L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Går väldigt mycket på tomgång just nu, värmeböljan tog knäcken på mig men fick lite vatten bytt idag iaf, annorlunda bild på mal! (Brukar väldigt sällan se de på glaset än mindre hinna ta fram kameran).

    Har startat upp ett litet karantänakvarie nu så ska väl handla nya invånare till karet vilken dag som helst men inte riktigt bestämt mig för vad det blir än, velar mellan fler citrontetror, ett par mellanstora fiskar, corydoras eller varför inte någon annan sorts tetror? Kanske blir lapp i hatt.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      Tyckte det kunde vara dags med en uppdatering. Har övergivit tankarna på att försöka få akvariet att se naturligt eller ens speciellt "snyggt" ut. Och istället bytt ut några träbitar för att helt enkelt få bra med plats för malgrottor och liknande. Får nog inse att så länge invånarna trivs så får det ut lite hur som helst. Hade gärna haft det mera estetiskt tilltalande men jag får det bara inte att stämma, men men inte förlorat en fisk sedan uppstart trots parasiter och hopp ut ur akvariet så jag tar det som en vinst- alla äter och mår bra(tetrorna leker vid varje vattenbyte men äggen blir uppätna) osv. Kanske blir nästa akvarium lite mera planerat och finare.

      Funderar ändå på att kanske ha i lite kvistar som bryter ytan eller liknande och drömmarna om att svärdsplantorna(som jag inte flyttat på) ska ta fart någon gång finns fortfarande där, men i övrigt blir det tids nog lite fler malgrottor och ska flytta om rötterna vänster något(de mindre tynger ner den större som flyter annars.

      Har fixat ett sextio liters akvarium som jag tänkt börja sätta upp imorgon, köpte det begagnat och misstänker att tidigare ägaren limmat i en hemmagjord bakgrund med något konstigt silikon eller liknande så blir en grundlig rengöring först, läst att vinäger ska vara bra? Andra tips mottages tacksamt.

      Slutligen så har jag satt igång och cyklat en karantänbalja(biltemaback) för en grupp corydoras som sedan ska få flytta in i det akvarium som redan är igång, måste bara hitta corydoras någonstans, den lokala djuraffären verkar vara i fritt fall och grannstadens såg inte så mycket bättre ut vid besök.

      Rödingen(eller malhelvetet) har flyttat in i ett hem med matchande färg, kanske blir det en hona till honom nu när han mest verkar hänga i sin grotta men vad gör man egentligen med hundratals ancistrusyngel?

      Hoppas ni alla har en fin sommar!
      Senast redigerad av Munin; 06 July 2021, 15:27.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        Okej dags att uppdatera här igen, jag läser allt som skrivs och kollar på alla videos. Mest less på hur mitt egna är och värmen har inte direkt gjort mig mera alert, jag bor här uppe i norr för att jag vill ha det svalt, annars finns det ju inte mycket fördelar? Nåja.

        Jag har hur som helst under ett par veckor haft ytterligare några citrontetror i karantänakvarium som jag satt upp. Karantänakvariet köptes begagnat och hade någon form av bakgrund fastsatt men tror att den som satt fast den använt sig av silikon som inte var anpassat för akvarium- var ett projekt att få bort den minst sagt.

        Ska senare använda det akvariet till något roligare men först ska jag hålla koll på ytterligare en sort till 250 liters akvariet där, möjligtvis ett gäng corydoras eller ett annat stim tetror. Sedan är det fullt.

        Har i vanlig ordning inte lyckats låta bli att vara i och rota men fiskarna verkar inte direkt ta skada och jag tycker nog det blir bättre och bättre. Slänger upp en kavalkad bilder, vet inte om någon kikar men kanske kan glädja någon(om inte annat kan man ju skratta åt eländet!)

