Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Usch vad tråkigt, beklagar verkligen dödsfallen. Tur i oturen ändå att du inte köpt discusen än. Förstår att det känns tungt att vänta men nu måste du ju få reda på vad som är fel och fixa det först. Håller tummarna.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Det var nog lite tur att jag inte fick köpt några diskusar till akvariet idag.

    Jag har fått problem med döende fiskar och det är mina finna Corydoras Stairbai främst som dör =(.
    Dom verkar inte tåla värmen som krävs för diskusen, dom är helt avtrubbade och ligger bara still på bottnen reagerar knappt på mat? Konstigt eftersom tempen vart uppe i 27 grader utan värmaren på under de varma dagarna och inget har hänt.

    Igår började jag med de sista förberedelserna för att diskusen skulle få en optimal start i akvariet.
    Jag gjorde ett delvatten byte, Byte 50% av vattnet.

    Tänkte samtidigt att det kunde vara lite sjyst med en redmorerott som hängde från tvärstaget som Ekenberg gjorde i sitt lila diskuskar. Så jag tog en som jag köpt på Akvarieaffären och hände ditt =).

    Jag började höja temperaturen på karet till 28 grader från 25 och höjde till 29 grader idag, för att göra det i lite långsammare hastighet.

    Sen började problemen, Min fru ropade på mig att det låg en Cory död på bottnen.
    Jag tittade på den och sa att den där lever ju, villar bara lite.
    Men det gjorde den inte alls =(.

    Sen hittade hon en död neontetra och efter en stund till hittade hon en död scalar och sen som om det inte var nog hittade hon våran ancistrus hane död.

    Efter det har jag hittat två stairbai till som dött en helt vit och en vanligt färgad, scalaren var vit den åxå.
    Att dom är vita tyder väl på att dom har legat under vatten mer en en dag?

    Jag blir inte riktigt klok på det här, att sen igår har det dött en hel del fisk i karet.

    Totalt 3 stairbai 1 skalar 1 ancistrus 1 neontetra.
    Ancistrusen hade sidotaggarna helt ute, vilket såg ut som den led när den dog =(?

    Det jag gjort under det närmaste dagarna innan dom 2 senaste var att hämta växter som jag fick i från en bekant. Har hämtat flera gånger ur samma kar tidigare.

    Långa Valle och cryptocorona och någon mera bladväxt.
    Kanske har det smugit in bakterier den vägen?

    De stairbaien som ligger i karet nu ligger helt stilla på bottnen och reagerar knappt inte ens på mat?

    Det är inte likt dom.

    Tål dom inte höga temperaturer? har hört både ok.
    Är det fel på roten jag stoppade ner? hade samma problem i ett räkkar med den tills jag plokade ut den. Men det avfärdades av samtliga jag pratat med.

    Vågar inte köpa 10 st diskusar och stoppa i den här kokande grytan.

    Hade ju set fram emot det här nu under lång tid.

    Blir nog till att se först så det blir stabilt i karet.

    Mvh Nicklas

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Har du kikat på Blocket? Finns faktisk en del fin fisk att köpa av privatpersoner. Sök på Diskus och Discus i hela Sverige. Du får kanske bara vara beredd på att åka en bit. Ta familjen på en semester weekend å plocka upp fisk på vägen.
    Till exempel:
    https://www.blocket.se/stockholm/Dis....htm?ca=23&w=3
    https://www.blocket.se/helsingborg/S....htm?ca=23&w=3
    https://www.blocket.se/stockholm/Dis....htm?ca=23&w=3

    Åker du söderut till exempel så har du ju Aquazoo i Ullared. Vilken fru/sambo låter sig inte lockas av en tripp dit. Och i Helsingborg har du BL Diskus.
    Lite tips bara
    Senast redigerad av ICC; 02 August 2018, 19:24.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Från vilken uppfödare? Låter oavsett bättre än några som gått veckor i ett kar i butik.
    Jag pratade med Herkules och bad dom ringa mig när diskusen dök upp så de inte behövde packa upp dom ur påsen.
    Jag skulle då slippa mellanlandningen i akvariet i affären.

    Dom ringde och skulle hålla fisken i påsarna till mig.
    Gissa om jag blev glad snart skulle jag eventuellt bli en glad ägare till 10 st blåturkosa Diskus =).

