L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    Åhh va nice!!! Jag tänkte bygga ett liknande för några år sen men visste inte riktigt hur jag skulle få till bänk, belysning, täckglas så jag byggde ett lågt kub-akvarium istället. Tänk va coolt att se ett stim simma från sida till sida... Jag hade satt en filtermatta på ena hela gaveln och satt svart film utanpå glaset, hur har du tänkt lösa filter, belysning, täckglas? Ska bli skitkul att se det när det är klart!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      Tack för alla glada tillrop! Är också väldigt nöjd att jag tog mig samman, haha, och beställde det- hade nog ångrat mig i efterhand annars när det inte finns att köpa längre(no pun intended).

      åheim Ja bygga eget vill jag också testa men det får bli till våren/sommaren när man kan göra sådant utomhus(lämpar sig inte riktigt i en liten 1a), har ju en 180liters balja kvar som man nog kan skära till en kub från. Kanske ber dig om lite tips då!

      När det kommer till filtrering av karet så har jag egentligen bara tänkt köra på ett svampfilter(som står och mognar i 250liters karet för tillfället) och en wavemaker/cirkulationspump på motsatt sida, men jag får väl fundera lite på om ett mattfilter kanske vore bättre, kanske skulle kunna gömma även värmaren då.

      Täckglas har jag tänkt köpa från glasmästare(har lite önskemål om hål här och avsågade hörn här och där så jag kan trycka dit lite gullrankor och enklare matning etc), skickat iväg en förfrågan till några stycken, blir det för dyrt får jag leta andra lösningar(typ någon form av plast och skära till här hemma?).

      Inredning har jag nog redan tänkt ut hyffsat men det får bli lite av en överraskning. Det mest akuta problemet är vad jag ska ställa åbäket på min tanke är någon gammal skänk, eventuellt förstärkt, från secondhandbutik. Har varit och kollat ut en som "duger" men idag ska jag åka runt till de andra affärerna i stan och se om det finns någon snyggare, annars blir det målning osv av den jag redan kollat ut.

      I karet ska ju mina 13 corydoras sterbai gå och dessutom behöver en av L397orna också vara där då den är deformerad så vill inte ha den med de andra nu när de börjar närma sig könsmogna, tror tyvärr det är en av bara två honor men jag är ju ingen expert. Vet faktiskt inte hur mycket mer fisk jag kan ha i, det blir väl till att mäta värden, rent fysiskt finns det ju massor plats men det är ju trots allt relativt lite vatten- någon som har tankar kring det? Ett stim rödmunstetror är definitivt på tapeten likaså ett par apistogramma. Om allt det får plats, eller om jag kanske till och med kan ha i även något annat, vet jag inte. Blir ju enkelt med vattenbyten iaf, så kanske kan göra två(eller till och med tre) i veckan.

      Ska försöka leta upp lite cryptocoryner, de var slut sist jag var på affären, i övrigt blir det nog inte så mycket växter i själva akvariet(det är ju så pass lågt men om någon har tips på lägre, enklare växter så vill jag gärna ha det såklart) men jag planerar att ställa en växtlåda i ungefär samma längd som karet bakom det så jag kan odla lite chilis, sötpotatis osv och samtidigt få lite grönska kring spektaklet. Belysning blir nog växtlampor riktade emot växtlådan, eventuellt ett gäng spottar men ingen "riktig" akvariebelysning.

      Det var lite av mina tankar för tillfället kring det hela men egentligen har jag ju faktiskt minst ett projekt som behöver ske före och det är flytten av L397orna till 120liters burk nummer två, jag köpte ju ett par rötter till det som verkar sjunka relativt fort så det kan förhoppningsvis bli av i dagarna så kan jag fokusera på långa karet sedan!

      Jag ska inte ljuga det finns en, inte så, liten del av mig som vill göra tvärtom och ha malgänget(fem stycken L397or) i det längre karet och corysarna i andra 120liters baljan men det blir nog svårt att få i de rötter jag skaffat för just malarna och dessutom stökar de till så pass mycket att jag nog föredrar att se långa karet som ett försökt till ett "snyggt akvarium"(kanske borde jag låta någon av er komma hit och inreda det åt mig.. men jag ger mig själv en sista chans) medan 120liters baljan får agera försök till "odlingsburk"(varför säger man egentligen odling när det rör sig om levande djur och inte växter?).

