drömmen blev verklighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarecki68
    • September 2005
    • 453

    Hej.
    Några bilder från min sommar projekt .
    gjorde lite ändringar :
    1.snikrat helttecknande ljusramp(hade väldigt bra ljus men fick kompromissa med min sambo ljuset belyste nästan halva vardagsrum så just nu måste jag nöja mig med 4x54w T5 .
    2. Ändrade bakgrundsfärg till svart mellan BTN modulerna
    3.sågat sönder min stora rot i två delar för enklare hantering
    4.förbetrat cirkulation i akvariet lagt om slangar till mitt fluval FX5 filtret
    5.togit bart en av BTN moduler på kort sidan för att få bättre insyn i akvariet.
    Bifogade filer
    jarecki

    Kommentar

    • Ahlqvist
      • January 2008
      • 661

      Attans läckert!

      "
      So Long, and Thanks for All the Fish
      "
      Douglas Adams
      Spana in NVSA's Webbsida!

      Kommentar

      • jarecki68
        • September 2005
        • 453

        Ursprungligen postat av Ahlqvist
        Attans läckert!
        Tack Ahlqvist nu verkar det att jag fixat till alla små saker som jag störde mig på och missat från början.
        Jag är faktiskt ganska nöjd har lyssnat på andras tips och förslåg ,läste många intressanta projekt här på zoopet.
        Jag måste säga att jag älskar alla dom projekt både dom stora och mindre som folk delar med sig alla är lika intressanta man hittar mycket inspiration och smarta tips.
        jarecki

        Kommentar

        • Richard.R
          • December 2006
          • 1872

          ser bra ut!
          396L SA biotop
          128L SA biotop
          54L SA biotop
          54L SA biotop

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            Kommer sent in, men vackert vackert. Blir ju avis på dig
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • admin
              Christian Alfredsson

              • November 2004
              • 11220

              Supersnyggt. Du skrev att Cryptocoryne växer långsamt. Hos mig har det varit så att den tagit ca 1 år på sig att komma igång. Nu tokväxer den.
              Christian Alfredsson
              Tekniskt ansvarig Zoopet

              Kommentar

              • jarecki68
                • September 2005
                • 453

                Ursprungligen postat av admin
                Supersnyggt. Du skrev att Cryptocoryne växer långsamt. Hos mig har det varit så att den tagit ca 1 år på sig att komma igång. Nu tokväxer den.
                Det stämmer att den behöver långt tid på sig men ofta är det värt att vänta.
                Cryptocoryne står högt på listan hos mig väldigt fina växter och viktigast av allt att om dom kommit igång så bli dom ganska vackra och underhål fria.
                Innan jag gjorde om akvariet så köpte jag en av Crytocoryner men tyvärr
                vet ej vilket namn kanske nån här på Zoopet kan hjälpa till vare väldigt tacksam den har ganska hårda blad om man jämför med andra cryptocoryner .
                Lämnar några bilder..
                Bifogade filer
                jarecki

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Tittade just på dina Altum bilder som ligger på startsidan just nu. Det är ståtliga fiskar och ditt akvarium är precis i min smak

                  Har själv haft ett 720 i mitt tidigare akvarieliv och haft Altum. Tyvärr så tröttnade jag på dem efter ett tag, eftersom de bara simmade omkring och var vackra. De kommer ju inte till lek som den vanliga Scalaren gör, tänkte du på det när du skaffade Altum?

                  Har du funderat på att komplettera med några flaggciklider? Det skulle passa väldigt bra, enligt mitt tycke, då kan du få lite lek och yngel som piggar upp lite.

                  Men som sagt ett väldigt snyggt akvarium, framförallt växterna
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av jarecki68
                    Det stämmer att den behöver långt tid på sig men ofta är det värt att vänta.
                    Cryptocoryne står högt på listan hos mig väldigt fina växter och viktigast av allt att om dom kommit igång så bli dom ganska vackra och underhål fria.
                    Innan jag gjorde om akvariet så köpte jag en av Crytocoryner men tyvärr
                    vet ej vilket namn kanske nån här på Zoopet kan hjälpa till vare väldigt tacksam den har ganska hårda blad om man jämför med andra cryptocoryner .
                    Lämnar några bilder..
                    Min erfarenhet är att Cryptocryne trivs väldigt bra i Discus temperatur +29 grader.

