drömmen blev verklighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarecki68
    • September 2005
    • 453

    Ursprungligen postat av Vivan
    Ser bra ut.
    Men... Är det en dödskalle på botten?

    C
    Ursprungligen postat av Vimsa
    Varför är det en dödskalle på roten?
    Annars supersnyggt!
    Ursprungligen postat av Markus1984
    Riktigt imponerande Jarecki... har läst hela tråden från början till slut...
    Imponerande 'inrednings skills' och allt som du byggt runt om och i akvariet ser mycket proffisigt ut..

    Jag önskar jag hade råd att bygga lite större akvarium :|

    /Markus
    Ursprungligen postat av Albinfiskare
    Snyggt kar! dödskallen passar faktist in tkr jag

    Men står du i kallingar och fotar !?
    Ursprungligen postat av NIC
    Sweet!
    Altum... !
    Tackar.
    Det är faktiskt tack er alla ,man har alltid många nya och friska ideer
    Och Tack Kjell Fohrman och Christian Alfredsson att ni startade
    så underbart Forum.

    Det är faktiskt dödskalle på botten Jag har fastnat vid den och som
    Albinfiskare så tycker jag att det är något speciellt med det,
    SA kar med svart vatten nästan utan växter med massa rötter och några dödskallar på botten (skrattar )Jag älskar den sorry.

    Tack Markus1984 jag försökte att allt ska se bra ut men det är faktiskt i visa fall att det ser ut bättre på bild än i verkligheten.
    Jag önskar Jag med att jag hade plats och råd med större akvarium .
    Jag lider verkligen med dig Markus truts att jag har 800l .

    Albinfiskare , angående kallingar tänkt vilket tur att Jag hade dom på mig !!!!
    jarecki

    Kommentar

    • jarecki68
      • September 2005
      • 453

      Två bilder på andra invånare i SA karet.
      Bifogade filer
      jarecki

      Kommentar

      • jarecki68
        • September 2005
        • 453

        Hej allihopa.
        Jag var bara tvungen att visa mina två hjältar som trots 9st Altum +några stycken diskus och andra fiskar håller sina nu, fri simmade ungar i 48 timar, jag är helt imponerat vilka duktiga fiskar och föredrar .
        Ursäkta för dom dåliga bilder det är ganska mörkt i karet.
        Bifogade filer
        jarecki

        Kommentar

        • Robin_H
          • March 2008
          • 150

          Ursprungligen postat av jarecki68
          Tack hambli Jag har möblerat om akvariet igen
          Nu bli det helt ren SA biotop (skickar en bild på akvariet just nu växterna på bilden ska bytas mot:







          Några av dom inte alla, vill inte ha för många Jag ska se vilka går det att skaffa Det kommer också lite fler red moor rötter ,eklöv,svart vatten.
          Fiskar:

          Diskus 8st altum 9st, Corydoras 8st några L- malar

          Anledningen till att jag ska ha SA biotop är att jag fick tag i 5 st väldigt fina altum har väntat på dom fiskar ganska länge(Jag som ville sälja mina 4st )
          Grymt snyggt kar måste ja säga !

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Fortsättning följer, hoppas jag
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • jarecki68
              • September 2005
              • 453

              Ursprungligen postat av c90368
              Fortsättning följer, hoppas jag
              Tack som frågar vist att Fortsättning följer fast den sista tiden har jag drabbats av rent otur min hårdisk har krashat så jag har förlurat alla mina gamla bilder på akvariet men det är inte det värsta just på den hårdisken hade vi alla vara familj bilder svart att beskriva hur det kändes.
              Strax efter så fick jag ganska ovälkomna gäster i akvariet tofsalger i sådana mängder att jag fick panik och startade om akvariet rentgjorde allt som var inne i akvariet .
              Jag vet inte varför men JA kan säga att det enda större förändring som jag gjorde var att jag blandad ny köpt finkornig sand eller i stor sätt så bytte jag nästan den och plockade bort dom flesta växter fast så körde jag fotfarande med co2.
              Sedan så hade jag en del rötter hängande på moduler vet ej men det var kanske också ett bidrag till tofsalger(dåligt cirkulation i visa delar av karet)
              Fiskarna klarade sig ganska bra inga förluster

