Första stora akvarium, ca. 350L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #91
    En billig lösning kan vara att fixa en ram av textil/tygtejp. Kostar inte mycket och döljer vattenytan. Den går också lätt att ta bort om du skulle ångra dig.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #92
      Det har jag redan tänkt göra, behöver bara få tummen ur så att säga ^_^

      Iaf, dagens nyheter är:

      5 siamesiska algätare och 5 till tigerbarber.

      Blev full rulle direkt, ny revirkamp bland tigerbarberna, en till hanne började locka till sig honor med sin distinkta dans. En barb är väldigt tjock idag, romstinn kanske? Vore kul, då min tigerbarbshanne har dansat runt henne i ca 10 dagar eller så. Hon är iofs ganska liten jämfört med min andra hona.

      Tigerbarberna var efter siamesernas fenor lite i början, men det störde inte algätarna ett dugg och de bara fortsatte käka alger. Roliga firrar, har alltid gillat dem sen första gången jag hade att göra med dem så jag är överlycklig idag.

      Bilder, som sagt, när sambon kommer hem med kameran
      Senast redigerad av Johanski; 01 August 2008, 21:48.

      Kommentar

      • mandan
        Banned
        • April 2008
        • 210

        #93
        Bilden syns ej...

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #94
          För att jag inte lagt upp någon i mitt senaste inlägg?

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #95
            Karet rullar på, händer inte speciellt mycket förutom att det var livat i karet idag, två hannar började fightas än en gång. Alltid lika roligt att se.

            Tigerbarberna är ena riktiga gynnare, oavsett vad man slänger ner så är dem alltid först på plats. La ner två bitar förvälld zucchini idag och de flockades runt den och plockade sakta av den. Kom någon siames (Väldigt modiga iaf ) för nära så fick dem sig ett hugg. Jag hoppas verkligen de lite större botiorna får pli på dem här banditerna, för det är ju outhärdligt! Näe, riktigt fina fiskar är det.

            På måndag, om allt går bra vid vattenbyte + bikarbonat, så ska 5 st polkadotbotior inhandlas, jag väntar spänt! Det är ju botior jag drömde om sen jag började planera detta kar, och nu är det äntligen aktuellt!

            Vet att det kan vara lite ointressant med uppdateringar utan bilder, men bättre än inga uppdateringar alls. Kameran är påväg hem om en vecka, ska försöka låna en annan kamera när jag får nya firrarna, för de bara måste fotograferas ju!

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #96
              Jag kunde ju MMSA bilder till min mail, hade jag aldrig en aning om! Dock är bildernas kvalite kass då det är mobilkamera, men det är alltid något.

              Jag ska nog re-scapea karet i veckan, då jag tycker det är något visst som saknas. Funderar på att bunta ihop rötterna till vänster och möjligtvis utöka bambuskogen? Alla åsikter uppskattas.

              Tackar en kär zoopetare för hjälpen med detta tekniska sattyg
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Johanski; 08 August 2008, 21:52.

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #97
                Alltid lika svårt att inreda så att man är nöjd

                mitt tips är att du testa att flytta runt lite i karet och känna in vad som känns snyggt

                man brukar få ideer när man står där, halvägs nere i karet

                Kommentar

                • Olivin
                  • July 2006
                  • 573

                  #98
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  Jag ska nog re-scapea karet i veckan, då jag tycker det är något visst som saknas. Funderar på att bunta ihop rötterna till vänster och möjligtvis utöka bambuskogen? Alla åsikter uppskattas.
                  Ser snyggt ut! Alltid kul med asien-akvarier! Vill du ändra så tror jag du är inne på rätt spår redan. Kanske sätta i lite längre bambupinnar så de når upp till ytan? Fylla på med "nåt" högt i mitten, kanske någon stängelväxt som växer upp till ytan?

                  Men som sagts, du kommer säkert på nåt medan du provar flytta omkring sakerna i burken.
                  Medlem i VAAF www.vaaf.se

                  Kommentar

                  • Johanski
                    • February 2007
                    • 3044

                    #99
                    Jag har funderat mycket på vad jag ska ha där ifall jag flyttar roten till de andra rötterna, och jag vet faktiskt inte ännu! Jag har tre stycken bitar RIKTIGT tjock bambu i blöt som ska i sen. Har borrat så de blivit ihåliga och riktigt bra tunnlar åt mina botia kubotai. Kanske bara sprida ut bambun lite och sätta i ännu mer, och några som når upp till ytan som du säger.

                    Ska bli så kul att trixa lite i karet imorgon.

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Jag lyckades få mina tigerbarber på bild! Har även fotat växtligheten lite, som verkar ta sig. Ni får hemskt gärna lämna synpunkter, om typ växten ser onormal ut eller så.

                      Såg även att jag har lite vattenmärken på glaset samt min spegelbild, men det får ni ignorera!

                      Edit: Ska även tejpa en ram runt silikonramen eftersom den inte är världens snyggaste, men det kommer längre fram, jag är bara så nöjd med att ha startat akvariumet.

                      Enjoy!
                      Sedär, visst fanns det bambu!
                      Stiligt mister!!

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        Wah, ännu en skitdålig mobilkamerabild, men jag känner mig nöjd med re-scapen. Satte även i lite bikarbonat för att få stabilare vatten nu innan jag ska skaffa polkadoter. Nu känns karet väldigt asien tycker jag, och polkadoterna måste fan trivas bra nu med alla gömställen och även en bra simyta de kan sträcka ut sig på närmast glaset.

                        Åsikter uppskattas, som vanligt ^^
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • beerzon
                          • May 2008
                          • 877

                          Måste bara säga JÄVLIGT SNYGGT!

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            Tack tack, det värmer

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              Sådärja! Nu var man hemma, och jag har köpt Polkadoter. Så otroligt fina

                              MEN:

                              Efter att jag hade koppat in alla fiskar och lyset varit av i ett par timmar, så tände jag. Och vad märker jag då? Att en av dem inte ALLS liknar de andra. Misstänker att det är en pakistanbotia, och ja, det är helt rätt. Ni får säga till om jag har fel.

                              ANledningen till varför jag inte såg det i affären är: Han har ett kar med polkadoter, tydligen så hade en av dem hoppat över till den andra tanken bredvid för den blev stressad när han grävde i karet. Okej tänkte jag Den var ensam i ett kar med en rätt stor ciklid, stackaren, så han gömde sig. Jag tänkte inte mer på det och glad i hågen gick jag hem.

                              Resultat:

                              Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                              Kommentar

                              • Vargadottir
                                • May 2008
                                • 75

                                Du har så jädrans snyggt kar.. ^^ Behåll den lilla stackaren.. Han har det bättre hos dig, en ensam i en handel..
                                100 L = "Elixir Akvariet"
                                45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

                                Kommentar

                                Arbetssätt...