L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Ursprungligen postat av Farsot
    Har jag drömt detta eller har du nån gång skrivit om Nicrew belysning? Försöker hitta rätt i belysningsdjungeln och tar gärna emot en review och andra tips i så fall.
    Tycker verkligen det är jättesvårt, ska man nöja sig med vitt ljus eller gå all in liksom…
    Jo jag har nicrew på det lilla(det med gröna corydoras) akvariet, är nöjd. Det går att ställa in hur mycket vitt/blått ljus man vill ha, tycker det är snyggast med bara vita igång men brukar ha några blå lampor igång också för jag tror det gynnar växterna, finns även förinmatad automatisk cykel(slipper köpa timer) så det släcker ner och startar upp sig själv stegvis så fiskarna inte stressas. Går även att sätta igång "månbelysning" om man råkar vara vaken sent och vill kolla till fiskarna men jag gör det ytterst sällan.

    I det "stora" har jag ledlister från akvarieimporten men tycker inte om ljuset på dessa, fungerar bra gör de men lite jobbiga sladdar osv- rekommenderar inte. Funderar på att skaffa nicrew till även till "mellanakvariet", har gamla hederliga lysrör som följde med när jag köpte det begagnat, vet inte ens vilken typ det är men de är väldigt gula! haha).
    Senast redigerad av Munin; 29 September 2021, 16:51.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      De fiskar jag efterfrågat hade inte dykt upp i den här sändningen så det blir förhoppningsvis om två veckor. Stod och kollade lite på bilbukar(till 180liters baljan som ju har lock), någon som har erfarenhet?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        Synd, hoppas de kommer nästa gång då. Jag har aldrig haft bilbukar men vet att bl.a. Mats B i Akvariestugan har (haft?) det. Du kan säkert få bra tips av honom!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6054

          Hur går det förresten med dina snygga corys - har några fler dött eller verkar det ha varit en engångsföreteelse?

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Ok, får höra med gurun helt enkelt! Nja de verkar må bra och jag tror jag har gissat mig till vad den dog av(men det är ju förstås svårt att veta säkert) antingen så har jag helt enkelt lyckats klämma den vid vattenbyte men tycker kanske det borde ha synts på fisken då(och dessutom har jag varit överdrivet försiktig) eller så är det alternativ två. Alternativ två består av att akvariet står lite i drag och nära ett fönster, satt uppe en natt och märkte att temperaturen sjönk mer än jag trodde(ner emot 20 grader från 25) så tänkte om det kanske har blivit för stora temperaturskiftningar- bor ju i hyresrätt och elementen har inte startats än, eller ja de kanske startades idag. Har testat att sänka temperaturen ner till 23 grader så det inte ska bli så stora och snabba ändringar.

            Alternativ tre är förstås att den var sjuk/hjärtattack/ätit något olämpligt etc. Kanske aldrig går att veta med säkerhet om inte fler börjar trilla av pinn.
            Senast redigerad av Munin; 01 October 2021, 20:47.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Vad bra att de övriga i gänget mår bra!

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                Som sagt de övriga verkar må bra och akvariet är jag relativt nöjd med akvariet, lite tråkigt att värmare+svampfilter är direkt i blickfånget men föredrar ett visst mått av funktionalitet framför enbart hur bra det ser ut, åtminstone är det vad jag försöker intala mig själv.

                Var dags för större vattenbyte i akvariet idag och de kliar sig lite efter det, de verkar ganska känsliga och jag funderar på att göra ännu mindre men frekventare byten istället.

                Något som är/var lite kul är att gullrankan hade skickat ner sina rötter i substratet, var tvungen att flytta på den idag för den ska kunna växa på ett bra sätt men det går kanske att se lite hur pass långa rötterna är på bilden. Satte även i ny växt som jag inte vet vad den heter på varesig svenska eller vetenskapligt namn men "brazilian pennywort" på engelska.

                Funderar lite på om de ska få sällskap av någon liten stimfisk på sikt men avvaktar.
                Senast redigerad av Munin; 05 October 2021, 19:51.

                Kommentar

                • Farsot
                  • March 2021
                  • 132

                  Är verkligen avundsjuk på dina green lazer men kan inte riktigt mig själv att köpa för de är så dyra här och man behöver ju ändå ett gäng för att de ska må bra.