      Ha en bra helg, bilder kommer framåt kvällen(ska nämligen även skaffa ny lur idag!).


      Senast redigerad av Munin; 08 January 2022, 03:33.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        Ursprungligen postat av Farsot
        Shit va cool! Spännande! Vore coolt med en river-setup, det är nåt som jag skulle vilja prova nån gång men ska pausa vidare inköp (akvarium, inte fiskar ) en tid.
        Haha kanske bra att behärska sig ibland! Jag har ju för tillfället inte mindre än tre(det långa+180liter+54 liter) tomma akvarier ståendes i hallen så ja, jag borde nog göra detsamma. Har du fått cw009 än? En uppdatering i din egen tråd kanske vore på sin plats alldeles oavsett?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          Ursprungligen postat av Munin
          Tack för alla glada tillrop! Är också väldigt nöjd att jag tog mig samman, haha, och beställde det- hade nog ångrat mig i efterhand annars när det inte finns att köpa längre(no pun intended).

          [USER="38226"]åheim[/USER 120liters baljan får agera försök till "odlingsburk"(varför säger man egentligen odling när det rör sig om levande djur och inte växter?).


          Odla ligger väl långt tillbaka i tiden då vi ansåg att fiskar inte hade känsel osv. Jag vägrar använda ordet odla så jag säger uppfödning... och det tycker jag alla andra också borde reflektera över!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Ja det var lite av en retorisk fråga, men någonting att fundera över helt klart.

            Om jag satsar på mattfilter har du något tips på cirkulationspump? Lite svårt att avgöra vilken storlek/styrka som vore lämplig och du är väl lite av forumets pumpguru.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              Jo jag förstod att den var retorisk "odla" säger typ alla och dem borde sluta med det om jag ska rekommendera en liten och mycket bra pump så blir det hydor den här är tyst och fantastisk: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...rkulationspump
              Senast redigerad av åheim; 08 January 2022, 09:58.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                ​Man vet aldrig på internet! ​ Nemen vi är nog inne på samma spår där. Ok ska ha den i åtanke, lockande med att göra hörnfilter.

                Bild på skänken/bänken/vad det nu kan tänkas vara som jag kikat lite på för det långa akvariet, den är samma längd som karet och känns ruskigt stabil. Kanske lite väl stabil, den här gången upplevde jag den som en kvävande kloss och är inte alls lika övertygad om att den blir det jag ställer akvariet på, så funderar på alternativa lösningar.

                En idé jag har är att köpa en till juwelbänk anpassat för 54 liters kar och sedan lägga en bänkskiva uppe på två sådana men vet inte om det blir lite väl ranglig konstruktion, kanske får jag helt enkelt snickra ihop något själv(finns ju massor bra tutorials på youtube och verktyg lär väl någon i yttre bekantskapskretsen kunna låna ut- saknar väl mest en lämplig plats att göra det på.​

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  Det borde inte vara några problem att använda två juwelbänkar och sen en bänkskiva mellan. Även om karet är långt så innehåller det bara 65-70 liter.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    Man kan spraymåla 4 lekablock och ställa på rad och sen en målad och lackad MDF-skiva på dem. Jag tycker det är snyggt och själv gjort en bänk av detta! https://i32.photobucket.com/albums/d...4/IMG_1715.jpg
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      Jo funderade lite på lecablock(det är ju dessutom ett lokalt företag och lite lokalpatriotism är väl alltid häslosamt) men det blir helt enkelt lite lågt med tanke på hur pass lågt akvariet är så behöver det nog komma upp minst 70cm från backen, men det går såklart att stapla dem på något sätt. Jag försökte ju mig på det förra våren men upplevde då att blocken inte var riktigt raka(alternativt att det var svårt att kila de raka på ojämnt golv, kollade om det var möjligt att få tillbaka dessa block och testa men de var nedgrävda i något projekt).

                      Din bänk ser jättesnygg ut, vad är det för typ av skiva som ligger i botten?

                      Yadina Det var ungefär så jag tänkte men samtidigt är ju bänkarna ganska smala och det blir ju en bit emellan dem, men har man en stabil skiva och kanske till och med ankrar fast det hela i väggen så lär det ju fungera.

                      Aja ska hur som helst lösa detta i början av veckan, täckglas får jag för ett riktigt bra pris hos glasmästare så det är en mindre sak att fundera över.