        Just det la igår dit lite gullranka provisoriskt och bladen reste sig rejält så antar att de tyckte om näringen, har en plan på hur jag ska få fast den på sikt och det blir nog av ikväll om jag inte dör av värmeslag!
        Senast redigerad av Munin; 17 July 2021, 16:31.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Karantän, eller ja på sikt blir det väl något annat!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Kul med en uppdatering och några bilder! Kämpa på i värmen!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Jag tycker det ser fint ut. Snart hittar du en skön balans där du instinktivt känner att karet kan gå sin egen väg.
              Man måste testa och prova sig fram till vad som infriar de visioner och tankar man har om sitt kar.

              Kommentar

              • Farsot
                • March 2021
                • 132

                Vad är det för slags flytväxter? De ser så stora ut? Hur gör man om man vill få en gullranka i akvariet? Sköljer bort jorden jättenoga?

                Tycker det är jätteroligt att följa, har inte lagt upp nåt själv pga bortrest, hoppas mina akvarium överlevt värmen…har lite AC på timer så håller tummarna tills jag kommer hem imorgon…

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Tack alla för de fina orden! Jag hoppas att jag kan "låta det gå sin egen väg" men det är väl lite där jag har funderat. Från början var mitt mål att göra något slags estetiskt tilltalande akvarium med växter och liknande, någonstans hade jag en vision kring att göra det "så naturligt som möjligt" och var säker på att det skulle fungera, kort sagt det har det inte gjort för mig.

                  Mitt fokus har helt enkelt skiftat till att ge dem ett så bra hem som möjligt, sedan om det blir fint att kolla på är givetvis en bonus- men jag har bestämt mig för att det viktiga för mig är att de får det så bra som möjligt och att jag på sikt kanske blir belönad med malyngel, håller på att kika lite så smått efter en eller två vuxna honor som jag tänker addera till gruppen för att motverka inavel- vet inte riktigt hur det fungerar hos malar men misstänker att det kan vara bra(?)

                  Samtidigt vill jag försöka göra det så enkelt som möjligt för mig själv därför är akvariet numera relativt öppet(speciellt vid teknik) det är just i bakre hörnet som malarna kan gömma sig vid behov, i övrigt är det bra om resten är mera "anpassningsbart" där jag lätt kan byta grottor, mata, testa olika träbitar för dem att äta osv.

                  När man sedan kollar på andras akvarium så är det ju klart enkelt att bli lite avundsjuk! Hur som helst egentligen så var ju tanken redan från början att det skulle vara just ett "malakvarium" men jag tappade bort mig lite på vägen(vill mera än jag är redo för) men känner nu att jag hittat rätt med just det här akvariet. I framtiden vill jag också ha ett riktigt vildvuxet och imponerande akvarium men det får växa, hehe, fram och troligtvis i annan glasburk. Men visst hoppas jag fortfarande på att den jädra svärdsplanta ska ta sig.
                  Senast redigerad av Munin; 19 July 2021, 05:44.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    Ursprungligen postat av Farsot
                    Vad är det för slags flytväxter? De ser så stora ut? Hur gör man om man vill få en gullranka i akvariet? Sköljer bort jorden jättenoga?

                    Tycker det är jätteroligt att följa, har inte lagt upp nåt själv pga bortrest, hoppas mina akvarium överlevt värmen…har lite AC på timer så håller tummarna tills jag kommer hem imorgon…
                    Det är "frogbit" men jag kan nog inte riktigt ta äran för deras storlek, de var helt enkelt ganska stora när jag fick tag i dem men några av bladen är faktiskt tillkomna här!

                    Gullrankan har jag helt enkelt tagit ur krukan, rensat bort jorden(sköljde en bra stund men jord lär väl egentligen inte vara jättefarligt, risken är väl i så fall bekämpningsmedel eller liknande?) och sedan satt dit i små korgar. Sådana man köper växter i på akvarieaffär som jag hängt med ståltråd i ramen av akvariet(fördel med ramakvarium antar jag med sönderklippt botten så rötterna kan hänga i vattnet medan stammarna ovanför. Men egentligen kanske den lika gärna skulle kunna ligga lös.

