Tillbaka till Diskus igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manado
    • August 2013
    • 144

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Vad menar du med "kloraminkur"? Kloramin är ju inget du vill ha i ett diskuskar. Har jag missförstått dig?
    Nu blev jag osäker om det heter det.... Jag fick kuren av butiken för att neutralisera bakteriekulturen som han uttryckte det. Någon form av säkerhetsåtgärd. Några kryddmått av ett vitt pulver som han måttade upp för tre dagar.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Ursprungligen postat av Manado

      Nu blev jag osäker om det heter det.... Jag fick kuren av butiken för att neutralisera bakteriekulturen som han uttryckte det. Någon form av säkerhetsåtgärd. Några kryddmått av ett vitt pulver som han måttade upp för tre dagar.
      Man kan sterilisera ett kar med kloramin, men då antar jag att du gjorde det innan fiskar och filter var i! Annars hoppas jag det var något annst pulver...

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Kloramin T körs för att bli av med parasiter på diskus. Jag har fått gälparasit och använder kloramin T, funkar otroligt bra och diskusen verkar inte må dåligt av det heller. 3 gånger 3 dagar för att bli av med gälparasit. Förhoppningen är att det räcker. Mycket diskus, ja eller fisk överhuvud taget är bärare av parasiter, tror det är därför du fått rekommendationen att köra kloramin T som säkerhets åtgärd. Tror det är bra när man köpt fiskar av olika art och från olika ställen.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          Men måste man inte behandla i ett karantänkar, jag menar kloramin T slår väl ut alla bakterier i filter osv?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av åheim
            Men måste man inte behandla i ett karantänkar, jag menar kloramin T slår väl ut alla bakterier i filter osv?
            Måste och måste, men du har helt rätt kloramin T slår ut alla bakterier. Så man måste vara försiktig med matning. Man är tillbaka på nystart efter behandlingen.
            Nackdelen med att behandla i karantän kar är ju att du kan ha skiten kvar i ditt akvarium så när fisken flyttas tillbaka blir det sjuka igen.
            Om jag har parasiter behandlar jag helst hela karet även om goda bakterier rycker .

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              Ursprungligen postat av Ekenberg

              Måste och måste, men du har helt rätt kloramin T slår ut alla bakterier. Så man måste vara försiktig med matning. Man är tillbaka på nystart efter behandlingen.
              Nackdelen med att behandla i karantän kar är ju att du kan ha skiten kvar i ditt akvarium så när fisken flyttas tillbaka blir det sjuka igen.
              Om jag har parasiter behandlar jag helst hela karet även om goda bakterier rycker .
              Sant! Men om man kommer hem med en ny grupp fiskar så sätter man de ju inte i ett kar med parasiter utan ett man desinficerat och cyklat in i god tid innan. Börjar man med att bomba ett driftat filter med kloramin så lär man ha mörka fiskar som står och trycker inom någon dag.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av LoGeek

                Sant! Men om man kommer hem med en ny grupp fiskar så sätter man de ju inte i ett kar med parasiter utan ett man desinficerat och cyklat in i god tid innan. Börjar man med att bomba ett driftat filter med kloramin så lär man ha mörka fiskar som står och trycker inom någon dag.
                Absolut, men i mina kar har ingen ny fisk tillkommit. Och om jag köper en grupp diskus som skall gå i ett kar där det redan finns andra fiskar hade jag nog följt rådet att köra en kur kloramin eftersom det är so mycket parasiter som fisk kan vara bärare av utan att de bryter ut, kommer sedan en grupp diskus så känns det som en bra ide att köra en kur med alla fiskar. Det rådet bygger säkert på erfarenheten att folk köper diskus och sätter i kar med mycket annan fisk. Verkar ju som rådet funkat fint ännu.

                Kommentar

                • Manado
                  • August 2013
                  • 144

                  Då va det säkert kloramin T som jag fick och som en säkerhetsåtgärd.
                  Antar att jag får vara lite försiktig med matandet nu i början och göra vattenbyte oftare tills de goda bakterierna byggts upp tillräckligt.

