drömmen blev verklighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    jisses vilka fina skalarer du har, är det altum? skulle du kunna slänga upp en helbild på karet?
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • jarecki68
      • September 2005
      • 453

      Tack Richard .
      Det är altum VF från Columbia
      Så länge är det ganska tom i karet men det kommer lite mer växter senare
      Tyvärr karet är ganska långt och jag kan ta bilder bara från en vinkel
      Bifogade filer
      jarecki

      Kommentar

      • Richard.R
        • December 2006
        • 1872

        ser bra ut, gillar att det bara är ljust vid mitten, skulle se grymt bra ut med svartvatten där
        396L SA biotop
        128L SA biotop
        54L SA biotop
        54L SA biotop

        Kommentar

        • jarecki68
          • September 2005
          • 453

          Ursprungligen postat av Richard.R
          ser bra ut, gillar att det bara är ljust vid mitten, skulle se grymt bra ut med svartvatten där
          svartvatten hmmmm alt är möjligt gillar faktiskt tanke, men först vatten måste mogna och grumlighet försvinna.
          jarecki

          Kommentar

          • hambli
            • December 2004
            • 508

            det ser riktigt fint ut, ska du ha mer ljus senare eller ska du köra med den belysning du har nu?

            Ser i vilket fall som helst väldigt fint ut, och du har inte slarvat ihop nått utan tänkt på det mest (vilket jag gillar).

            Fortsätt att uppdatera sen, är kul att följa ditt projekt.

            Kommentar

            • jarecki68
              • September 2005
              • 453

              Ursprungligen postat av hambli
              det ser riktigt fint ut, ska du ha mer ljus senare eller ska du köra med den belysning du har nu?

              Ser i vilket fall som helst väldigt fint ut, och du har inte slarvat ihop nått utan tänkt på det mest (vilket jag gillar).

              Fortsätt att uppdatera sen, är kul att följa ditt projekt.
              Tack Hampus den belysning är bara tillfälligt hade tänkt mig T5 dimbara eller
              3*150 HQI+2*54 T5 kollade lite på www.aquafis.de
              Fast det kommer att dröja lite ,pengar, pengar och julen framför oss presenter och så vidare ni vet.
              jarecki

              Kommentar

              • jarecki68
                • September 2005
                • 453

                Varning!!!!!
                Som alla vet så är mitt akvarium på 840liter ,lägenhet är på 90 kvm .
                Torsdag morgon kommer hem från jobbet känner att luften i lägenheten känns lite konstig , lite tungt och instängt.
                Tänkte det säkert efter natten ,tänkte måste vädra lite ,när jag kom närmare fönster
                blev jag riktigt förvånadalla fönster i lägenheten var dimmiga med vattendroppar .
                Fredag det första jag gjorde skaffade täckglas och nu är problemet åtgärdat.
                Ja ja så kan det gå jag visste att vatten dunstar men att akvarium på 840l
                kan förvandla lägenhet med ganska bra ventilation (tyckte jag)till bastu det jorde mig faktiskt förvånad.
                jarecki

                Kommentar

                • brams
                  • June 2003
                  • 891

                  har du fortfarande 30 grader i vattnet?. Det kan vara en orsak god nog att skapa all fukt. Testa sen när du sänker den, det räcker med några grader. Ta bort täckglasen å testa. Det dunstar nästan dubbelt så mycket i mitt kar då jag har 28 grader jämfört med 25!!!

                  FÖ. jäkligt snyggt detdär. Ska bli kul att se med riktiga lampor och en rejäl grönska. Jag tycker absolut att du ska köra på MH, om du inte ska köra växtkar med co2 å sånt skulle jag valt att ha 4 st 70w MH. Det blir snyggt ljus som attan...
                  Kan inte släppa tanken riktigt när jag ser kar som detta. Snygga, som fan men... blir det inte jäkligt jobbigt om man får lust att möblera om i karet!?!, när allt är fastlimmat och prciserat i minsta detalj?
                  Men iof. kanske man håller sig till den layouten ett tag...
                  Snyggt iaf. och jäkligt bra tråd!
                  /C
                  C.Brams

                  Check out:
                  brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

                  Kommentar

                  • jarecki68
                    • September 2005
                    • 453

                    Ursprungligen postat av brams
                    har du fortfarande 30 grader i vattnet?. Det kan vara en orsak god nog att skapa all fukt. Testa sen när du sänker den, det räcker med några grader. Ta bort täckglasen å testa. Det dunstar nästan dubbelt så mycket i mitt kar då jag har 28 grader jämfört med 25!!!

