Tillbaka till Diskus igen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Jag är supernöjd med de jag har i stor karet, Vinkeltetror, Fantomtetra, Rödmun och Dolkstick.

    Du har ju redan helgarderat med de tetrorna! Det jag kan komma på är Sorgmantelstetra, lite undanskuffad då den ses som en nybörjare fisk. Sen några Bilbukar för att ersätta Vinkeltetrorna i de övre regionerna. Kan väl även finnas utrymme för några Stänktetra, även om de inte uppträder som vanliga tetror.
    Senast redigerad av c90368; 11 January 2020, 20:11.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Manado
      • August 2013
      • 144

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Jättekul att allt funkar, du har ju redan alla mina favorit tetror, men både citron och smyckestetror är spännande tetror som funkar med diskus och bra i samma kar, sedan beror det lite på färgen på gruppen du tingat. Jag har ett stim kardinaltetror som jag inte har haft så mycket till övers för, men när det kom i lite blue diamond och kobolt blue ja då blev plötsligt kardinaltetrorna grymt vackra. Kul att du är tillbaka här och spännande att få träffa din nya grupp.
      Ja nu blir det ett nytt seriöst steg.....
      Den nya gruppen som jag köper ”begagnad” är:
      Pigeon checkerboard 17cm
      F1 Curuai 14cm
      Leopard 14cm
      Red turquoise 14cm
      red rose 15cm
      Ica red golden cross 17cm
      Altum cobalt 19cm

      Jag har inte haft smyckestetror tidigare kanske kan passa!?
      Citontetror hade jag med Skalarerna men hann aldrig bli förtjust i dom.
      Kardinaler har fantastiska färger men jag har haft en skeptisk inställning om att det är en ocool fisk men det skiter jag egentligen i nu när jag är vuxen;-) däremot är jag orolig för att dom fångar ögat för mycket.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        En spännande grupp, men rätt svår att få grepp om sådär utan att man ser den. Om det hade varit jag hade jag nog börjat med gruppen diskus och sedan försökt känna in vilken eller vilka tetror som känns rätt. Är det så mycket färg i diskusarna så kanske tetrorna skall vara lite neutrala. Sorgmantel tetra är kanske inte så dumt....

        Kommentar

        • Manado
          • August 2013
          • 144

          Kommentar

          • Manado
            • August 2013
            • 144

            Ursprungligen postat av c90368
            Jag är supernöjd med de jag har i stor karet, Vinkeltetror, Fantomtetra, Rödmun och Dolkstick.

            Du har ju redan helgarderat med de tetrorna! Det jag kan komma på är Sorgmantelstetra, lite undanskuffad då den ses som en nybörjare fisk. Sen några Bilbukar för att ersätta Vinkeltetrorna i de övre regionerna. Kan väl även finnas utrymme för några Stänktetra, även om de inte uppträder som vanliga tetror.
            Bilbukar är en bra idé, hur många är lagom?
            Stänktetra ser spännande ut men jag kan inte påminna mig att jag sett dom i butik, är dom ovanliga?

            Kommentar

            • Manado
              • August 2013
              • 144

              Vad tror ni om att blanda diskus med Mesonauta insignis
              Flaggciklid, festivum ?
              jag har sett filmer från Amazonas när de går tillsammans.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Bilbukar bör vara åtta stycken och uppåt.
                Stänktetra fanns åtminstone tidigare regelbundet i affärerna, kanske inte numera?

                Flaggciklid som leker är vassare än scalarer ett lekpar i en 540 balja så finns det inte plats för så mycket mer. Fungerade bra ihop med jordätare eftersom de höll till "en trappa ned" utifrån Flaggornas synpunkt.

                Notera i slutet av filmen att Vinkeltetrorna blivit bottenfiskar!

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Manado
                  • August 2013
                  • 144

                  Bra film, tack för den! Förstår nu att det inte är lämpligt att blanda Flaggciklider med Diskus. Men jag sätter upp dom på listan över vad jag vill prova i framtiden.
                  Tio Bilbukar får det bli och Stänktetror om det finns. Sen finns det plats för ytterligare en art.

                  Kommentar

                  • Manado
                    • August 2013
                    • 144

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    En spännande grupp, men rätt svår att få grepp om sådär utan att man ser den. Om det hade varit jag hade jag nog börjat med gruppen diskus och sedan försökt känna in vilken eller vilka tetror som känns rätt. Är det så mycket färg i diskusarna så kanske tetrorna skall vara lite neutrala. Sorgmantel tetra är kanske inte så dumt....
                    Jag har fått bilder från nuvarande ägare. Det är två stycken som är mer färgstarka.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...