                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Fortsätter väl med lite uppdateringar, en bild på malarnas hem i 250L som det ser ut för tillfället. Tog ur massor för att fånga in colombiatetrorna som har fått flytta till annan person då jag helt enkelt inte kommer ha plats för dem när det ska avvecklas. Håller på att sänka ett gäng rötter i det inför malarnas flytt.

                        Måste erkänna att jag hade lite svårt att ge bort dem och hade nog så här i efterhand hellre försökt göra plats i något akvarium. Nåja, tärningen är kastad.

                        I övrigt blir det den här bänkskivan som tydligen stod i päronens garage i kombination med två juwelbänkar+ett brett bordsben i mitten som det långa karet får stå på. Behöver lägga ut pengar på en juwelbänk men bordsben och skiva fanns ju redan där(+ att jag har en juwelbänk ståendes här hemma) så rent ekonomiskt blir det nog inte så mycket billigare. Dessutom en ritning på hur jag tänkt mig täckglasen.

                        Antar att det kan vara bra att lacka skivan eller räcker det med olja?
                        Senast redigerad av Munin; 09 January 2022, 14:14.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Halloj Munin!
                          Det där långa, smala karet är riktigt häftigt!
                          En idé skulle kunna vara att göra ett strömt flodkar. Tänk långa, smala trädgrenar varvat med flata stenar och flera runda stenar lite här och var.
                          En riktigt härlig och intressant fisk som passar fint är Sewellia lineolata och vore det inte för jädra fränt med en stor grupp Atyopsis moluccensis (bamburäka) tillsammans med dessa?
                          Det hade säkerligen blivit ett grymt kar. Jaja, bara en liten tanke...
                          Hittade en liten film också.

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            Mats Bryzell

                            Tyvärr är akvariet redan bortlovat till mina 13 corydoras sterbai, jag har helt enkelt ingen annanstans att ha dem. Hade nog hellre gjort något i likhet med det du föreslår men det får bli när jag förhoppningsvis hittar nytt boende framåt sommaren(så jag har plats för fler kar och kan göra om det långa).

                            Det blir nog ganska häftigt som corydoras akvarium också hoppas jag, sedan är väl planen att det blir ett stim tetror som förhoppningsvis kan använda längden lite. Funderar på rödmunstetror då jag har hört att de ska stimma bra men är öppen för förslag. Har du några tankar kring hur mycket fisk jag kan ha i? Kommer nog, efter åheims inrådan, köra på ett mattfilter i ena änden och eventuellt komplementera med ett svampfilter någonstans i mitten, det är ju inte så mycket vatten men finns gott om yta för revir. Man får väl testa vattnet och anpassa efter det misstänker jag, kan nog bli ett extra vattenbyte i veckan också.

                            Fast egentligen är ju inget biotopakvarium på tapeten så ett alternativ skulle ju kunna vara något i stil med det du länkar fast med corydoras(och grönlingar).

                            Alltid kul när du(och andra för den delen) kikar in i min enkla tråd
                            Senast redigerad av Munin; 09 January 2022, 23:18.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Alltid svårt att ange antal, eller hur mycket fisk, men ett (lagom) stim Rödmunstetror och ett gäng corys fungerar nog fint.
                              Kör på åheims tips om svampfilter, dessa är väldigt bra.
                              Skall bli kul och intressant att se karet komma igång!

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Ja får väl se helt enkelt, ska börja med att corys(+ en l397a) får gå där i några veckor(med inkört svampfilter+mattfilter) sedan får vi se, blir nog till att mäta lite. Kan väl avslöja så mycket som att jag tänkt försöka göra ett svartvattensakvarium av det så om någon har tips på annat än eklöv,catappalöv,alkottar etc som går att använda tar jag gärna emot det. Har bett familjemedlem med trädgård sätta ett magnoliaträd men om det blir några löv därifrån inom överskådlig framtid är väl tveksamt!(Kanske till hösten?).

                                För att ge ett eget litet tips så hittade jag något som salufördes som "självbevattnare"(?) på plantagen som jag direkt tänkte skulle fungera bra som malgrottor, kostade 25kr stycket eller liknande. Med tanke på hur hutlöst dyra just malgrottor är så tyckte jag det kan vara värt att dela med mig. Om de är helt ofarliga? Vad vet jag men lär väl bara vara bränd lera.

                                Igår var jag och hämtade täckglasen, gick bara på 300 med tre glas och lite utskurna öppningar.
                                Senast redigerad av Munin; 11 January 2022, 06:32.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...