Tillbaka till Diskus igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Manado
    • August 2013
    • 144

    #31
    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Vilket härligt kar!
    Tusentack, kul att få uppskattning

    Kommentar

    • Manado
      • August 2013
      • 144

      #32
      Provar att lägga in en film! Kan bli hur som helst första gången.....
       

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6054

        #33
        Hur går det med discusarna?

        Kommentar

        • Manado
          • August 2013
          • 144

          #34
          Ursprungligen postat av Nando
          Hur går det med discusarna?
          Tack det går bra!
          Ber om ursäkt för sent svar.
          Har haft fullt upp med allt möjligt och när jag varit in på forumet har jag prioriterat att läsa Ekenbergs mycket trevliga och lärorika tråd. Nu har jag läst klart den och ska börja med någon ny
          Slutsatserna för mitt kar är många men framförallt att jag ska försöka ta det lungnt och ”sitta på händerna”
          Förutom det så har jag naturligtvis suttit framför mina diskusar och njutit och studerat hur de beter sig. Kollat status noga, beteende, ev skador mm, ja ni vet, man blir ju lätt hispig när man gör en så stor ”investering”
          Ställer mig frågan om jag gjort allt rätt och förberett karet? Det hade jag ju inte! Tog beslutet att gå över till diskus på bara några dagar och helt plötsligt så simmade en hel grupp hemma hos mig!
          Jag inser nu att jag borde tagit ut alla Ansistrus tex. Det är framförallt en mindre som är på diskusarna och ”betar” på dom
          Med den BTN bakgrund jag har så vet jag sedan tidigare att jag inte kan håva upp alla utan att tömma hela burken på vatten. Förra gången jag gjorde det missade jag ändå en ganska stor som hade gömt sig! Läste ju i tråden att de är romtjuvar vilket jag borde ha räknat ut i samband med att romen från mina Dantums alla lekar inte överlevde natten!
          så om det är någon som har ett bra tips hur jag kan fiska upp dom så är jag ytterst tacksam.


          Kommentar

          • Manado
            • August 2013
            • 144

            #35
            Nu har mina diskusar varit hemma hos mig i drygt två veckor och det går riktigt bra.
            Är egentligen bara orolig för den ena Ring leopard som är lite tunn och har inte ätit så bra. Lite mörk och missar maten ibland när den ändå försöker äta.
            Men igår märkte jag att den faktiskt klarade pellets bättre än musselmix.... Så idag har jag matat med pellets flera gånger och han har fått i sig ganska mycket, så det känns bra.

            Kommentar

            • Manado
              • August 2013
              • 144

              #36
              Några bilder

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6054

                #37
                När det gäller att håva upp ancistrus är min erfarenhet att det gäller att ta den man siktar på, på första försöket. De lär sig annars snabbt att gömma sig när man kommer nära med håven. Lägg en maltablett eller liknande på ett bra ställe i karet, ta ner håven en bit i vattnet så att du är redo, vänta tills malen äter på tabletten och håva sedan upp den. Börjar man ”jaga” med håven, missa och stressa upp dem är det hopplöst. Lycka till!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  #38
                  Fina bilder!

                  Kommentar

                  • Manado
                    • August 2013
                    • 144

                    #39
                    Ursprungligen postat av Nando
                    När det gäller att håva upp ancistrus är min erfarenhet att det gäller att ta den man siktar på, på första försöket. De lär sig annars snabbt att gömma sig när man kommer nära med håven. Lägg en maltablett eller liknande på ett bra ställe i karet, ta ner håven en bit i vattnet så att du är redo, vänta tills malen äter på tabletten och håva sedan upp den. Börjar man ”jaga” med håven, missa och stressa upp dem är det hopplöst. Lycka till!
                    Tack, ska prova det!

                    Kommentar

                    • Manado
                      • August 2013
                      • 144

                      #40
                      Ursprungligen postat av Nando
                      Fina bilder!
                      Kul att du tycker det

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        #41
                        Kul med en till som startar diskus.
                        Har inte läst din tråd men det kommer jag göra

                        mvh

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          #42
                          Jättefina foton, ser ut att bli en riktigt fin grupp.

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            #43
                            Börjar med att välkomna dig till ett gott forum med många goa personer.

                            Nu har jag läst tråden och måste säga att det är ett fint gäng med diskusar du har.

                            Och akvariet är jättefint.
                            Min fru vill ha ett sådant med vinklade sidor.
                            Ska visa henne det.

                            Skulle lätt ha ett hörnkar i v rummet trots mina redan fem st.
                            har redan planerat sen tidigare att ha ett hörnkar i hörnet ovanför trappan.

                            Ja jag är heltokig i akvarium fullkomligt älskar att fixa med nya kar och så titta på fiskar såklart.

                            Mvh

                            Kommentar

                            • Manado
                              • August 2013
                              • 144

                              #44
                              Ursprungligen postat av smajlet
                              Börjar med att välkomna dig till ett gott forum med många goa personer.

                              Nu har jag läst tråden och måste säga att det är ett fint gäng med diskusar du har.

                              Och akvariet är jättefint.
                              Min fru vill ha ett sådant med vinklade sidor.
                              Ska visa henne det.

                              Skulle lätt ha ett hörnkar i v rummet trots mina redan fem st.
                              har redan planerat sen tidigare att ha ett hörnkar i hörnet ovanför trappan.

                              Ja jag är heltokig i akvarium fullkomligt älskar att fixa med nya kar och så titta på fiskar såklart.

                              Mvh
                              Tack för fina ord Smajlet
                              önskar också att jag kunde ha(få ha) fler kar, men jag är väl inte riktigt kar för mitt hus....
                              Frugan vill ju gärna vara med och bestämma!
                              Lycka till med alla dina kar och jag kan verkligen rek hörnkar spec om man vill se det som en möbel också.

                              Kommentar

                              • Manado
                                • August 2013
                                • 144

                                #45
                                Å så har jag fått min första lek
                                Wonderful red hannen och Yellow melon red honan har lagt en kaka.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...