                    FÖ. jäkligt snyggt detdär. Ska bli kul att se med riktiga lampor och en rejäl grönska. Jag tycker absolut att du ska köra på MH, om du inte ska köra växtkar med co2 å sånt skulle jag valt att ha 4 st 70w MH. Det blir snyggt ljus som attan...
                    Kan inte släppa tanken riktigt när jag ser kar som detta. Snygga, som fan men... blir det inte jäkligt jobbigt om man får lust att möblera om i karet!?!, när allt är fastlimmat och prciserat i minsta detalj?
                    Men iof. kanske man håller sig till den layouten ett tag...
                    Snyggt iaf. och jäkligt bra tråd!
                    /C
                    Tack Christian
                    Det är alltid roligt läsa att folk tycker om min lilla kar.
                    Det sant som du skriver att det var temperaturen som gjorde att det dunstade så snabbt och så mycket vatten.
                    Nu ligger temp. på 26 grader detta var bara tillfälligt med 30grader.
                    Fast efter detta så vågar jag inte att köra karet utan täckglas.
                    Min son har astma så jag vill inte att det ska påverka på nåt sett hans hälsa.
                    Det med belysning har jag fotfarande inte bästemd mig , men det verkar att det bli MH 3*150 och 2*54 T5 i försig så ska jag ha mest cryptocoryner så jag vet att det kanske bli för mycket men jag tänkte att köra på morgonen med T5 några timar max med alla lampor och i slutet med T5.
                    Växter ska det också vara fast det är inte lät att skaffa dom inte dom i allafal som jag vill .
                    en gång så köpte jag av dig Cryptocoryne crispatula och jag är väldigt tacksam för det.
                    Den var fasen så fint och växte som fasen ,den finaste och starkaste exemplar jag nånsin hade.
                    Ska försöka hitta bild på den från min gamla akva som jag tyvärr sålde inclusive crypto.
                    Jag lovade mig att jag kommer skaffa den igen fast jag hittar ingen som är hoppas så stor att passa i koret.
                    Jag ska köra med Co2 alt är redan förberett om jag bara hade belysning och lite mer växter.
                    Det med layouten hmmmm.....på den punkten tyvärr där är jag fast.
                    Det som är limat måste stanna på sin plats resten kan man möblera om.
                    Man bli lite bägrensat men från andra sidan så karet är på hela 840 liter.

                    Ps
                    Brukar titta då och då på din hemsida .
                    Om jag nångång lyckas ha så fint grönska i koret som du i dina så bli jag verkligen nöjd .

                    Hittade två gamla bilder på den cryptocoryne crispatula som jag köpte från dig en gång (den hade rund 10st bladet efter några månader blev jag tvungen att flytta en del av den från höger sida till vänster )
                    Bifogade filer
                    jarecki

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      När jag hade mitt 720 liters SA i mitt ”pojkrum” hemma (80-tal) så fixade jag en sarg ca 15 cm hög som jag la täckglasen på. Hade tre kvicksilverlampor hängandes över. På detta sätt kunde växterna komma upp och blomma, samt att täckglasen höll sig hyfsat rena. Hade även ett antal hoppande fiskar som inte behövde slå huvudet i ”taket”.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • jarecki68
                        • September 2005
                        • 453

                        Äntligen är jag färdigt med att fixa alla små missar, hur bra än man fyrsöker planera inredning ,och annan kringutrustning så ändå kommer det visa sig att man missar nåt ellermåste ändra på någonting.
                        I mitt fal så var det täckglas efter en liten incident med mitt akvariet och fuktighet i lägenheten så skaffade jag täckglas ganska snabbt visade det sig att mitt rot i karet är cirka 1cm för högt mitt första tanke var hur ska jag göra nu 500 kr(för täckglas) och ändå blev det fel men ok jag kom på att om jag läger sugproppar mellan täckglaset och glas hylla (vet ej vad det heter)så tjänar jag cirka 1cm då kan jag ha täckglas över hela karet sagt och gjort fasen vad glad man blev att problemet är borta .
                        Nästa dag
                        Ingen dimma på nån av fönster luften i lägenheten känns mycket lättare men
                        vad fan är detta nu sitter massa vatten droppar på insidan av akvarieram .
                        Nu fick jag tänka om två gånger.
                        Jag måste höja täckglas 1cm men den måste fotfarande ha kontakt med glashylla så att fukten eller vatten som dunstar bart håller sig kvar på glaset.
                        Fasen vad svart att förklara ,men i allafal jag löste den problemet så att jag limmade med silikon två gummilist på varje korta sida av täckglaset på så sätt blev den 1cm högre men ändå täckglaset var i kontakt med (glashylla)ingen mellanrum ingen kondens på insidan av ramen
                        ingen stor grej men kan orsaka stora problem.
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av jarecki68; 30 October 2007, 20:22.
                        jarecki

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Hmmm. Har du läst mitt förslag före ditt inlägg?
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • jarecki68
                            • September 2005
                            • 453

                            Ursprungligen postat av c90368
                            När jag hade mitt 720 liters SA i mitt ”pojkrum” hemma (80-tal) så fixade jag en sarg ca 15 cm hög som jag la täckglasen på. Hade tre kvicksilverlampor hängandes över. På detta sätt kunde växterna komma upp och blomma, samt att täckglasen höll sig hyfsat rena. Hade även ett antal hoppande fiskar som inte behövde slå huvudet i ”taket”.
                            En sarg det låter ganska intressant.
                            Du har inga bilder på din gamla akva ?
                            Själv har jag två sticken kvicksilverlampor men jag tycker att ljuset bli för gult.
                            jarecki

                            Kommentar

                            • jarecki68
                              • September 2005
                              • 453

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Hmmm. Har du läst mitt förslag före ditt inlägg?
                              nej jag läste den efter.
                              jarecki

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Nja, finns väl något gammalt pappersfoto någonstans.

                                Jag byggde min i spånskiva, vilket inte är att rekommendera. Den blev ganska ”mjuk” med tiden. Men att bygga en motsvarande i plyfa skulle nog fungera alldeles utmärkt. Enda problemet var när man skulle ner på botten 60 cm akvarium + 15 cm sarg = 75 cm. Det är längre än mina armar i alla fall.

                                Men det var häftigt med alla blommande växter, de trivdes i den fuktiga miljön mellan vattnet och täckglaset.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...