Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Stahl
    Vallisinera är verkligen fint i stora kar med kraftig genomströmning. Men du har skapat dig en del arbete i form av löparerensning nu om inte tanken är komplett jungel. :P
    Vi får se om dom tar sig ordentligt växterna, har tidigare fått en laddning av dessa långa vallisineria men dom har dött ut i mitt kar.
    Vet ej varför men dom tycker nog inte om att flyta runt i karet utan har man planterat dom så ska man inte röra dom. växterna fick näring i form av lerpinnar man trycker ner bland rötterna.
    Så får jag se om det tar sig ordentligt.

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Stahl
    svarade
    Vallisinera är verkligen fint i stora kar med kraftig genomströmning. Men du har skapat dig en del arbete i form av löparerensning nu om inte tanken är komplett jungel. :P

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Skulle inte ha kunnat gjort det bättre själv

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    En liten sista växtuppgradering innan diskusen kommer hem.
    Fast nu får man väll inte se dom när det finns så mycket gömställen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: E2751733-E857-47B5-B2AD-64B55FCD1CD6.jpeg
Visningar: 211
Storlek: 470,9 KB
ID: 2389174
    Klicka på bilden för större version

Namn: 35B6C661-BBD2-4085-A622-07323D54072B.jpeg
Visningar: 195
Storlek: 465,3 KB
ID: 2389175
    Klicka på bilden för större version

Namn: 94528DC0-31AF-4694-BC1D-BE2632D665A2.jpeg
Visningar: 204
Storlek: 458,3 KB
ID: 2389176
    mvh

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Jag har också SunSun med ytavrinning. Inga som helst problem med luft vid vattenbyten eller annars... Har du tjuvluft? Fettat in o-ringen?
    Ja oringen runt filterlocket är alltid smörjad så den inte vrider sig när man trycker dit locket.

    Sen är rörböjarna som går ner i karet en byggsats och där är det många som tätar.

    Mvh
    Senast redigerad av smajlet; 29 July 2018, 15:29.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Jag har också SunSun med ytavrinning. Inga som helst problem med luft vid vattenbyten eller annars... Har du tjuvluft? Fettat in o-ringen?

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim

    Ja ok! Det här med det mest effektiva materialet är ju ingen lätt sak att komma fram till med säkerhet men det mesta funkar ju oftast bra när det finns tillräcklig mängd av det. Jag kollar måendet hos fiskarna och hur mycket bös det samlas i akvariet så talar det ju om hur bra det funkar. Kjell F. körde tydligen med lavakross i alla sina kar långt tillbaka i tiden och han tyckte det fungerade väldigt bra men att effekten avtog med tiden (Ca 6 mån.) och blev mindre effektivt, sen kom filtermattan och resten är historia!
    Jag upplever mina spongefilter otroligt effektiva biologiskt och mekaniskt. Jag har ca 1,5L spongefilter och i akvariet ca 60-70 platy, ett tjugotal corydoras och några svarta neontetror och dem är otroligt levnadskraftiga, så trots det låga genomflödet, men den mycket effektiva syresättningen, så blir min slusats att filter jobbar effektivt med lågt flöde och att syrerikt vatten är A och O.
    Tidigare hade jag bara ett yterfilter och hade problem med ansamling av bös på marken som man alltid fick suga upp när man gjorde vattenbyten.

    Redan dagen efter kom det nytt bös, det var då jag förstod att Kent på Nols hade rätt i att jag behövde investera i ett yterfilter till men jag ville inte acceptera det först.

    Nu när jag har fåt fart på vattnet är bottensanden ljus och bösfri.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 19481864-7914-4CF5-A089-C9140B435553.jpeg
Visningar: 225
Storlek: 555,5 KB
ID: 2389123

    Klicka på bilden för större version

Namn: A98375A3-2275-4143-9BF3-93381FFFBC15.jpeg
Visningar: 211
Storlek: 511,4 KB
ID: 2389124
    jag har åxå tagit ut mängder med grenar.

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Jag har mest tittat på hans setup av det filtret eftersom jag har samma X 2.

    Sen har jag inte köpt hans produkter, jag gjorde som DIY KING JOEY gjorde.

    Köpte lavasten som jag krossade med hammare till lämpliga bitar. Som blev det biologiska filtermedia.

    Det kanske finns bättre sätt att utnyttja minna filter till god vattenkvalitet, men än så länge av de tre jag provat har det här varit bäst.

    sen kommer jag alltid göra delvattenbytten i akvariet.

