Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 98ECC3AE-C792-4B00-BD08-1B7AE869CF43.jpeg
Visningar: 183
Storlek: 392,0 KB
ID: 2389688Klicka på bilden för större version

Namn: 8D01D677-C608-481A-AF5B-D0FC6955D4D3.jpeg
Visningar: 187
Storlek: 332,4 KB
ID: 2389687

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Min erfarenhet säger mig att kraftiga strömmar inte har så stor betydelse, ytan det skyfflar bara runt skiten, utan viktigare att vattnet är effektivt syresatt. Jag har mycket sparsamt flöde i mina akvarier eftersom jag har luftfilter men jag har aldrig någonsin haft sån ren och fräsch botten, inte ens när jag rev upp min gigantiska anubias så yrde det upp nån smuts! En ordentlig sandbotten i ett ordentligt syresatt akvarium är ju en otrolig stabilisator av akvariet, fullpackat med nyttobakterier som sväljer all skit på nolltid. en tom botten har ju usel kapacitet att ta hand om det utan du måste manuellt suga upp allt som hamnar där. Jag rör aldrig min botten och den verkar bara funka effektivare ju mer jag matar fiskarna (bakterierna växer väl till när det finns mat att äta). Men att få en fungerande botten kräver tid och åter tid och gärna corydoras som vänder runt den lite!
    Håller med om att syresättning är effektivt.

    Vill poängtera att mängden nyttobakterier i den biologiska filtreringen och bottensubstratet helt bestäms av den biologiska lasten. Dvs det kommer en gräns där en fördubbling av filter- eller substratarean inte medför en enda bakterie mer.

    Alltså, om man har tillräcklig filterkapacitet och syresättning så behövs ingen tjock sandbädd om man inte önskar den av andra skäl.

    Ett av mina kar är ett 400l helt utan substrat alls. Där har jag god cirkulation längs botten. Det finns nästan inte spår av skit någonstans trots att det är diskus som är duktiga på att skita ner. Jag måste inte alls suga upp all skit manuellt! Den "löser upp sig" på nolltid och tas om hand av bakterier i mina filter (2 stora ytterfilter och ett luftdrivet svampfilter).

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Det ser la gôtt ut.
    Garnera med vallisar - klart, och sedan trycker du i en femtio-sextio corysar som bökar runt i sanden (som Åheim påpekade), så är saken biff!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: A9F30ABB-0F94-4246-B7BB-E744D0BA1B4C.jpeg
Visningar: 143
Storlek: 383,6 KB
ID: 2389683

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 0A43643A-3F62-42D2-A7B2-0675869A7470.jpeg
Visningar: 147
Storlek: 331,6 KB
ID: 2389681

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Om du nu skall köra lite sparsmakat, med öppnare bottenyta så är första bildens inredning något du kan väva vidare på.
    Våga skippa de stora, tunga rotdelarna.
    Du har ju valisneria så det räcker och blir över. Placera vallisarna i bakre hörnena och utmed bakrutan, så kan dom sprida sig lite fritt med tid.
    Ja dom stora rötterna går helt enkelt inte tar en väldans plats.
    Nu kommer nog någon gren från din trädgård in åxå

    mvh

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet
    Exempelvis så här fast från båda sidorna. och någon några växter i substratet.
    Detta borde göra att boten är öppen och håller sig renare eftersom inget hindra undervattensströmarna =).
    Min erfarenhet säger mig att kraftiga strömmar inte har så stor betydelse, ytan det skyfflar bara runt skiten, utan viktigare att vattnet är effektivt syresatt. Jag har mycket sparsamt flöde i mina akvarier eftersom jag har luftfilter men jag har aldrig någonsin haft sån ren och fräsch botten, inte ens när jag rev upp min gigantiska anubias så yrde det upp nån smuts! En ordentlig sandbotten i ett ordentligt syresatt akvarium är ju en otrolig stabilisator av akvariet, fullpackat med nyttobakterier som sväljer all skit på nolltid. en tom botten har ju usel kapacitet att ta hand om det utan du måste manuellt suga upp allt som hamnar där. Jag rör aldrig min botten och den verkar bara funka effektivare ju mer jag matar fiskarna (bakterierna växer väl till när det finns mat att äta). Men att få en fungerande botten kräver tid och åter tid och gärna corydoras som vänder runt den lite!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Om du nu skall köra lite sparsmakat, med öppnare bottenyta så är första bildens inredning något du kan väva vidare på.
    Våga skippa de stora, tunga rotdelarna.
    Du har ju valisneria så det räcker och blir över. Placera vallisarna i bakre hörnena och utmed bakrutan, så kan dom sprida sig lite fritt med tid.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: FCC9FB4C-5575-478A-A7EB-0EB7C96888EB.jpeg
Visningar: 140
Storlek: 328,0 KB
ID: 2389667

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 682ADFC5-42C0-4A54-AEBF-4F40809FF1E7.jpeg
Visningar: 140
Storlek: 325,9 KB
ID: 2389665Klicka på bilden för större version

Namn: ED9F5BBB-14C4-4A4D-BFE3-A4DDAF5776D3.jpeg
Visningar: 134
Storlek: 340,0 KB
ID: 2389664
    Nu har jag idétorka

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kul! Gillar första versionen bäst, andra näst bäst och sist det tredje alternativet. Beror naturligtvis på hur det blir runtom i övrigt också med växter och sådant.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 8B556C63-9E16-4C7A-9610-3F0621C18A53.jpeg
Visningar: 141
Storlek: 309,8 KB
ID: 2389657

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 5025423A-199E-40D6-A529-460C3B7BEF13.jpeg
Visningar: 150
Storlek: 306,8 KB
ID: 2389655

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Kommer lägga upp lite bilder på inredningar nu kanske lite tråkigt men ja det kan inte alltid vara roliga saker.
    Klicka på bilden för större version

Namn: D85E27C4-75DA-4967-8E03-C6CB2C7707D3.jpeg
Visningar: 147
Storlek: 334,5 KB
ID: 2389653

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Vilka ämnen ska de kolla?
    Nja dom ska stopa ner den i ett av sina akvarium

    mvh

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...