Små diskusar, ett nytt projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Hemma från jobbet nu och det finns ännu ett trettio tal yngel kvar.....jättekul och spännande.
    Jag är lite inne på din linje där Mats , tänkte sätta paret i en 125 kub men inredd med sand och växter och några rötter. Vill inte gärna sätta igång ett 450 liters och det är de ända tomma jag har nu förutom kuberna. Så det får bli en kompromis . Men nu håller jag tummarna och studerar yngel med föräldrar de dagar det varar.
    Jamen, det där låter ju riktigt trevligt! På så vis får du ett gott öga för dina discusar. Keep up the good work!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6059

      Vad roligt med frisimmande och att få möjlighet att se discusarnas yngelvård på nära håll! Blir säkert ännu lättare att studera i ett eget kar.

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Så kul utveckling Thomas!

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          Välförtjänt utdelning för ditt envisa arbete att vilja få det bra! Du är värd varenda yngel!

          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Jag tackar för alla glada tillrop och uppmuntran .

            Igår var det dock bara två yngel kvar och idag hittar jag inte något. Men de skall få en egen liten kub att leka i, så får vi se om de kommer att köra igen. Målet är att fixa det i helgen och då fylla kuben med vattnet från karet och på det sättet få igång kuben direkt och om allt funkar flytta paret på söndag så att de inte hinner börja på ny kula i det stora karet. Vi får väl se om jag lyckas ännu har jag ju inte ens satt igång........älskar lugna mornar

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Allt funkar bra i smådiskusarnas kar, som vanligt. Nu står ju även en lekkub klar men jag har inte flyttat paret ännu, tänkte vänta tills vattenbytet. På fredag skall jag kolla mina nya fiskar hos stork, nu blir det några veckor karantän innan de får flytta hem. Ja, sedan har jag nästan all fisk jag planerat. Det är mina tio goldstripe som ännu får vänta, men de blir tio stycken panda som får gå i det karet. Sedan är det bara att sätta sig och luta sig tillbaka och njuta. Fast det är klart, projekten som skall komma här näst kan ju också startas.....

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Ekenberg
                Fast det är klart, projekten som skall komma här näst kan ju också startas.....
                Hmm, känner igen det där

                Även om jag verkar vara väldigt planerande och "förståndig" hade även jag en period då det alltid fanns nya projekt runt hörnet. Av olika orsaker avbröts sedan allt och då jag kom upp från den besvikelsen insåg jag att lagom är bra. Är man en entreprenör, som många akvarister är, så vill man alltid ha mer eftersom det är nya projekt som håller intresset vid liv. Är man en "äkta" akvarist så vårdar man och ser lyckan i det man har.

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av c90368

                  Hmm, känner igen det där

                  Även om jag verkar vara väldigt planerande och "förståndig" hade även jag en period då det alltid fanns nya projekt runt hörnet. Av olika orsaker avbröts sedan allt och då jag kom upp från den besvikelsen insåg jag att lagom är bra. Är man en entreprenör, som många akvarister är, så vill man alltid ha mer eftersom det är nya projekt som håller intresset vid liv. Är man en "äkta" akvarist så vårdar man och ser lyckan i det man har.
                  Så sant, och jag vet ju inte vad jag är för typ riktigt......har ju haft akvarium i väldigt många år och väldigt få projekt egentligen, nu när jag bytt inriktning blev det väldigt mycket projekt på väldigt kort tid, så längtan är på något sätt att bli klar för att sedan ha fem år att njuta.......men samtidigt är det härligt med projekten.
                  Men uppriktigt är det nog att sitta och njuta som är målet. Iallafall nu efter det senaste året som varit ett riktigt projekt

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6059

                    Jag gillar blandningen av att ha kar där man bara sitter och njuter samtidigt som det finns planer för framtiden att nörda ner sig i också

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      Jag har äntligen läst ikapp! Vilka otroligt vackra kar och fiskar, och vilken skön resa trots motgångar.
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Pickles
                        Jag har äntligen läst ikapp! Vilka otroligt vackra kar och fiskar, och vilken skön resa trots motgångar.
                        Tack Pickles. Du denna resan med smådiskus har bara varit glädje. Allt har gått som på räls, riktigt roligt.

