggunderlag i botten?
            för att skydda botten såklart, om man vill ha mkt stenar och tunga saker i karet


            edit: haha vi måste ha postat samtidigt

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Haha, ja vi måste ha postat samtidigt! ^^

              Tänkte höra en till sak: När man har ett lite större akvarium, som mitt då. Hur ofta byter man vatten? Och gäller det fortfarande att byta ungefär 30% av vattnet?

              MVH <3

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Det hänger på hur mycket fisk och växter du har i akvariet och hur mycket du matar. Men jag skulle gissa på 30 % var tredje-fjärde vecka.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Tack igen!

                  Jag tittade runt lite på blocket, då jag inte har något att ställa akvariumet på. Hittade då denna TV-bänk som såg stabil ut, och bör klara av akvariumet på 350 Liter:



                  Visst bör det funka?

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Tips: Det funkar lika bra med ett liggunderlag av billigaste kvalisort från Coop. Skräpar heller inte ned lika mycket som frigolit.
                    Du har ingen länk eller bild du vill dela med dig av? Vill gärna se hur liggunderlaget ser ut.

                    Du har det I akvariet under sanden om jag förstått rätt?

                    Mvh Emil

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Japp. Har tyvärr ingen bild eftersom man inte ser det...men kanske kan man ana en mörk rand i bottnen på både min multisburk och i Gröna Burken på mina sidor?
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • beerzon
                        • May 2008
                        • 877

                        #12
                        Jens, om jag åker till coop och ska fråga efter sådana liggunderlag, hur ska jag ställa frågan isåfall tycker du? Vad använda liggunderlagen till annars?

                        mvh emil

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Ursprungligen postat av johanski
                          Tack igen!

                          Jag tittade runt lite på blocket, då jag inte har något att ställa akvariumet på. Hittade då denna TV-bänk som såg stabil ut, och bör klara av akvariumet på 350 Liter:



                          Visst bör det funka?
                          Tänkte bara ta upp frågan igen. Då det har platt botten, och är avsett för en tv-appart så antar jag att det kan bära mitt akvarium på 350L?

                          Annars täntke jag höra hur mycket en aluminiumbänk annars brukar kosta?

                          Kommentar

                          • oskarwallin
                            • February 2008
                            • 1080

                            #14
                            bänken ser ju ganska bra ut, men tänk på att det blir antagligen över 400 kilo på den där bänken och om det bara är spånplattor med faneér så är det farligt om det blir fuktigt. det kan då ramla ihop.

                            RIKTIGT bra val att starta upp ett 350liter mycket lättare och roligare med fler fisk möjligheter! alubänkar vet jag inte vad det kan kosta tyvärr.

                            Lycka Till!
                            60,58 liter
                            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Ursprungligen postat av beerzon
                              Jens, om jag åker till coop och ska fråga efter sådana liggunderlag, hur ska jag ställa frågan isåfall tycker du? Vad använda liggunderlagen till annars?

                              mvh emil
                              Ehh...."Har ni liggunderlag?", och annars kan du väl ha dom till att ligga på?
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...