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    Ursprungligen postat av Manado
                    Då va det säkert kloramin T som jag fick och som en säkerhetsåtgärd.
                    Antar att jag får vara lite försiktig med matandet nu i början och göra vattenbyte oftare tills de goda bakterierna byggts upp tillräckligt.
                    Precis , det kommer säkert gå jättebra.
                    håller tummarna

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      Ursprungligen postat av Ekenberg

                      Absolut, men i mina kar har ingen ny fisk tillkommit. Och om jag köper en grupp diskus som skall gå i ett kar där det redan finns andra fiskar hade jag nog följt rådet att köra en kur kloramin eftersom det är so mycket parasiter som fisk kan vara bärare av utan att de bryter ut, kommer sedan en grupp diskus så känns det som en bra ide att köra en kur med alla fiskar. Det rådet bygger säkert på erfarenheten att folk köper diskus och sätter i kar med mycket annan fisk. Verkar ju som rådet funkat fint ännu.
                      Man kommer inte åt alla de parasiter som andra fiskar kan bära på med Kloramin T i några dagar. Däremot stressar man diskusarna och deras immunförsvar.

                      Förstår vad du menar men jag tycker aldrig man ska utsätta diskusarna för medicinering om de är friska, speciellt inte för att man vill släppa en hel grupp i ett kar med annan fisk. Det finns det sätt att göra utan medicinering av diskusarna.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Malawi_forever

                        Även om jag troligen talar för döva öron (för andra)(och jag får frågan om jag är sponsrad) så delar jag din uppfattning. Finns mat som bygger immunförsvaret. 10 dagar med Forte så slipper man hålla på med medicinering. Sen får de ett par dagar varje månad med Forte.

                        https://www.cyberzoo.se/akvaristik/f...k5OTk5JTdEJTdE
                        Får man göra en liten snäll pudel?

                        Har googlat på din favorit mat (ganska mycket) https://www.bassleer.com/biofish-food-regular/ och inser att du är inte den ende som anser att detta är den optimala maten för vår fiskar.

                        Nu när du dessutom har en egen tråd och visar på en stor erfarenhet så ska jag inte vara sämre än att jag ber om förlåt för mina tidigare inlägg. Du är kanske liksom jag lite kort och tuff i dina inlägg och jag kände en liten "troll" varning, som numera är helt borta

                        Du är en mycket kunnig akvarist, det har jag noterat, och du har förmodligen helt rätt i dina rekommendationer av mat.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Manado
                          • August 2013
                          • 144

                          Ursprungligen postat av LoGeek

                          Man kommer inte åt alla de parasiter som andra fiskar kan bära på med Kloramin T i några dagar. Däremot stressar man diskusarna och deras immunförsvar.

                          Förstår vad du menar men jag tycker aldrig man ska utsätta diskusarna för medicinering om de är friska, speciellt inte för att man vill släppa en hel grupp i ett kar med annan fisk. Det finns det sätt att göra utan medicinering av diskusarna.
                          Jag läser era synpunkter med stor nyfikenhet. Nu känns det bra att förhoppningsvis fått död på alla eventuella parasiter.
                          samtidigt så känns det fel att för första gången tagit död på den bakteriekultur som byggts upp under åtta år.
                          Men nu är det gjort och går inte att göra ogjort

                          Kommentar

                          • Manado
                            • August 2013
                            • 144

                            Ursprungligen postat av Malawi_forever

                            Jag ska inte tjata om hur bra maten är (men kan inte låta bli). Jag har testat flera olika och landat i två varianter. Forte för nya fiskar. 10 dagar och sen några dagar varje månad. Sen är det Chlorella. De andra kan jag inte påstå leverera vad de lovar. Därmed inte sagt att det inte är så. Det kan vara nyanser och marginaler som jag inte ser. Utöver detta får de vuxna levande vita mygglarver. Slutat även med all fryst. Vet inte om de kan bli finare än vad de är idag. Ynglen får Golden Gate baby Shrimps och DR Bassleer nano/small. Tillväxten vågar jag påstå är närmast optimal.
                            Jag skall testa!

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av Manado

                              Jag skall testa!
                              Matta inte som jag gjorde bara, blev lite desperat så det blev nitrit istället.
                              Små portioner, kolla så de andra fiskarna äter upp det om inte diskusen gör det.

                              Mvh

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Manado

                                Jag läser era synpunkter med stor nyfikenhet. Nu känns det bra att förhoppningsvis fått död på alla eventuella parasiter.
                                samtidigt så känns det fel att för första gången tagit död på den bakteriekultur som byggts upp under åtta år.
                                Men nu är det gjort och går inte att göra ogjort
                                Det är ju för och nackdelar med allt. Jag får ju säga att jag är grymt glad att kloramin t finns. Jag har ju varit tvungen att använda detta vid ett par tillfällen. Och förutom att det tar död på bakteriekulturen ser jag ingen negativ verkan på invånare, både mina diskus och mina corydoras lekte under behandlingen. Så hellre vara säker än att diskusar blir sjuka. Bakterierna kommer ju tillbaka.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...