                    Hoppas semestern varit bra och att AC:n hållit fiskarna i form, ser fram emot uppdatering!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Munin - är jag virrig nu för att det är sent och jag är trött eller hade du skrivit ett inlägg för någon dag sedan med en sammanfattning/uppdatering av vad som hänt i dina kar sedan kraschen? Jag läste det lite snabbt och hade tänkt kommentera senare men nu hittar jag det inte

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Munin - är jag virrig nu för att det är sent och jag är trött eller hade du skrivit ett inlägg för någon dag sedan med en sammanfattning/uppdatering av vad som hänt i dina kar sedan kraschen? Jag läste det lite snabbt och hade tänkt kommentera senare men nu hittar jag det inte
                        Du är inte virrig, hade mycket riktigt skrivit ett inlägg men insåg sedan att jag nog hellre postar det med lite förhoppningsvis roligare bilder. Förmodligen ikväll!

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          Låter bra - då väntar jag!

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            Tråkigt med kraschen, men nu verkar ju forumet tillbaka för gott(?). Hade som sagt skrivit ett lite längre inlägg om hur det ser ut på akvariefronten för mig just nu men bestämt mig för att korta ner det något.. kanske.

                            Sedan uppstart har jag förlorat 0 fiskar vilket jag tillskriver i första hand tur och i andra hand det faktum att jag gör täta men små vattenbyten. Sedan start för lite drygt åtta(?) månader sedan så har följande fiskar letat sig in i hemmet.

                            15x Citrontetra
                            1x Ganska ful ancistrushane, arg är han också
                            6x L397 träätare
                            13x corydoras sterbai
                            Slutligen 7x CW009 som bor i ett eget 54 liters kar, resterande går alla i 250l akvarium.

                            Om det gått bra med fiskarna så är det tvärtom med växter och i princip allt utom en halv svärdsplanta och några anubias(som i vissa fall även de inte tycks må så bra) har dött. Jag är verkligen missnöjd med hur allting ser ut med undantag för det mindre akvariet där jag är relativt till freds.

                            Vad ska jag då göra åt detta? Jag har i förra veckan införskaffat ett begagnat 180 liters kar(100x40x45) som jag nu försöker fixa någon form av bänk till. Planen är att flytta över alla fiskar från 250 liter dit med undantag för L397orna de ska få kvar i 250liters karet som ska göras om till någon form av vivarium, det vill säga ett halvfullt akvarium med växter ovan ytan. Siktar på att ha det lite mera än halvfullt så kanske 150 liters klassen men med stor bottenyta.

                            Till det akvariet kommer då även några andra fiskar införskaffas på sikt men det här är ett projekt som kommer ta några veckor, håller på att samla material och planera(någonting väldigt nytt för mig, jag brukar mest leva i stunden)- tanken är väl att flytta över tetrorna, ancistrusen och corysarna i helgen om jag löser bänkfrågan, sedan helgen därefter försöka göra något åt 250liters akvariet.

                            Det var väl någon form av sammanfattning. I övrigt kan jag väl säga att jag har problem med såväl snigelinvasion som fällande rot(?) och massor partiklar i vattnet så rent visuellt ser det ut som skräp, malarna växer dock tycks trivas bra varför jag väljer att istället flytta på de andra fiskarna. På sikt vill jag skaffa ett större akvarium men rent ekonomiskt så är det inte genomförbart just nu. Blivit betydligt dyrare återfall i hobbyn än jag tänkt mig(många dyra corydoras och träbitar framförallt haha).

                            Hur som helst slänger jag väl in några kassa bilder på hur det ser ut för tillfället men ska försöka dokumentera främst projektet med 250liters akvariet lite bättre, 180l blir nog mest svärdsplantan och några kvistar så corydoras får så stor bottenyta som möjligt att röra sig på!
                            Senast redigerad av Munin; 15 September 2021, 14:46.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              Vad kul med en uppdatering och ett nytt projekt! Jag gillar din arga Ancistrus, han verkar ha karaktär! Roligt med bilder också

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Ska försöka ta lite bättre bilder i framtiden, ja det har jag sagt förr, är sannerligen en usel fotograf med dåliga kamera dessutom. Du får gärna kontra med lite bilder du också, allra helst på stora akvariet!
                                Senast redigerad av Munin; 15 September 2021, 16:51.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...