    Har kollat på Bluewings kar ett antal gånger idag och dreglat lite =).
    Nu när jag åkte iväg till Herkules så ringde dom och det var bra för jag hade bara hunit påbörja resan till Götet.

    Dom hade öppnat lådan och tittat till fisken i påsarna och upptäckte att det var blue Dimond dom fått istället.
    Blev lite besviken men mycket tacksam för att dom ringde med en gång och pratade med mig om det =).

    Så nu sitter jag vid datorn istället och funderar på om man vågar beställa 10 fiskar utan att se dom först.
    Det är gibbon som är återförsäljare till dom och vart dom får sin fisk ifrån vet jag inte, men dom är nog inte svenskodlade?

    Dom har bra priser på sina diskus 6-9 cm kostade 295 kr st.
    Fick i och för sig Snake Skin på Nols för 245 kr/st men då är den minsta 4-5 cm och dom stora är 7-8 cm dom andra är mitt i mellan 5-7.
    Kanske inte riktigt vad jag skulle vilja ha.

    Får helt enkelt ha is i magen och vänta på rätt tillfälle =).

    Mvh Nicklas.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek

    Från vilken uppfödare? Låter oavsett bättre än några som gått veckor i ett kar i butik.
    Uppfödaren hum vet ej levereras från gibbon som jag förstår det.

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Stahl
    Ah tack Smajlet, då va det den vid Olskroken du mena. Fick lite förhoppningen att de skulle finnas en vettig butik i närheten av mig i Mölndal.
    Då är det jag som totalt missat att den liger i olskrocken.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet
    Idag får dom in nya blåturkosa diskus på Herkules så det blir en titt på dom, så kanske det blir 10 st med en gång .

    Mvh
    Från vilken uppfödare? Låter oavsett bättre än några som gått veckor i ett kar i butik.

    Lämna en kommentar:


  • Stahl
    svarade
    Ah tack Smajlet, då va det den vid Olskroken du mena. Fick lite förhoppningen att de skulle finnas en vettig butik i närheten av mig i Mölndal.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Lycka till! Hoppas du hittar vad du söker!

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet
    Idag får dom in nya blåturkosa diskus på Herkules så det blir en titt på dom, så kanske det blir 10 st med en gång .

    Mvh
    Så roligt!

    Lämna en kommentar:


  • Stahl
    svarade
    Du nämnde en Stork Zoo i Mölndal. Var ligger den egentligen? Enda Stork Zoo jag kunde hitta ligger vid Olskroken i Gbg.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Idag får dom in nya blåturkosa diskus på Herkules så det blir en titt på dom, så kanske det blir 10 st med en gång .

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Härlig fas att köpa diskus. Det är bra att ha is i magen om man inte hittar sådana man är helt nöjd med. Lycka till!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av c90368
    Jag är ingen Diskus expert, men ta dig en funderare på om det inte kan vara värt att vänta lite in på hösten och kontakta uppfödare eller beställa direkt från typ Stendker. Att köpa Diskus från "hyllan" i en akvarieaffär brukar inte ge de fiskar man egentligen vill ha.
    Jag ska höra med Stork Zoo i Mölndal åxå, Där har dom finna från Piwowarski i mitten på augusti om jag nu orkar vänta =). Jag hade tänkt köpa dom denna veckan då jag har min sista semestervecka och skulle vilja se till dom under några dagar.

    Många säger att man ska köpa så stora som möjligt och visst det skulle jag gärna göra men min ekonomi räcker inte till riktigt.

    Jag har en ganska stram budget på Diskusen och skulle igentliggen behöva köpa små diskusar och driva upp dom i ett kar bredvid.

    Men då blir det till att köpa ett komplett kar till, det går nog inte frugan med på eftersom vi har nio nu och det står till och med ett av dom på toaletten =).

    Lämna en kommentar:


  • c90368
    svarade
    Jag är ingen Diskus expert, men ta dig en funderare på om det inte kan vara värt att vänta lite in på hösten och kontakta uppfödare eller beställa direkt från typ Stendker. Att köpa Diskus från "hyllan" i en akvarieaffär brukar inte ge de fiskar man egentligen vill ha.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...