                    Sedan jag skaffade Discus och höjde temperaturen så har tillväxten på mina Echinodorus helt klart minskat medans Cryptocryne plantorna tagit en väldig fart.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Du är helt klart inne på rätt väg

                      Saknar bara några Apistogramma som kan hålla till inne bland växterna och de fina trädrötterna
                      Måste nu backa mitt förslag

                      Har själv provat Ap tillsammans med Discus och kan konstatera att de inte klarar av den höga värmen +29 grader. Har dödat ett antal Ap i mitt Discus kar senaste månaden, samtidigt som alla andra fiskar trivs.

                      Istället rekommenderar jag Dicrossus filamentosus eller Dicrossus maculatus har själv maculatus tillsammans med Discusarna nu och det fungerar väldigt bra. Finns eller fanns i alla fall väldigt fina vildfångade hos Åleds i början på juli.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • jarecki68
                        • September 2005
                        • 453

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Tittade just på dina Altum bilder som ligger på startsidan just nu. Det är ståtliga fiskar och ditt akvarium är precis i min smak

                        Har själv haft ett 720 i mitt tidigare akvarieliv och haft Altum. Tyvärr så tröttnade jag på dem efter ett tag, eftersom de bara simmade omkring och var vackra. De kommer ju inte till lek som den vanliga Scalaren gör, tänkte du på det när du skaffade Altum?

                        Har du funderat på att komplettera med några flaggciklider? Det skulle passa väldigt bra, enligt mitt tycke, då kan du få lite lek och yngel som piggar upp lite.

                        Men som sagt ett väldigt snyggt akvarium, framförallt växterna
                        Ursprungligen postat av c90368
                        Min erfarenhet är att Cryptocryne trivs väldigt bra i Discus temperatur +29 grader.

                        Sedan jag skaffade Discus och höjde temperaturen så har tillväxten på mina Echinodorus helt klart minskat medans Cryptocryne plantorna tagit en väldig fart.
                        Tror du att det skulle fungera discus ,altum och flaggciklider ganska fina faktiskt.
                        angående cryptocoryner det väldigt bra att dom tycker om lite högre temperaturer helt klart mina favoriter kul att dina växer sa bra
                        imorgon ska jag kolla på lite växter vi få se om det tillkommer någonting till min kar
                        jarecki

                        Kommentar

                        • rick
                          • April 2005
                          • 1012

                          Flaggor han en tendens att äta växter tyvärr... JAg har inte en växt kvar i mitt kar med flaggor.
                          / Rickard

                          Kommentar

                          • jarecki68
                            • September 2005
                            • 453

                            Ursprungligen postat av jarecki68
                            Tror du att det skulle fungera discus ,altum och flaggciklider ganska fina faktiskt.
                            läste precis om flaggciklider dom kanske passar inte så bra med diskusar och växter.Jag kommer att komplettera det med fiskar vad det bli vet jag inte säkert men tak för tipset först vill jag fixa det med växter som jag vill ha det.Efter det så tänker jag skaffa fler altum eller vf brun diskus+
                            komplettera med lite små fiskar det kanske bli Dicrossus maculatus
                            tittade lite på Apistogramma men man säger att dom är ganska kortlivat bara cirka 1 år!vet ej om det stämmer tråkigt annars ,fina fiskar.
                            Jag ska håla mig till VF DET HAR JAG BÄSTEMD
                            jarecki

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av rick
                              Flaggor han en tendens att äta växter tyvärr... JAg har inte en växt kvar i mitt kar med flaggor.
                              Det verkar vara väldigt olika uppfattning om detta, kanske också beroende på vad man har växter?

                              Jag har haft flaggor utan problem med växterna, men jag hade inga finbladiga växter och matade med "grönsaker" regelbundet.

                              Fler som har erfarenhet av flaggor och växter?
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • jarecki68
                                • September 2005
                                • 453

                                Ursprungligen postat av rick
                                Flaggor han en tendens att äta växter tyvärr... JAg har inte en växt kvar i mitt kar med flaggor.
                                Rick vad hade du för växter i din sa kar med flaggisar finbladiga?
                                äter dom växter eller bara gräver upp dom under lekperioden eller
                                förstör dom växterna helt och hålet
                                jarecki

                                Kommentar

                                Arbetssätt...