                  Min bror har bilbukar i sitt 740 liters, vet inte så mycket mer egentligen mer än att han aldrig ger levande foder, i princip bara torrfoder. När jag frågat om dom i butik har jag hört att de kan va petiga med maten men för min bror verkar det. Iaf funka.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    De är nog bara ganska dyra, mina kostade 300kr st(men fick lite "mängdrabatt") men jag tänker som så att om de lever i tio år eller liknande så blir det ju ingen jättesumma utspridd över hela tiden, kan jag dessutom lyckas få yngel på dem i framtiden så är det nog en av få sorter en privatperson kanske kan få igen lite pengar på! Hoppas de sex som är kvar kommer överleva bara, ett par till hade nog inte skadat men det får bli när jag känner att de här är väletablerade.
                    Senast redigerad av Munin; 08 October 2021, 05:37.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Kul med nya bilder! De är verkligen fina. Jag vill också ha sådana någon gång

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        De är fina ja men måste nog ändå säga att jag känner mig betydligt mera fäst vid mina corydoras sterbai, kan bero på att de är fler eller vart akvariet står eller kanske att de är lite större men de känns bara mycket mera personliga och uttrycksfulla.

                        Får försöka knäppa lite bilder på de någon dag också! Funderar dock på om de ska få flytta tillbaka till L397orna så kanske de gröna få flytta till 180liters karet på sikt vilket skulle fria upp det lilla akvariet för något annat och dessutom ge mera plats i 180liters baljan till typ någon dvärgciklid.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          Jag har aldrig haft Corydoras sterbai men tycker att de verkar väldigt robusta och roliga. Det vore jättekul med bilder på dem! Nu har jag, dumt nog, börjat fundera på Discus och just sterbai verkar vara en vanlig ”kompis” i kar med Discus. Tror det är för att de tål högre temperatur än många andra corysar.

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            Ja det var ju anledningen till att det blev Sterbai även för min del har 27.5 grader i akvariet med L397orna(och tror det kan bli aktuellt att höja ytterligare när de börjar bli lekmogna). Discus funderar jag på mest varje dag, finns nämligen en kille som driver "källarlokal", diskusimport och liknande bara någon kilometer bort, hade jag haft ett avkarium i lämplig storlek hade jag redan slagit till(fanns några extremt fina gula discus bland annat).

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              Vad lyxigt att ha tillgång till en discusodlare i närheten! Det önskar jag att jag hade! Det kanske är dags för dig att skaffa större akvarium (blink, blink, host, host)!

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Haft lite annat att tänka på så akvarium har fått ta baksäte ett tag men nu är jag förhoppningsvis tillbaka på banan och kommer börja uppdatera igen. Lite har såklart hänt, tyvärr dog ännu en av CW009 corysarna för tre-fyra veckor sedan, inte lyckats hitta något problem utan de två som dött har helt enkelt bara legat döda på morgonen(beställde gud vet hur många tester och ändrade lite av varje)- hur som helst så tyckte jag då det var värt att chansa så jag flyttade över dem till mellanakvariet istället för lilla.

                                Vilket för mig till första uppdateringen just mellanakvariet. För ett par dagar sedan sjönk äntligen ett par av rötterna(den tredje flyter fortfarande konstigt nog) så jag har kunnat ställa i ordning det så jag är något sånär nöjd.

                                I akvariet går numera 15 citrontetror(ja alla lever fortfarande mirakulöst nog trots flera flyttar, hopp ur akvariet osv), 5 CW009(de tycks trivas mycket bättre i akvariet och jag undrar nog om det inte var någonting i det lilla som inte stämde, typ något i substratet eller liknande) samt Rödingen som numera är över decimetern och börjar få rejält med skägg. Imorgon har jag tänkt fylla på med ett par av någon fisk(eventuellt honungsgurami men blir kanske lite väl många gula/gröna toner så om någon har tips tar jag gärna emot)+ytterligare ett par CW009.

                                Jag har även satt dit ny belysning(+ doppvärmare), något kinakraffs "hygger" som kom idag- ser ok ut men inte mixtrat med den än. Egentligen ville jag fortsätta med lysrör och lock men det blev av någon anledning kortslutning och började lukta bränt, värmaren dog också och nu är jag på riktigt klar med begagnat(har sagt det förr men det är inte värt det).

                                I övrigt har akvariet börjat utvecklas till mera av ett växtakvarium, och på sikt kanske det till och med kommer bli lite djungelkänsla, jag har en större sten av samma sort som den på bild som jag ska försöka slå sönder för att få lite flera mellanstora, sedan är det ju en till rotbit som ska sitta bredvid de andra i sinom tid.

                                Hur som helst ska försöka läsa ikapp alla inlägg här i dagarna och hoppas någon kanske tycker det är kul med en uppdatering! Bilder på mellankaret tagna 1-11-2021.

                                Hoppas alla har det bra!
                                Senast redigerad av Munin; 01 November 2021, 16:52.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...