Första stora akvarium, ca. 350L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albinfiskare
    • November 2007
    • 1399

    snyggt!

    Om du haft en Ancistrus eller liknande hade algerna försvunnit över en natt!

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      Ursprungligen postat av Albinfiskare
      snyggt!

      Om du haft en Ancistrus eller liknande hade algerna försvunnit över en natt!
      Och växterna

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        Ursprungligen postat av Johanski
        Och växterna
        ikke, har aldrig sett en ancistrus käka upp levande växter

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Ursprungligen postat av Johanski
          Lite svårt att få idéer när man inte får någon kritik
          MVH Johan
          Då ska du få det.
          Det enda som jag tycker ser lite tråkigt ut med karet är bambun då den inte går hela vägen upp till ytan. Det ser lite avhugget ut, och skulle du sätta dit längre pinnar kan jag lova dig att karet blir väldigt mycket snyggare.

          Ursprungligen postat av Albinfiskare
          ikke, har aldrig sett en ancistrus käka upp levande växter
          Då kan du få låna mina.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            Ursprungligen postat av ansjo
            Då ska du få det.
            Det enda som jag tycker ser lite tråkigt ut med karet är bambun då den inte går hela vägen upp till ytan. Det ser lite avhugget ut, och skulle du sätta dit längre pinnar kan jag lova dig att karet blir väldigt mycket snyggare.

            Det är precis det jag vill höra! Jag har haft funderingar på det där, och får nog skrida till verket. Tack för kritiken!

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              Mina två största botior idag
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                Kom att tänka på att kiselalgerna jag fick på rutan och växterna började uppkomma efter att jag minskade PMDD-gödningen till 30ML istället för 35, så ska prova gå tillbaka till 35-40ML istället och se vad som händer. Är detta en väldigt dum idé? Jag använder ju EasyCarbo som gör att gödningen går åt snabbare, om jag inte förstått det fel?

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  Jahapp, så har det hänt lite grejer i karet:

                  Ett par st av barberna avmagrade extremt inom loppet av några dagar, samt sket vit "korvig" bajs (klumpig), och har nu medicinerat. Skulle först medicinera med octozin, men han hade slut på akvarieaffären så det blev flagellol. Hoppas nu på det bästa

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Tror nog att Flagellol funkar lika bra mot vitskitare som Octozin och de bör rätta till sig ganska snart.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Tror nog att Flagellol funkar lika bra mot vitskitare som Octozin och de bör rätta till sig ganska snart.
                      Härligt att jag gjorde rätt då!

                      Fick som råd av akvariehandlaren att fortsätta köra med mitt filter, men att underdosera lite istället. Han sa jag skulle dosera för ca. 200L. Det gör han själv i sina akvarium, och han har fortfarande bra balans.

                      Jag håller tummarna.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Det är nog ganska vettigt, då flagellater som drabbar annan fisk än diskus ofta brukar vara mer lättbotad, och detta även utan medicin.
                        Ge omväxlande kost och goda vattenvärden så brukar det lösa sig de flesta gångerna.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Skickar in mina grundregler även här. Postade dem ursprungligen i http://www.zoopet.com/forum/showthre...=120745&page=7

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Mina privata högst ovetenskapliga tre budord.

                          1. Häll ALDRIG ner vatten i akvariet från påsar när du köper fisk. Fiskarna ska i med håv.

                          2. Stoppa ner dina händer i akvariet MAX en gång per vecka, om inget akut inträffat.

                          3. Möblera inte om i akvariet mer än en gång per år, helst aldrig.

                          Med dessa enkla regler har jag klarat mig från sjukdomar och plötslig fiskdöd.

                          Sen händer det att fiskar dör för mig också. I sommras gick det åt några när det blev för varmt i kombination med att jag hade för dålig fitrering och att mina Eklöv som legat i karet över fem månader började multna. Samt att det var för dåligt med ljus så växterna kunde inte ta upp all näring. Men det hade naturliga förklaringar och jag kan inte skylla på någon annan än mig själv
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            Mina vattenvärden har jag aldrig haft några fel på. PH är jag dock osäker på, men skulle tro det är rätt okej ändå. Maten är minst sagt varierad:

                            Flingor
                            Granulat
                            Fodertabletter med kött/spirulina i
                            Algtabletter
                            Artemia, mysis, cyclops, räkmix
                            Broccoli, brysselkål, zuccini, gröna ärtor

                            Vad ska jag utöka min arsenal med?

                            Tack för hjälpen Ansjo!

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              Japp, såg dina grundregler. Sådant har jag läst till mig tidigare och jag håller mig till det. Häller aldrig akvarievatten från affären i mina kar, och försöker pilla så lite som möjligt i karet. Ska jag ta upp grönsaker etc morgonen efter så använder jag alltid hov.

                              Ändå tacksam!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Det är lugnt, men som sagt kan man se de flesta fisksorter skita vita långa korvar men de brukar för det mesta fixa detta själva utan att de blir som diskusen, att de ställer sig kolsvarta i ett hörn och slutar äta.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...