Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Munin
    svarade
    Slänger väl upp ett par bilder, överexponerad helkarsbild och 2 på hörnet dit jag hoppas några masar sig över till förr eller senare! Löven håller på att multna men låter de helt enkelt ligga kvar(tetrorna tycks uppskatta det), hade jag haft nya hade de nog redan varit i. Vet inte om jag ska ha i mera ormhassel eller inte, kanske beror på om jag ser L397orna äta av det eller inte.

Kommentera:

• Munin
    svarade
    Ett par ganska rättvisa bilder när det kommer till färg och liknande, kanske även kan ge en fingervisning om hur pass stora(små) de egentligen är. Sitter ytterligare en i bakgrunden och i allmänhet tycks alla ha samlat sig kring roten(och även i fickor under den), har lagt i mera trä på andra sidan akvariet och förhoppningen är väl att några flyttar sig ditåt i sinom tid. Har förstås svårt att avgöra om alla 6 är på samma ställe men det skulle inte förvåna mig. Den röde tycks ha blivit en i gänget.

Senast ändrad av Munin; 2021-04-12, 18:55.

Kommentera:

• Munin
    svarade
    Ursprungligen postat av Bernt G Visa inlägg
    Vart köper du l397
    Privat odlare i Söderköping, han sysslar mestadels med guppys(och räkor) men även lite malar och killis. Första gången jag var där och han var mycket hjälpsam samt att fiskarna verkade väldigt friska! , video från i Januari på de jag tog med mig hem, men lämnade några stycken.
    Senast ändrad av Munin; 2021-04-12, 17:11.

Kommentera:

• Bernt G
    svarade
    Vart köper du l397

Kommentera:

• Munin
    svarade
    Ursprungligen postat av Superpescado Visa inlägg
    Verkligen fin färg på dom
    Ja, men det lär nog inte bli lika fin färg när jag själv ska försöka fota dem! De är lite mera svart och kolabruna i verkligheten, men det beror säkerligen på ljus och liknande.

Kommentera:

• Munin
    svarade
    Ursprungligen postat av ampe Visa inlägg
    Kul att det händer så mkt! Superfina malar du skaffat dig!
    Nu blir det nog bara att låta akariet gå in sig rejält närmaste månaden eller två(har dessutom spenderat alldeles för mycket pengar på det så nu får det "vila" ett tag). Tack, känns bra, panaqer var ju inte riktigt vad jag har haft i tanken men kunde helt enkelt inte låta bli- det är något tilltalande med att de käkar trä jag vet inte riktigt vad, dessutom är de uppfödda på eldoradobönor så det blir ju gångbart rent ekonomiskt!

Tände precis för första gången sedan de åkte i och sett ett par så de verkar ha klarat flytten, inte för att jag trodde något annat egentligen men man blir ju alltid lite orolig, min ancistrus(som för övrigt börjar bli väldigt röd och fin) verkar dock måttligt road och försöker försvara "sin" trädbit så gott det går, nåja den kanske också kommer uppskatta bönor!

Ska iväg nu men blir väl något försök till bilder framåt kvällen.
    Senast ändrad av Munin; 2021-04-12, 11:00.

Kommentera:

• Superpescado
    svarade
    Verkligen fin färg på dom

Kommentera:

• ampe
    svarade
    Kul att det händer så mkt! Superfina malar du skaffat dig!

Kommentera:

• Munin
    svarade
    Ursprungligen postat av Saya Visa inlägg
    Men vilken tur att du såg tetran! Och att den verkar ha klarat sig och må bra! Vad blir/blev det för nya invånare idag?
    Haha jo, den verkar repa sig! Har hänt ganska mycket i akvariet senaste dagarna, planterade väldigt många växter till och även lite nytt trä för idag är det äntligen dags, min grupp av L397or håller på att acklimatiseras, 6 stycken blev det så det var malkvoten fylld, på sikt får ancistrusen flytta till annat akvarie och jag kanske behöver komplementera L397orna beroende på vilka kön de har(drömmen vore väl 2 hanar och 4 honor). Utlovar bilder så fort som möjlig. Ganska små men vill gärna se de växa upp så det passar bra.
    Senast ändrad av Munin; 2021-04-12, 16:21.

Kommentera:

• Saya
    svarade
    Men vilken tur att du såg tetran! Och att den verkar ha klarat sig och må bra! Vad blir/blev det för nya invånare idag?

