Björnsitsens projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björnsitsen
    • December 2006
    • 144

Satte i ett Eheim 2252 tror jag det heter i stora karet. Ett innerfilter som pumpar 1200 Liter i timmen. Byggde dit ett strilrör och det blev lagom fart på vattnet i andra sida karet oxå. Tror det kan bli bra i längden.

plockade bort det svampfilter som stod där och satte i 180 baljan som komplement till ytterfiltret där. Går gömma bra bakom pinnar och rötter så tror det blir bra!

Scalarerna lade rom på samma Anubias igen… romen blev kvar drygt två dygn innan det försvann den här gången.

börjat klia i fiskköpartarmen igen. Har mkt jag vill köpa men tror jag får prioritera Malawi. Är så tomt där och lite dålig fart. Får komplettera med iaf 10- talet där. Golden och sen får vi se vad mer som köps in….

sugen på vinkeltetror till det stora karet men det får nog vänta. Har även fått nos på L-201 till salu så kanske blir nån sån oxå…. Synd det blir så dyrt när man vill ha allt😅

Kommentar

• Zombivarg
      • December 2015
      • 249

Va glad att du får tag på det du vill ha, är ju så roligt när man äntligen kan åka iväg och köpa det man tänkt sig.
      Själv verkar jag bli mest intresserad av sådana fiskar som i stort sätt är omöjliga att få tag i, smått irriterande, men skam den som ger sig.

Kommentar

• björnsitsen
        • December 2006
        • 144

Blev lite nytt på lillkaret. Mer växter på höjden. Gullranka och Fredsskalla med rötterna i akvariet. Fästa med buntband runt grenarna som sticker upp. Ny belysning med hängande lampor med 2x 600lumen i 2700k. Blev en lite öppnare skejp i karet oxå.

i morgon åker jag och sonen på akvarierejs till Gävle. Ska handla Malawi på några olika ställen. Förhoppningsvis besöka Söders Zoo. Samt hämta några Hypancistrus. Härliga tider!!!
        Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

Kommentar

• Nando
          • October 2017
          • 6078

Snyggt! Och kul med akvarierejs! Hoppas du hittar det du är ute efter!

Kommentar

• björnsitsen
            • December 2006
            • 144

Tack! Den mesta fisken är redan bokad via nätet. Bland annat L201 snowball. En grupp ps Krabro och en grupp Kadango. Sen får vi se om det blir ngt mer. Vill passa på när jag ändå åker men det handlar om ekonomi. Skulle vilja ha större stim av både tetror och pansarmalar i två av karen. Men det drar iväg om man ska ha 30-50 tetror😅. Och 10 tetror mer eller mindre märks knappt på 900L…….

Kommentar

• björnsitsen
              • December 2006
              • 144

Hemma igen efter en hektisk dag! Först skidträning med dottern på morgonen. Sen iväg till Gävle och kolla fisk. Först Söders Zoo. Där köpte vi 1+1 Firefish och sonen tjatade till sig en Gibbi på 30cm som jag absolut inte planerat…. Men fisken är ju cool och jag gillar oxå malar…. Sen blev det tre olika privata säljare där vi köpte Pseudotropheus crabro,
              Copadichromis borleyi Samt två stycken små L201 snowball pleco till 180 karet.

så nu är det full fart framför allt i Malawikaret som fick ett härligt uppsving. Jag som nybörjare på Malawi har ju inte järnkoll men enligt vad jag läst ska fiskarna va relativt lugna så det borde gå ihop.

Kommentar

• Nando
                • October 2017
                • 6078

Vad roligt! Ser fram emot bilder på din oplanerade mal!

Kommentar

• björnsitsen
                  • December 2006
                  • 144

Hen är rätt lättfotad pga storleken men svårt visa proportionellt hur stor den är…. Skulle säga den är 25-30cm lång och typ 8cm bred. Cool iaf när den majestätiskt kryssar genom karet. En bajsmaskin helt klart och funderar på att flytta över mitt Eheim PRO så jag har två ytterfilter i det karet. Sätta en pumpskalle i Malawikaret och nyttja bakgrunden som filterutrymme. Får se hur jag gör!
                  Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

Kommentar

• Nando
                    • October 2017
                    • 6078

Vilken cool en!

Kommentar

• björnsitsen
                      • December 2006
                      • 144

Och nu har ett nytt par av Scalarerna lagt rom som vaktas. Nu är det den största hanen som är fadern och han vaktar riktigt frenetiskt! Arg verkar han vara…. Stryker ju med snart men kul att titta på iaf.

Kommentar

• björnsitsen
                        • December 2006
                        • 144

Romen försvann över natten inte helt oväntat. Nu har ett annat par lagt rom på innerfiltret. Det är samma par som lade första kakan för nån månad sedan. Får se hur länge den blir kvar…..

Kommentar

• björnsitsen
                          • December 2006
                          • 144

Jag är väldigt nöjd med 180 karet. Det funkar väldigt bra och ser fint ut att titta på. Men det saknas ngt intressant att fästa blicken på. Kakaduorna är fortfarande små iofs. Men jag vill ha ngt mer eller annat. Har tittat på Dorsigera eller Nyckelhål. Tankar om det? Eller förslag på något annat intressant?! Ser nog helst en grupp på flera individer. Bara ett par blir liksom tomt. Speciellt när fiskarna är små. Går det kombinera med Kakaduorna? Annars finns möjligheten att dom kan flytta över till den stora baljan. Där kommer det finnas utrymme för dom😅

Kommentar

• Nando
                            • October 2017
                            • 6078

Vad kul att dina scalarer leker regelbundet! Även om rommen försvinner känns det ju som att de trivs!

När det gäller möjligheten att tillsätta en grupp av någon annan ciklid så kan det nog funka om kakaduorna har många gömställen. Ta då inte en till grottlekare utan någon som lägger ägg på stenar t.ex. så de inte konkurrerar om exakt samma platser. Det låter också klokt att satsa på en annan sort än apistogramma. Nyckelhål är jättefina men jag har tyvärr aldrig haft dem själv. Även bolivianer är trevliga. Du får testa och se hur det går. Blir det stökigt har du ju möjligheten att flytta någon/några till ditt större kar.

Kommentar

• björnsitsen
                              • December 2006
                              • 144

Här rullar det på som vanligt. Scalarerna har lekt igen och blivit av med romen över natten. Vattenbyten i dag osv. Akvariumen är stabila utan ngt krångel eller bråk.

mitt 180L som är det bäst fungerande egentligen känns otroligt tråkigt… det är fint att titta på men tråkiga innevånare…. Ett 15 tal glödbandstetror, 1+1 Kakaduaciklider, 12-13 pansarmalar, 2st L-201 och lite överbliven fisk. Nån kardinal och en rödmunstetra.

så vad kan jag stoppa i för att det ska bli lite roligare? Nån mellanstor fick från Sydamerika helst. Gärna en mindre grupp om det går. Har funderat på nyckelhål, dom blir kanske lite för stora i längden iaf. Ivanacara Adoketa är lite svår att få tag på och dyr. Bolivianer kanske men nja… bågfenor är oxå små….

hit me med lite goa förslag! Vet att läskretsen är rätt liten på forumet men nån kanske har nån idé?

Kommentar

• björnsitsen
                                • December 2006
                                • 144

Karet det gäller

Kommentar

Arbetssätt...