    Mvh.
    Ja ok! Det här med det mest effektiva materialet är ju ingen lätt sak att komma fram till med säkerhet men det mesta funkar ju oftast bra när det finns tillräcklig mängd av det. Jag kollar måendet hos fiskarna och hur mycket bös det samlas i akvariet så talar det ju om hur bra det funkar. Kjell F. körde tydligen med lavakross i alla sina kar långt tillbaka i tiden och han tyckte det fungerade väldigt bra men att effekten avtog med tiden (Ca 6 mån.) och blev mindre effektivt, sen kom filtermattan och resten är historia!
    Jag upplever mina spongefilter otroligt effektiva biologiskt och mekaniskt. Jag har ca 1,5L spongefilter och i akvariet ca 60-70 platy, ett tjugotal corydoras och några svarta neontetror och dem är otroligt levnadskraftiga, så trots det låga genomflödet, men den mycket effektiva syresättningen, så blir min slusats att filter jobbar effektivt med lågt flöde och att syrerikt vatten är A och O.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Ja Pond guru håller ju på och säljer sin bio home media. Jag tycker han pratar en del nonsens. Han pratar mycket om den anaeroba miljön (extremt syrefattig miljö) där nitrat löser upp sig till gasform och vädras ur akvariet! Att ha anaeroba miljöer är riskfyllt där det kan gå snett och förgifta fisken! I ett ytterfilter har man snabb fart på vattnet genom filtret och är inte en miljö där det uppstår anaeroba områden, speciellt det som han visar på 2000L/T! Ska man skapa anaeroba miljöer i akvariet så är det väl främst en riktigt djup sandbotten man ska ha där de syrefattiga processerna kan fungera MEN riskabelt så det förslår! Nej Nitrat får du bort på ett mycke säkrare sätt med delvattenbyten, så jag tycker han snackar strunt som sagt!
    Jag har mest tittat på hans setup av det filtret eftersom jag har samma X 2.

    Sen har jag inte köpt hans produkter, jag gjorde som DIY KING JOEY gjorde.

    Köpte lavasten som jag krossade med hammare till lämpliga bitar. Som blev det biologiska filtermedia.

    Det kanske finns bättre sätt att utnyttja minna filter till god vattenkvalitet, men än så länge av de tre jag provat har det här varit bäst.

    sen kommer jag alltid göra delvattenbytten i akvariet.

    Mvh.
    Senast redigerad av smajlet; 29 July 2018, 13:06.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ja Pond guru håller ju på och säljer sin bio home media. Jag tycker han pratar en del nonsens. Han pratar mycket om den anaeroba miljön (extremt syrefattig miljö) där nitrat löser upp sig till gasform och vädras ur akvariet! Att ha anaeroba miljöer är riskfyllt där det kan gå snett och förgifta fisken! I ett ytterfilter har man snabb fart på vattnet genom filtret och är inte en miljö där det uppstår anaeroba områden, speciellt det som han visar på 2000L/T! Ska man skapa anaeroba miljöer i akvariet så är det väl främst en riktigt djup sandbotten man ska ha där de syrefattiga processerna kan fungera MEN riskabelt så det förslår! Nej Nitrat får du bort på ett mycke säkrare sätt med delvattenbyten, så jag tycker han snackar strunt som sagt!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Mhm... ytavrinning, och det går inte att ta bort? Har du inte stoppkranar på filtret annars? Då kan du ju låsa vattnet i slantarna under vattenbytet och bara lite luft kommer sugas in när du startar igen...


    hihi hittar hela tiden nya fördelar med mina luftdrivna filter, bara tömma vatten och inget splaschande eller luftproblem
    Nackdelen med Sun-Sun filter är ju just tjuvluftsproblematiken mestadels.
    Kollar på Pound Guro
    https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=L5FkSTYkEAEVisa mer
    mycket och kör hans setup i båda mina filter, det är likvärdig om inte något bättre kapacitet i mina filter än i FX6 filter pga att det finns fyra filterkorgar i varje filter.
    Dom rymmer upp emot 6 kg Biologisk filtermaterial i vardera filter.

    Så jag har nästan 12 kg Biologisk filtermedia totalt fördelat på 6 korgar.
    Det första som vattnet passerar är UV ljuset för att sedan passera makaroner i bottnen under första korgen som fördelar vattnet och fångar upp dom allra grövsta sakerna som råkar passera sillen i insuget.

    Nästa steg är första filterkorgen som innehåller grov->medium->fin filtersvamp efter det passerar vattnet tre korgar med biologisk filtermedia och till slut ut i spridarröret.

    Kostnaden för ett sånt här filter är 1200 kr ink frakt från tyskland.

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Mhm... ytavrinning, och det går inte att ta bort? Har du inte stoppkranar på filtret annars? Då kan du ju låsa vattnet i slantarna under vattenbytet och bara lite luft kommer sugas in när du startar igen...


    hihi hittar hela tiden nya fördelar med mina luftdrivna filter, bara tömma vatten och inget splaschande eller luftproblem
    Senast redigerad av åheim; 29 July 2018, 07:14.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Jag har dom här på insuget som gör att det suger luft om jag inte stänger av filtren.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 634B7D0E-52CB-4FA4-9FF2-BD149CB49C0A.jpeg
Visningar: 220
Storlek: 358,1 KB
ID: 2389106

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Intressant vattenbytarsystem! Verkar ju smidigt i alla fall. Insugen till mitt filter sitter så lågt att jag aldrig kommer ner dit vid delvattenbyte. Då kan pumpen gå hela tiden utan problem med luft eller annat.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Jag menade att efter att diskusen tillsatts så rekommenderar jag att byta vatten på vanligt sätt, dvs först tömma och sedan fylla.

    Det låter lite märkligt att dina filter får problem med luft efter ett vattenbyte. Är det inner- eller ytterfilter och vart sitter in- respektive utlopp?
    Jag har två ytterfilter sun-sun med insug och strilrör på båda sidorna.

    Det blir alltid lite luft i dom så man får plocka ur dom ur skåpen och skaka dom i sidled upp och neråt så all luft försvinner ur dom.

    Annars äter UV ljuset upp plasten på korgarna som är invändigt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 637D6D3E-6B0B-49FE-87FD-9B95727B9ADA.jpeg
Visningar: 241
Storlek: 369,0 KB
ID: 2389100

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...