Björnsitsens projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björnsitsen

    • December 2006
    • 136

    #31
    Tycker den ser väldigt lik en Lab Mbamba. Hona som jag förstår. Sorry för länk till annat forum….

    Kommentar

    • björnsitsen

      • December 2006
      • 136

      #32
      Verkar vara kärleksvatten i stora karet nu! I går kväll lekte jordätarna på en sten. Det har dom gjort förr oxå. Försvarade romen tappert men när lampan släcktes blev det livat runt stenen och romen va borta.

      nu såg jag precis att Scalarerna lagt rom på en Anubias. Första gången och jag trodde inte dom va könsmogna än. Dom är rätt små så jag blev överraskad! Det är dom två största av dom 8 jag har. Dom andra fiskarna cirkulerar och är nyfikna men verkar inte fatta vad som händer. Har både vuxna jordätare, praktbotior och rätt stora malar som utan problem kunde plocka romen av dom små Scalarerna som lite räddhågset försöker mota bort dom….

      jag förväntar mig inga yngel över huvud taget men kul att se och fisken verkar trivas iaf!

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #33
        Ursprungligen postat av björnsitsen
        Tycker den ser väldigt lik en Lab Mbamba. Hona som jag förstår. Sorry för länk till annat forum….

        https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=2019
        Det var ju länk till ett väldigt bra forum!
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • björnsitsen

          • December 2006
          • 136

          #34
          Tips på vettiga och prisvärda vattentester sökes. Behöver inte mäta allt utan fokus på nitrit/nitrat och ev Ph/kh.

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #35
            Många brukar rekommendera detta testkit. Har tyvärr inte det själv, utan kört enstaka test, men detta blir ju billigare om man vill testa en del.

            Köp ProAquaTest Case CombiSet Plus NH4 Freshwater 6-pack hos ZOO.se ✓ Snabb leverans ✓ Fri frakt över 599 kr ✓ Stort sortiment i lager!
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • larsonandy
              • October 2023
              • 52

              #36
              Är ett bra testkit tycker jag, och innehåller också färgkartor för ytterligare test som man kan komplettera med senare. Med mitt taskiga färgseende tycker jag att det är en aning svårt att utläsa ph-värdet, men det finns noggrannare kit som jag ska komplettera med.

              Kommentar

              • björnsitsen

                • December 2006
                • 136

                #37
                Scalarernas rom. Borta dagen efter vilket inte va oväntat…..
                Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

                Kommentar

                • björnsitsen

                  • December 2006
                  • 136

                  #38
                  Gjorde om ett kar lite. Alltid gillat öppna kar och växter på och över ytan. Satte i lite Gullranka, Fredskalla och eklogen Monstera som jag hade hemma. Tanken är kanske att på sikt sätta något växterna kan klättra på och även ändra belysningen till någon sorts spottar ovanifrån. Fick ta bort mina spottar från Clas Ohlsson eftersom dom låg på täckglaset. Nu sitter ett lysrör på plats men tycker det blir lite väl ljust av det.

                  en bild på svärdsplantan oxå då den tagit sig efter ett halvår typ…. Ser rätt frisk och frodig ut nu. Trots bara 220lm i 3000k.
                  Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    #39
                    Jättefint! Det blir verkligen snyggt med växter ovan ytan! Trist med rommen, även om du förväntade dig det.

                    Kommentar

                    • björnsitsen

                      • December 2006
                      • 136

                      #40
                      Alltså gällande filter…. Alla mina akvarium förutom Malawikaret har mycket grenar löv och bös…. Filtren sätter snabbt igen och jag får mkt partiklar i vattnet. Har ju läst om andra som gör rent filtret en gång per år osv. Hur går det till? I stora baljan 900L har jag ett fx6 som är ett rejält filter minst sagt. Efter en månad typ hade jag dåligt flöde och fick göra rent det. Iofs blir det extra mkt vid uppstart men ändå. Det va rejält skitigt invändigt. Bytte då ut dom tre filtermattorna som va lite finare mot ppi 10. Tänker mig att det blir bättre nedbrytning på sikt och inte lika mkt bös. Men skulle man satt ett förfilter eller finns det något annat som bör göras? Är jag underfiltrerad i det karet? Har funderingar på att byta ut det svampfilter som sitter i ena hörnet mot ett innerfilter Eheim 2252 tror jag det heter. Har det liggande här hemma iaf…. Eller blir det bara värre med mkt cirkulation så böset virvlar upp?

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2894

                        #41
                        Jo, mycket material karet som bryts ned och kanske växter som vissnar etc. släpper ifrån sig bös gör att filtermedia snabbt sätts igen. En lösning kan vara ett ytterfilter med inbyggt förfilter så man bara behöver göra rent det ofta. Sen bör väl utflödet från filtret i karet vara lågt eller måttligt för att inte röra upp böset för mycket. Har man malar så hjälper dom också till att röra upp allt som hamnar på botten. Alternativet är ju naturligtvis att använda material som inte bryts ner så snabbt och som gör vattnet grumligt. Att bara "göra rent filtret en gång per år" förutsätter nog ett akvarium med lite med fisklast, rätt typ av växter, lågt flöde genom filtret, förfilter osv.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          #42
                          Jag kan för lite om olika sorters filter för att råda dig. Men mitt Eheim 2080 i 576L-karet behöver i vart fall rengöras fler gånger än en per år. Tror det brukar gå ca fyra månader mellan gångerna men vet inte exakt. I samband med att jag nu bytte sand m.m i karet tycker jag att det snabbt blev sämre flöde. Hade nog inte sköljt sanden tillräckligt bra, trots att jag höll på med det länge.

                          Kommentar

                          • björnsitsen

                            • December 2006
                            • 136

                            #43
                            Nando kör du bara med 2080 filtret? Vad ska man gå på gällande filtret. Pumpkapacitet eller filtreringskapacitet? Fx6 har 3500 samt 2100L i timmen i kapacitet. Karet är på dryga 900L så ska man gå på 2100L i timmen blir det bara att man cirkulerar vattnet 2ggr i timmen. Det känns ju lite lågt….

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6059

                              #44
                              Jag önskar att jag kunde råda dig, men det kan jag inte. Är alldeles för dålig på, och i ärlighetens namn ointresserad av, filter. Jag tycker mitt funkar bra i mitt kar. Men ditt kar är ju mycket större så du kanske behöver två filter. Eller ett ännu effektivare. Jag vet tyvärr inte.

                              Kommentar

                              • Zombivarg

                                • December 2015
                                • 249

                                #45
                                Roligt att läsa och ta del av alla dina kar, riktigt fina inredningar i dom, gillar speciellt det i inlägg 10, verkligen min favorit.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...