              Just nu så händer det inte så mycket planerar Hqi belysning inbyggd i skåpet blandat med T5 och Led belysning (den ultimata belysningen)
              Har testat med Led eller diodbelysning som jag köpte på IKEA .
              Måste säga att jag blev väldigt nöjd med resultatet.
              3x150w Hqi = 0,5 w/L
              3x150w Hqi +4x54w t5 = 0,7 w/L
              Led (diodbelysning) som kvällsbelysning .
              Väntar på själva hqi armatur som jag köpte på ebay 3st(bilden är lånad från annonsen)
              Några bilder på akvariet just nu.
              Fram till sommar ska jag planera hur själva skåpet ska se ut kommer att uppdatera med lite bilder då och då.
              Klart så följer jag alla projekt här på Zoopet även om jag inte skriver så ofta .
              Bifogade filer
              Senast redigerad av jarecki68; 20 February 2009, 21:28.
              jarecki

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Oj, det var mycket svar på en gång

                Vi har våra foton lagrade hos telia numera, man får x antal utrymme när man har ADSL. De viktiga dokumenten är lagrade hos safepoint, där man kan återsälla alla dokument x antal utgåvor tillbaka. Så jag/vi har tänkt efter före

                Toffsalger brukar komma när man har svajiga co2 värden. Mitt 180 liters som jag körde med co2 från början, fungerade perfekt. Men sen hade jag en down period och slarvade med vattenbytena, då kom toffsarna.

                När jag skärpte till mig och skötte vattenbytena enligt schemat så försvann de på tre månader.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • flocki
                  • April 2008
                  • 273

                  Ursprungligen postat av jarecki68
                  Tack som frågar vist att Fortsättning följer fast den sista tiden har jag drabbats av rent otur min hårdisk har krashat så jag har förlurat alla mina gamla bilder på akvariet men det är inte det värsta just på den hårdisken hade vi alla vara familj bilder svart att beskriva hur det kändes.
                  Strax efter så fick jag ganska ovälkomna gäster i akvariet tofsalger i sådana mängder att jag fick panik och startade om akvariet rentgjorde allt som var inne i akvariet .
                  Jag vet inte varför men JA kan säga att det enda större förändring som jag gjorde var att jag blandad ny köpt finkornig sand eller i stor sätt så bytte jag nästan den och plockade bort dom flesta växter fast så körde jag fotfarande med co2.
                  Sedan så hade jag en del rötter hängande på moduler vet ej men det var kanske också ett bidrag till tofsalger(dåligt cirkulation i visa delar av karet)
                  Fiskarna klarade sig ganska bra inga förluster...
                  Tråkigt med hårddiskkraschen, råkade ut för samma sak i somras.
                  Alla bilder och musik man samlat på sig genom åren borta i ett nafs!
                  Men det finns hjälp att få. Problemet är att det kostar.
                  Runt 8000kr betalade jag för min recovery. Mycket pengar men man får väga det mot värdet på minnena.
                  Bara ett tips.

                  Kommentar

                  • jarecki68
                    • September 2005
                    • 453

                    Ursprungligen postat av flocki
                    Tråkigt med hårddiskkraschen, råkade ut för samma sak i somras.
                    Alla bilder och musik man samlat på sig genom åren borta i ett nafs!
                    Men det finns hjälp att få. Problemet är att det kostar.
                    Runt 8000kr betalade jag för min recovery. Mycket pengar men man får väga det mot värdet på minnena.
                    Bara ett tips.
                    Ju Flocki det är verkligen svårt att komma över aldrig tidigare har jag råkat för hårddiskkrasch vist kunde det hända att den krånglade men den här gången var det verkligen kört.
                    Det kändes att en halvan av mig själv bara försvan.
                    Från andra sidan så var jag slarvig
                    Det skulle inte ta så långt tid att göra backup.
                    Jag vet att man kan återställa hårddisken men som du skriver det kostar
                    och det är inte direkt billigt
                    Jag fick min läxa och en sak kan jag säga det var sista gång jag har slarvat med att göra backup på viktiga dokument och mappar,i framtiden en gång i månaden ska det vara .
                    jarecki

