Björnsitsens projekt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björnsitsen
    • December 2006
    • 144

Och en bild på en av dom gulliga L-201 som man ser nån gång i månaden??
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

Kommentar

• björnsitsen
      • December 2006
      • 144

Så här ser det ut på botten. Mycket mums att äta för den som vill grisa runt lite.
      Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

Kommentar

• Nando
        • October 2017
        • 6078

Har du funderat något på vanliga fjärilsciklider? Vet inte hur varmt du har i karet men om de övriga invånarna klarar 26-27 grader så skulle det kanske vara ett alternativ.

Kommentar

• björnsitsen
          • December 2006
          • 144

Ja tanken har slagit mig med fjärilar. Tror du dom kommer överens med Kakaduan? Hur många skulle man ha då? 1+2 eller fler?

Kommentar

• Nando
            • October 2017
            • 6078

Hur är måtten på karet? Fördelen med en grupp är att de kan para ut ”naturligt” och även ha fler att sprida aggressionen på om/när paret hamnar i ofas. Samtidigt vill man inte riskera att det blir för trångt, speciellt inte om det skulle råka bli två par. Tror det funkar med kakaduorna eftersom de bara är ett par och de är grottlekare. Fjärilar är ju lite ”ömtåliga” också så ibland faller någon ifrån utan att man riktigt fattar varför, vilket är bra att tänka på. Mycket svammel från mig… Jag hade nog satsat på bara ett par ändå. Då gäller det att köpa lite större exemplar så man kan könsbestämma dem från början.

Kommentar

• björnsitsen
              • December 2006
              • 144

Ja och stora exemplar tycker jag är ovanligt. Alltid små och klena exemplar…. Därför jag blev så sugen på nyckelhålen jag såg senast. Grova och välmatade liksom…. Karet är bara 100 långt….

Kommentar

• björnsitsen
                • December 2006
                • 144

Fan det är ju min fantasi med ett långt och lågt kar. Typ 200x40x40 eller nått. Få plats med flera revir…. Sonen tycker vi ska sälja av några kar och ställa dit ett 720 eller liknande och ha Malawi i. Nu är det ett 375 och ett 180 bredvid varandra.

Kommentar

• åheim
                  • April 2006
                  • 13197

Ursprungligen postat av björnsitsen
                  Fan det är ju min fantasi med ett långt och lågt kar. Typ 200x40x40 eller nått.
                  Ja jag kan bara säga hell yeah! Jag har ett förvisso inte så stort men det har en bottenyta på 70x70 och bara 30cm högt och det är såå roligt att hålla på med och jag kan inte ord förklara hur glad jag är över det!
                  Problemet är att det tar plats ut från väggen... Hade jag haft ett riktigt stort rum så hade jag ställt det ute i rummet så man kunde gå runt det!!!
                  Senast redigerad av åheim; 13 February 2024, 14:01.
                  Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• björnsitsen
                    • December 2006
                    • 144

Ursprungligen postat av åheim
                    Ja jag kan bara säga hell yeah! Jag har ett förvisso inte så stort men det har en bottenyta på 70x70 och bara 30cm högt och det är såå roligt att hålla på med och jag kan inte ord förklara hur glad jag är över det!
                    Problemet är att det tar plats ut från väggen... Hade jag haft ett riktigt stort rum så hade jag ställt det ute i rummet så man kunde gå runt det!!!
                    Coolt! Ett av mina kar är 70djupt…. Det är inte så kul eller lättskött…. Men ett 200 långt längs ena väggen istället för två mindre vore mumma??

Kommentar

• björnsitsen
                      • December 2006
                      • 144

Sonen ringde i dag och berättade att en tetra dött i 180 karet. När jag kom hem en timme senare va 6-7 tetror döda och fiskarna chippade och var allmänt slöa. Bytte vatten som vanligt i onsdags och det här karet har varit superstabilt under lång tid. Ingen förändring på länge.

det jag tänker hänt är att i går rörde jag runt lite i mulmen och letade några sniglar till sonens nystartade 35 liters. Måste rört upp en massa delar som var under förruttnelse eller nått o h det belastade vattnet så det blev en nitritspik eller liknande? Efter ett stort vattenbyte verkar fisken piggare även om dom är slöare än vanligt. Det verkar iaf som att kakaduorna och dom nya dyra malarna klarade sig?

Tankar och idéer gällande det som hänt?

Kommentar

• björnsitsen
                        • December 2006
                        • 144

Så efter den här händelsen dog samtliga tetror och mindre fisk samt en av mina nya malar?. Då jag länge varit missnöjd med karet och saknat en centerpiece flyttades all fisk till stora 920 karet då all fisk va SA. Resten som va kvar några Ottosar och några Sewilla Lineolata fick sonen till hans nystartade 35L akvarium som han inrett själv. Så nu är 180L tom och tömd på allt.

Har försökt sälja baljan i syfte att byta till ett lite större kar runt 300L eller så. Men klent intresse att köpa tyvärr. Så planen nu är att på sikt köra Tanganyika i det. Lite litet egentligen för att fylla upp med fisk. Men några snäcklekare och ev nån Julle eller Princessor borde funka. Ska bli kul med något annat! I vanlig ordning svårt få tag i fisk men får väl ta en resa när det är aktuellt. Nån som har någon åsikt om TA innevånare får gärna delge dessa då jag är helt grön där…..

Kommentar

• björnsitsen
                          • December 2006
                          • 144

Sonens akvarium som ska fyllas upp med lite räkor och nån mindre fisk på sikt. Han har inrett allt själv efter eget huvud. Tror det kan bli bra när växterna och mossan tar sig lite. Har köpt ett litet skumfilter som ska få rena vattnet. Luftslangen är gömd nu så tänk bort den….

Kommentar

• Nando
                            • October 2017
                            • 6078

Vad tråkigt att flera fiskar dog. Tror du det berodde på att du rört runt på botten eller har du några andra tankar om varför det blev så? ”Skönt” ändå att du kunde vända olyckan till något positivt och byta inriktning på karet eftersom du var missnöjd. Kul också att din son är intresserad och själv har inrett ett litet kar!

Kommentar

• björnsitsen
                              • December 2006
                              • 144

Ja det var trist! Tetrorna hade behövts i det stora karet! Skulle gärna ha ett stort stim med tetror där. Nu är det typ 20-25 bara… jag och sonen gnabbas mkt när det gäller hur karen ska vara. Han är mer för aquascape, Youtube osv…. Jag för det naturliga….Jag sprang över ett gäng yngel av Sajica Ciklid så nu inredde vi för CA istället för TA…. Det blir också något nytt och friskt. Mer sten och öppen scape med lite rötter och några skott från dom andra karen. Anubias, Java limmad på rötter och några strån Valle i ett hörn. Jag tycker det ser tråkigt ut men är bara första försöket än så kanske tar sig. Ingen fisk i än. Hämtar om nån vecka. Ska försöka fånga nån tetra om jag kan som startfisk…..

Kommentar

• björnsitsen
                                • December 2006
                                • 144

Har fått lite yngel av Golden. Roligt med lite söta fiskar som vågar sig lite utanför stenröset nån gång ibland?

Kommentar

Arbetssätt...