Kommentera:

• Munin
    svarade
    Tillåt mig presentera "Hopparen", eller den som överlevde det stora fallet. I eftermiddags när jag gick förbi akvariet så var det någonting i ögonvrån som sprattlade till. Mycket riktigt bakom akvariet låg denna tetra(den främre i bild). Håvade upp den och först sjönk den till botten direkt och virvlade runt längs med strömmen, hamnade under ett löv och jag trodde den var finito. Men några minuter senare simmade den runt som om inte mycket hänt, ibland står den dock still och liksom "rycker"(det gör förvisso de andra också men denna mer påtagligt) så får väl se om det går bra på sikt- brukar de klara sig?

Får nog vara täckglas på ett tag men lite jobbigt då jag inte har hål för sladdar till höger i akvariet, kanske får ta och såga till.

I övrigt? Blir lite nya växter från andrahandsmarknaden imorgon och på söndag kommer det nog ett gäng nya invånare!

Kommentera:

• Bernt G
    svarade
    Ett innerfiler (som många använder) har ju in och utlopp i samma hörn och det fungerar bra. Ytterfiler monteras ofta som du gjort för att få en genomströmning av karet. Så har även jag gjort tidigare. Nu har jag in och ut i samma kvadrat. In och ut sitter i samma hörn alltså på ytterfiltret. Då skapas områden med lite strömmande vatten och områden med lite lugnare. En del fisk står helt klart och sover i de lunga områdena. Så vad är bättre.? Beror nog på vilken fisk man har.
    Växter. Det finns dom som klarar strömmande vatten bra och de som inte klarar det utan växer i strömriktningen enbart till och med när den är neråtriktad.
    Syresättningen, kan nog aldrig blir för bra. Men hur mycket man behöver beror ju på hur mycket fisk man har och hur mycket syre som behövs för nedbrytningen av restprodukter. Droppfilter fungerar av det skället mycket bra, tillgång till luft och därmed syre obegränsat.
    Redbee.se - Filtreringens ABC

Kommentera:

• Munin
    svarade
    Ursprungligen postat av Bernt G Visa inlägg

Kör du med "öppet" rör blir vattenhastigheten låg och flödet ser ut att vara lågt.
    Slangar får man rengöra i bland, likaså pumpens impeller (som snurrar) och smörja pumpaxeln lite. In och utlopp från pump likaså brukar bli en del smutts i.
    Flödet har som funktion att förse filtret med tillräckligt syre (och lite kol) för att bakterierna ska ha ett gott liv och bryta ner smutsen. Så syresatt vatten är inte viktigt bara för fisken utan i allra högsta grad för filtret. Egentligen så är flödet rätt sekundärt. Vi vill ha syre till fisken och till filtret. Men ett flöde är lätt ange och används därför.
    Jag skulle ju sätt dit ett strilrör (eller annat som styr flödet) och rikta flödet mot ytan för att öka vattenytans rörelse och öka syresättningen i karet OCH filtret.
    Ok men jag tänker så här, jag använder Fluval u3 för att bryta ytan och skapa syresätttning och sen har jag ytterfiltret riktat snett tvärs över men lite nedåt(blev helt enkelt enklast att sätta så) vilket gör att vattnet rör sig även längre ner. Vet inte om det är optimalt men borde väl vara minst ok i teorin åtminstone?

Kommentera:

• Bernt G
    svarade
    Ursprungligen postat av Yadina Visa inlägg
    Tack för tipsen! Visste inte att det fanns livsmedelgodkända smörjmedel. Men betyder det att de är ofarliga för fiskarna? Det är ju ändå en viss skillnad mot att råka få i sig en produkt jämfört med att leva och andas i det.
    Om jag säger så här. Jag har ju svårt se något farligt för fisken, eller något levande, med dessa smörjmedel. Men helt säker kan man inte vara. Jag skulle dock tro att materialet, plasten i slangar och filter är ett större problem egentligen. Nya lukter dom lösningsmedel och vi vet att plast avger farliga kemikalier i bland. Så stor risk vi bör undvika dom .. nope.

Kommentera:

• Yadina
    svarade
    Tack för tipsen! Visste inte att det fanns livsmedelgodkända smörjmedel. Men betyder det att de är ofarliga för fiskarna? Det är ju ändå en viss skillnad mot att råka få i sig en produkt jämfört med att leva och andas i det.

Kommentera:

Sparar...
X