Björnsitsens projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • björnsitsen

    • December 2006
    • 133

    Björnsitsens projekt

    Jag höll på med akvarium för en 20 år sedan lite halvt sådär. Under en längre tid hade jag lovat barnen ett akvarium med lite fiskar. Sen spårade det så klart som vanligt…. Hämtade ett begagnat 144L ramakvarium komplett med allt i våras. Nu har jag 5 akvarium som jag tänkte skriva lite om och visa lite bilder på. Tar det lite lugnt och går igenom det så sakteliga???
  • björnsitsen

    • December 2006
    • 133

    #2
    Här började då allting. Första karet som sedan blev barnens sällskapsakvarium med lite Platy och Malar bland annat. Numera huserar det tillfälligt våra Malawis som snart ska få flytta till 375an när den blir tom. Dom fiskarna som är där ska få större bostad….

    Kommentar

    • björnsitsen

      • December 2006
      • 133

      #3
      Det här akvariet kom att fungera otroligt bra. Växterna frodades och vattnet va klart och fint. Byggde om det alldeles för svaga filtret med en bit elrör och blå filtermatta.
      Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #4
        Klassiskt snyggt!
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • björnsitsen

          • December 2006
          • 133

          #5
          Tack! Det blev mest dom växter osv som medföljde karet. Den stora träbiten plockade jag från en insjö. Antagligen barrträd men så urlakad så det funkade jättebra. I början va jag orolig över för låg cirkulation men det funkade superbra med den större filtervolymen. Jag tröttnade fort på det här karet. Det va liksom oproblematiskt och tråkigt med dom fiskar som var där i…. Så nya idéer kom ganska fort….

          Kommentar

          • björnsitsen

            • December 2006
            • 133

            #6
            Skaffade ett 375L som kom på annons i närheten. Hade nu börjat nörda ner mig och ville ha mer naturlig biotop typ. Tänkte mig en flodbank med mycket stenar och lite nedfallna träd. Innevånarna va pansarmalar, Ancistrus, lite tetror. Köpte 5 små Scalarer i den naturliga grå varianten.

            med tiden tröttnade jag på utseendet och ville ha mer naturlig miljö för dom fiskar jag hade. Tiden på Zoopet ökade oxå dramatiskt och saker som kaosinredning och mulm. Tefärgat vatten osv trängde in i mitt medvetna….
            Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

            Kommentar

            • björnsitsen

              • December 2006
              • 133

              #7
              Så det blev nytt utseende med mkt grenar, löv. Svart bakgrund och spottar från Claes Ohlsson.
              Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

              Kommentar

              • björnsitsen

                • December 2006
                • 133

                #8
                Skaffade två par Geophagus red head tapajos som fick gå i karet. Riktigt roliga och fina fiskar! Dom silar mkt sand så vissa växter kan flyttas av detta.

                det här karet tömdes och flyttades till annan plats för att frigöra yta för ett större. Geophagus och Scalarer går där temporärt just nu i väntan på att det större karet ska gå till sig med andra fiskar.

                senare ska 375an bli hem för Malawis. Men det ligger några veckor bort….
                Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

                Kommentar

                • björnsitsen

                  • December 2006
                  • 133

                  #9
                  Parallellt med att pinnar och mulm letade sig in i mitt inre och bilkörningen blev lidande då jag hela tiden letade lockande rötter i diket dök det upp ett lämpligt kar för dvärgciklider. Hade läst Nandos och Mats Bs långa trådar och va tvungen att prova.

                  ett 180L komplett med Eheim ytterfilter. Spotbelysning från Claes igen. Torrinreddes och sen i med vatten och lite fisk. Glödbandstetror och 2+1 Kakaduaciklider får väl anses vara huvudinnevånarna?
                  Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.
                  Senast redigerad av björnsitsen; 28 November 2023, 10:46.

                  Kommentar

                  • björnsitsen

                    • December 2006
                    • 133

                    #10
                    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

                    Kommentar

                    • björnsitsen

                      • December 2006
                      • 133

                      #11
                      Detta kar bara tuffar på nu. Har stabiliserat sig rätt bra och flyter på. Kakaduorna var väldigt små när dom köptes in men jag har matat rätt mkt så dom växer så sakteliga. Hanen börjar bli lite köttigare men honorna är fortfarande ämliga och små?. En av honorna har hela tiden varit mer gulaktig. Hon verkar mest poppis hos hanen oxå. Får se hur det utvecklar sig med lek osv på sikt.
                      Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

                      Kommentar

                      • björnsitsen

                        • December 2006
                        • 133

                        #12
                        Då jag tyckte 375 karet i förlängningen skulle bli för trångt för Scalarerna med sina 50cm i höjd började jag drömma och fundera på ett större kar. 540 eller helst 720 med 60cm höjd. Det bar sig inte bättre än att jag stupade på ett 900+ kar…. 220L 70H 60d. Där underskattade jag nog hur stort det verkligen var….. Bestämde mig för att ta det och sen dess har det varit ett pågående projekt. Vilken tid det tagit och vad mycket jobb det blir med kar av den storlek?.

                        det tog mig 4 kvällar för att tömma det och frakta hem det. 3 kompisar fick engageras i flera omgångar för att orka lyfta och vi fick bygga en ram/vagga för att fixa lyftet och sen bära nedför trappan osv.

                        då det varit tillhåll för Malawis tidigare var det fyllt med Btn bakgrunder och stenar. Även några Golden och två röd zebra hanar följde med.

                        blev ett digert arbete att göra rent och fräscha upp den medföljande bänken.

                        karet är nu igång sen 3 veckor med lite Tetror och Malar av olika slag.

                        Scalarerna som nu är 8 till antalet och dom 4 jordätarna ska få flytta in om någon vecka.
                        Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

                        Kommentar

                        • björnsitsen

                          • December 2006
                          • 133

                          #13
                          Gällande malawibygget har jag en fundering som jag gärna tar emot råd gällande. Jag har ett Eheim professional 4+ som cirkulerar runt 1200L i timmen. Jag tänkte nu sätta btn bakgrund och där i får det plats en herrans massa filtermaterial. Är det dumt att inte fylla det utrymmet och använda en rejäl pumpskalle? Eller ska jag sätta ett förfilter av blå matta innan insuget till ytterfiltret? Eller bara sätta insuget och utblåset bakom bakgrunden och va nöjd så?

                          har oxå en streamer på 2000L i timmen som jag tänkt använda.

                          fritt fram för idéer!

                          Kommentar

                          • Pierre67
                            • November 2011
                            • 321

                            #14
                            900 liters karet var grymt och fin inredning också. Väckte stort ha-begär!

                            Kommentar

                            • björnsitsen

                              • December 2006
                              • 133

                              #15
                              En rolig grej med akvarium är att dela intresset med barnen. Sonen 10år har blivit helt frälst. Framför allt malar är intressanta och youtube går varmt med filmer på fiskar. Han rabblar L-nummer och fiskar vi borde köpa…... Hans största önskan var att ha en Golden Nugget. Så nu när han fyllde år fick han skönheten på bild.
                              Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like Bjornsitsen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...