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Även denna helgen börjar lida mot sitt slut. Men det har varit en bra helg. Växjösonen med fru var här, kom på fredag och åkte alldeles nyss, två av de andra sönerna var också hemma på fredagskvällen och hade sitt fredagsmys här. Lördagen var vattenbytardag, smådiskusarnas kar rensades på döda växter, suck det som inte äts upp tar värmen död på. Har sänkt temperaturen till 29 från trettio . Tänkte sedan långsamt gå ner mot 28 och hålla det där ett tag.

                          I San Merah karet har två par sprattel igen, men ännu så länge dunkar det fint med de övriga fiskarn. Det är rent otroligt vilka små revir diskusarna håller om jag jämför med Malawicikliderna. Det känns som de nöjer sig med 10-15 cm runt romen för att tycka det är ok. Värme blir det ju om det blir frisimmande igen.
                          Kuben står klar där uppe men jag hann inte flytta något par innan det var rom igen.....

                          Fortfarande funkar tetrorna i detta kar otroligt bra, de håller sina stimm fint och ger just den effekt man önskat, vinkeltetror ofta överst, svart fantom i mitten och rödmunnen mest i nedre men är i hela karet men alltid alla tillsammans .

                          i Curilenquer karet är allt frid och fröjd, fortfarande en harmonisk grupp diskusar helt utan lek eller parningsbråk. Två, jag tror det är hanar, har valt ut varsin plats i karet som nog är tanken att det skall bli revir, men de har inte lyckats få några honor att lämna gruppen. Egentligen kan man nog säga att detta karet är så som jag ville att mitt diskuskar skulle bli när jag började, inte massor av par som vill ha revier utan en stor grupp diskusar som rör sig runt i karet.

                          kardinaltetrorna stimmar ju bara när jag har handen i karet för att göra rent rutor eller plocka bort grenar, annars är de utspridda i hela karets yta , citrontetrorna är mycket bättre på att stimma och håller oftast ihop, tyvärr har det inte fått så mycket färg än, kanske beror det på att karet är för ljust. Smyckestetrorna är väl inte direkt stimmande men de tycker om flytväxterna och håller sig mycket bland dem, iallafall honorna, hanarna dansar ju mest med varandra och försöker visa vem som är vackrast. De grönfläckiga pansarmalarna finns kvar men är fortfarande gärna bakom eller under saker, så helt olika mina sterbai som fortfarande är superaktiva jämt.

                          En lungt och skön söndagseftermiddag, ha det

                          Kommentar

                          • LindaAlgo
                            • July 2015
                            • 1373

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Även denna helgen börjar lida mot sitt slut. Men det har varit en bra helg. Växjösonen med fru var här, kom på fredag och åkte alldeles nyss, två av de andra sönerna var också hemma på fredagskvällen och hade sitt fredagsmys här. Lördagen var vattenbytardag, smådiskusarnas kar rensades på döda växter, suck det som inte äts upp tar värmen död på. Har sänkt temperaturen till 29 från trettio . Tänkte sedan långsamt gå ner mot 28 och hålla det där ett tag.

                            I San Merah karet har två par sprattel igen, men ännu så länge dunkar det fint med de övriga fiskarn. Det är rent otroligt vilka små revir diskusarna håller om jag jämför med Malawicikliderna. Det känns som de nöjer sig med 10-15 cm runt romen för att tycka det är ok. Värme blir det ju om det blir frisimmande igen.
                            Kuben står klar där uppe men jag hann inte flytta något par innan det var rom igen.....

                            Fortfarande funkar tetrorna i detta kar otroligt bra, de håller sina stimm fint och ger just den effekt man önskat, vinkeltetror ofta överst, svart fantom i mitten och rödmunnen mest i nedre men är i hela karet men alltid alla tillsammans .