                    Kommentar

                    • flocki
                      • April 2008
                      • 273

                      Ursprungligen postat av jarecki68
                      Ju Flocki det är verkligen svårt att komma över aldrig tidigare har jag råkat för hårddiskkrasch vist kunde det hända att den krånglade men den här gången var det verkligen kört.
                      Det kändes att en halvan av mig själv bara försvan.
                      Från andra sidan så var jag slarvig
                      Det skulle inte ta så långt tid att göra backup.
                      Jag vet att man kan återställa hårddisken men som du skriver det kostar
                      och det är inte direkt billigt
                      Jag fick min läxa och en sak kan jag säga det var sista gång jag har slarvat med att göra backup på viktiga dokument och mappar,i framtiden en gång i månaden ska det vara .
                      Lider med dig.
                      Men spara disken, en dag kanske du bestämmer dig för att göra en recovery.

                      Kommentar

                      • jarecki68
                        • September 2005
                        • 453

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Oj, det var mycket svar på en gång

                        Vi har våra foton lagrade hos telia numera, man får x antal utrymme när man har ADSL. De viktiga dokumenten är lagrade hos safepoint, där man kan återsälla alla dokument x antal utgåvor tillbaka. Så jag/vi har tänkt efter före

                        Toffsalger brukar komma när man har svajiga co2 värden. Mitt 180 liters som jag körde med co2 från början, fungerade perfekt. Men sen hade jag en down period och slarvade med vattenbytena, då kom toffsarna.

                        När jag skärpte till mig och skötte vattenbytena enligt schemat så försvann de på tre månader.
                        Hur mycket utrymme bjuder telia på ?
                        Hur säkert år det att lagra viktiga backup filer hos Svenska data lågrings sidor(safepoint)? Finns något speciellt hemsida som ni kan rekommendera?
                        Sorry för dom kanske dumma frågor men aldrig tidigare har jag tänkt på sådant.

                        Angående svajiga co2 värden vist du har säkert rätt därför kör jag utan för tillfälle
                        Har man 800l så är det ganska svart att veta hur mycket ska man köra
                        tänker här mest på skillnaden på ,mellan dagen och natten jag brukade lufta ut co2 under natten
                        CO2, PH Kontroller är på min önske lista
                        Jag var redan ägare till sådana men det var dom billiga för 1000kr och dom var inget att ha enligt mig ,fick byta dom två gånger sen har jag tröttnat och körde utan.
                        jarecki

                        Kommentar

                        • jarecki68
                          • September 2005
                          • 453

                          Ursprungligen postat av flocki
                          Lider med dig.
                          Men spara disken, en dag kanske du bestämmer dig för att göra en recovery.
                          Det är mest bilder eller många, många bilder efter vi har skafat system komera det handlar mest om sista halvåret .
                          Men som du säger kanske nångång ska man ha några tusenlappar över
                          så kan man göra en recovery
                          jarecki

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            Nu är det försent men till en annan gång så är toffs alger känsliga för EC.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av jarecki68
                              Hur mycket utrymme bjuder telia på ?
                              Hur säkert år det att lagra viktiga backup filer hos Svenska data lågrings sidor(safepoint)? Finns något speciellt hemsida som ni kan rekommendera?
                              Sorry för dom kanske dumma frågor men aldrig tidigare har jag tänkt på sådant.
                              Har man Telia ADSL så ingår 2 Gib i priset. Gå in på telias hemsida och sök på fotoalbum. Det är lite bökigt att hitta.

                              Svensk Datalagring



                              Fördelen med den här tjänsten är att den bara gör backup på de filer som är ändrade eller nya. Alla filer finns i de tre senaste utgåvorna. Backuppen går förvånansvärt snabbt.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • jarecki68
                                • September 2005
                                • 453

                                Ursprungligen postat av flygrc
                                Nu är det försent men till en annan gång så är toffs alger känsliga för EC.
                                Hoppas att det var sista gång jag hade dom på besök i mitt kar,
                                från andra sida om man tänker efter om jag hade låtit dom växa och skapa levande mattor svajande med strömen det kanske skulle skapa riktigt fint känsla i SA akvariet
                                Fast nej dom har så tråkigt färg.
                                jarecki

                                Kommentar

                                Arbetssätt...