Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    Ursprungligen postat av Nando
    Är discusar riktigt så runda i naturen som de är på filmen? Måste ju vara svårt att äta från botten/plana ytor när ”huvudet” är så runt att munnen inte alls sticker ut...
    Det var också något som jag reagera på. Ser lite onaturligt ut. Gick tillbaka i Ekenberg`s tråd och titta på hans megafina foto av hans diskus. Kunde inte se att någon hade en sådan ”intryckt” mun.
    Jag kan inte bedömningskriterierna av diskus. Det bör ju finnas då diskus har ett Championat. Vad säger experterna?
    LoGeek, har inte du god koll på diskus former?
    Senast redigerad av ICC; 17 November 2018, 19:09.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Ja vad skall man säga, de odlade skall ju vara så nära runda som möjligt.....både stendker och Piwowarski och även de asiatiska odlarna vill ha dem så, mina fiskar är ju fortfarande unga, de små knappt ett år och de stora är 15-20 månader så jag antar att de blir lite biffigare. Själv tycker jag mina stora är perfekta nu och är egentligen inte intresserad av att de skall bli större. Men som sagt rasstandarden är nog dessa stora runda fiskar.... tycker att vilda diskus är perfekta både i storlek och form.

      Kommentar

      • Ekenberg
        • December 2017
        • 3910

        Idag har Piwowarski rom som skall kläckas igen så det verkar ju som han åter är på gång......

        Mörkret har lagt sig, jag sitter i min Fotölj , vattenbyten är färdiga och jag har släkt ner allt utan akvarierna. Älskar verkligen när det blir mörkt tidigt och inga reflexer speglar sig i karen utan man kan följa allt liv utan något som stör. Mina två nya kar är helt enkelt fantastiska, med alla tetror av olika slag, även de bolivianska fjärilcikliderna är grymt spännande att följa. Nitriten är inte riktigt nere på noll men jag hoppas att vattenbytet idag gjorde så att jag hamnat där.

        tetrorna växer och ser verkligen lyckliga ut, men Corydorasen de små fläckiga pansarmalar håller sig lite bakom rötter och växter och är inte alls lika mycket pajaser som sterbai är. Men det blir förhoppningsvis mer fart på dem när ytterligare fem kommer....Längtar verkligen till att få flytta över diskusarna, skall bli jättespännande att se hur tetrorna reagerar då. Fortfarande är citrontetrorna ganska bleka, men vad jag har förstått dröjer det lite innan citronerna kommer till sin rätt.

        smådiskusarna så, ja fortfarande är det inte riktigt ok ännu, det är tre som är mörkare och inte har mycket matlust ännu. De övriga känns rätt ok, har höjt temperaturen till 32 grader, enligt Patric skulle jag höja lite till. Så nu skall det upp i 34 så får vi se om det ökar på matlusten. Lite vitbajs finns kvar, får väl se hur det är på måndag och då ta beslutet om medicinering blir aktuellt eller om jag skall vänta lite till. Ja annars är de övriga rätt pigga igen. Paret med rom är ju också mörkt men det beror ju säkert på rommen inte något annat...Men det skall som sagt bli grymt när jag kan flytta över dem. Enligt icke existerande plan skall det ju bli nästa helg, men återigen beror det ju på flera parametrar. Nitritfritt i de nya karen, vitskitfritt i det gamla karet....ja vi får väl se, men längtar.
        sedan förstår jag ju att det varit bra att de nya karen har fått gå så länge ändå, växterna har fått rötter och börjat växa, tetrorna har växt till sig och förhoppningsvis har bakterie floran börjat blomma..... Nästa helg håller tummarna

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0371.JPG
Visningar: 84
Storlek: 433,5 KB
ID: 2394916

        paret med rom, och förra helgen hade de ju sprattel också.....de skall få flytta till egen kub så får vi se hur det går.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0369.JPG
Visningar: 65
Storlek: 564,1 KB
ID: 2394917

        de står och sneglar bort mot tetrorna och undrar säkert varför dessa små tetror har så stora kar......

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0372.JPG
Visningar: 75
Storlek: 486,1 KB
ID: 2394918

        en vackert röd en...

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6059

          Så fina!