                            i Curilenquer karet är allt frid och fröjd, fortfarande en harmonisk grupp diskusar helt utan lek eller parningsbråk. Två, jag tror det är hanar, har valt ut varsin plats i karet som nog är tanken att det skall bli revir, men de har inte lyckats få några honor att lämna gruppen. Egentligen kan man nog säga att detta karet är så som jag ville att mitt diskuskar skulle bli när jag började, inte massor av par som vill ha revier utan en stor grupp diskusar som rör sig runt i karet.

                            kardinaltetrorna stimmar ju bara när jag har handen i karet för att göra rent rutor eller plocka bort grenar, annars är de utspridda i hela karets yta , citrontetrorna är mycket bättre på att stimma och håller oftast ihop, tyvärr har det inte fått så mycket färg än, kanske beror det på att karet är för ljust. Smyckestetrorna är väl inte direkt stimmande men de tycker om flytväxterna och håller sig mycket bland dem, iallafall honorna, hanarna dansar ju mest med varandra och försöker visa vem som är vackrast. De grönfläckiga pansarmalarna finns kvar men är fortfarande gärna bakom eller under saker, så helt olika mina sterbai som fortfarande är superaktiva jämt.

                            En lungt och skön söndagseftermiddag, ha det
                            Så roligt att få läsa hur det fungerar och inte fungerar i dina kar!
                            Med vänlig hälsning Linda

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Äntligen fredag och jag kunde lämna jobbet lite tidigare efter en tuff vecka. Tänkte köra igång med vattenbyten direkt men nu känner jag bara för att sätta mig framför karen och njuta av de sista solstrålarna i smådiskusarnas kar. Jag har sänkt temperaturen nu till lite drygt 28 grader och tycker mig nästan se att växterna blivit grönare under sista veckan, alla fiskar mår bra och även om dessa kar inte varit igång länge börjar det nästan kännas som de hittat sin rytm. Jag har ännu inte fått riktig balans, det blir alltid lite nitrat så här i slutet av veckan, inte alarmerande men ändå. Nästa vecka kommer ju resterande fiskar tillföras sedan är ju dessa kar klara. Ja klara inom stort situationstecken för ett akvarium blir väl aldrig klart, men då har jag alla fiskar som jag tänkt, ja nästan iallafall. Fortfarande kommer ju goldstripe Corydoras saknas men de får komma när de kommer, har ju tio Corydoras panda som får jobba på själva.
                              sedan är ju planen att låta dessa kar leva med endast vattenbyten under en tid och låta de utvecklas själva, ja med viss övervakning då men förhoppningen är ju att de skall växa till sig och att man skall få känslan av inte allt för nyinrett. Nu går solen ner bakom intustribyggnaderna som är min utsikt här från vardagsrummet.

                              Så till invånarna då, San Merah leker och lägger rom som vanligt. Två par är det och de får sprattel regelbundet och ena paret får fortfarande frisimmande men ännu klarar de bara ett par dagar med alla dessa rovtetror..... i Curilenquer karet är det numer två, jag gissar hanar som har tagit revir. End tills idag har de övriga varit ganska ointresserade av dessa killars revir, båda är bakom två rötter så övriga diskusar har ju den stora ytan kvar utan något som hindrar. Men idag hade den ena hanen en hona på besök ( gissar att det var en hona) han såg så lycklig ut, men hon var bara på besök innan hon simmade tillbaka till gruppen. En av bolivian hanarna har lyckats få en av honorna intresserad så nu är han mycket stolt och vacker och dansar för honan mest hela tiden, ja när han inte håller undan den andra hanen. De övriga honorna känns ännu inte som de är intresserade.

                              Ja annars tuffar dessa kar på utan problem, ljuvligt...... himlen är röd utanför och jag väntar med vattenbyten tills imorgon. Skall ta ett glas rödvin nu innan jag kör igång med middagen. Skön fredag vänner.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Låter toppenfint, Thomas!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...