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Ursprungligen postat av ICC

            Det var också något som jag reagera på. Ser lite onaturligt ut. Gick tillbaka i Ekenberg`s tråd och titta på hans megafons foto av hans diskus. Kunde inte se att någon hade en sådan ”intryckt” mun.
            Jag kan inte bedömningskriterierna av diskus. Det bör ju finnas då diskus har ett Championat. Vad säger experterna?
            LoGeek, har inte du god koll på diskus former?
            När man ser stora biffiga diskus i verkligheten så är de rätt imponerande och fina på ett sätt som är svårt att fånga på film. De kan vara rätt maffiga i naturen också. Men i många tävlingar och sammanhang så göder man upp onaturliga fettbomber som ser helt onaturliga ut. Det är väl en smaksak, men jag gillar det inte. Har aldrig tyckt att de finaste diskus man ser är de som vinner tävlingarna. Men om det normala hade eftersträvats i tävling så blir det svårt att utse en vinnare. Att få fram en tjock färgglad stekpanna som knappt kan simma är riktigt svårt, och då går det helt plötsligt att tävla...

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Åsikt med sanning där LoGeek!

              Kommentar

              • ICC
                • November 2006
                • 1310

                Och ska för den delen stå -Megafina foto av hans diskus... om Ekenbeg’s diskus. Inte megafons

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av ICC
                  Och ska för den delen stå -Megafina foto av hans diskus... om Ekenbeg’s diskus. Inte megafons
                  Förstod ju det och tackar för detta.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Hur mår de små (stora) discusarna? Blir det flytt till helgen?

                    Kommentar

                    • LenamariaC
                      • February 2014
                      • 35

                      Så himla fina, intressant att läsa denna tråden. Förlorade mina första nyinköpta diskusar rätt omgående plus resterande fiskbestånd pga ett misstag och bakterieangrepp. Men mer sugen än någonsin att testa igen. Fick blodad tand, får bara grunna på hur jag ska göra det bättre denna gången och vad jag ska göra med mitt nästintill tomma angripna akvarium. Blir oxå sugen på småttingar nu istället

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Hur mår de små (stora) discusarna? Blir det flytt till helgen?
                        Små diskusarna är pigga igen och färgar bra, men Patric säger att de är viktigt nu att de får lugna ner sig ordentligt och avvakta så allt är stabilt, de går ju i hög värme nu , 34 grader och det hade ju aldrig gått i ett akvarium med tetror och växter. Värmebehandlingen fortsätter tills jag inte ser någon mer vitbajs, sedan får jag sänka temperaturen långsamt så det blir nog minst en vecka till. Men tetrorna växer och frodas under tiden , ja även bolivianerna.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Ursprungligen postat av LenamariaC
                          Så himla fina, intressant att läsa denna tråden. Förlorade mina första nyinköpta diskusar rätt omgående plus resterande fiskbestånd pga ett misstag och bakterieangrepp. Men mer sugen än någonsin att testa igen. Fick blodad tand, får bara grunna på hur jag ska göra det bättre denna gången och vad jag ska göra med mitt nästintill tomma angripna akvarium. Blir oxå sugen på småttingar nu istället
                          Säga vad man vill, det är inte lätt med diskusar....det behövs så lite för att det skall gå galet. Men naturligtvis skall du göra nytt försök. Se först till att ditt akvarium är helt rent från bakterier och parasiter. Sedan kör du igång det långsamt, och gör en resa till Göteborg och besöker Stork zoo. Patric och Marie kommer att hjälpa dig på alla sätt som är möjligt och några hundra fina diskusar finns ju i alla olika storlekar . Hoppas du gör ett nytt försök

                          Kommentar

                          • LenamariaC
                            • February 2014
                            • 35

                            Ursprungligen postat av Ekenberg

                            Säga vad man vill, det är inte lätt med diskusar....det behövs så lite för att det skall gå galet. Men naturligtvis skall du göra nytt försök. Se först till att ditt akvarium är helt rent från bakterier och parasiter. Sedan kör du igång det långsamt, och gör en resa till Göteborg och besöker Stork zoo. Patric och Marie kommer att hjälpa dig på alla sätt som är möjligt och några hundra fina diskusar finns ju i alla olika storlekar . Hoppas du gör ett nytt försök

                            Nä jag har insett det och förstår att det kräver jobb och engagemang men kommer definitivt försöka igen

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av LenamariaC


                              Nä jag har insett det och förstår att det kräver jobb och engagemang men kommer definitivt försöka igen
                              Då väntar jag med glädje på en ny diskustråd när du kommit så långt

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Kul att de verkar OK igen. Jag hoppas ju på att allt ska bli så bra i dina nya kar som du önskar! Tänk vad discusarna lär bli konfunderade när de träffar andra fiskar för första gången

                                Kommentar

                                Arbetssätt...