Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Det ser ju jättefint ut! Vad snabb du är på att sätta snygga inredningar. När tror du det är discusdags?

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 9CFB1914-4E3F-48CF-81D3-537454FE9CD0.jpeg
Visningar: 724
Storlek: 454,3 KB
ID: 2388993
    Klicka på bilden för större version

Namn: F4ED42A1-B2FA-4091-A93D-8FC453BE9CEB.jpeg
Visningar: 287
Storlek: 487,3 KB
ID: 2388994
    Då var det klart med setupen i akvariet för den här gången
    nu är det bara att vänta in diskusar åxå

    får nog låta karet gå in sig lite åxå nu när man röjt runt i hella karet.

    Sparade bara på dessa fiskarna, dom andra hamnade i ett försäljningskar.

    Scalarerna
    Corydoras stairbai
    Neontetrorna
    Kardinaltetrorna
    Mosaikgurammis
    Glödbandstetror

    Så nu blir det en 5-6 st rödturkosa diskusar

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Okej, skönt att höra att dina siameser gick bra ihop med scalarerna!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando

    Jag känner mig kluven till siameser. Å ena sidan är de riktigt bra algätare och rätt roliga att titta på, å andra sidan blir de stora och kanske stressar lugnare fiskar samt är svåra att fiska upp. Har tänkt att ha mina tre (och kanske ett par till) i storkaret men känner mig osäker hur de passar med scalarer.
    Jag har haft minna 8 siamensis med minna skalarer och två var i storleken 8-10 cm. Dom andra var små ungfiskar.

    Märkte inga problem med scalarerna.
    När jag bestämde mig för diskus sist så gjorde jag ju en omstart på karet och gycklade utan fisk.

    Efter cyklingen hade jag nästan kristallklart vatten.
    Då adderade jag fiskarna som skulle gå med diskusen.

    Sen fick jag lite kalla fötter och köpte scalarerna och då kunde jag åxå släppa i siamensisarna.

    Jag hade ju i början på sommaren en fruktansvärd algblomning i karet.

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Tack.

    Anledningen till att alt åkte ut var att jag inte fick fatt i siamensistorpederna. Trots kräftfällan av petflaskor lyckades jag inte bra. Hade 8 st. Förstår om dom stressar eller skrämmer diskusarna.

    Man ska nog aldrig stoppa ner siamensis om man inte är 100 på att dom verkligen ska bli kvar.

    Angående räkorna så blir det blue pearl, yellow yelly, och sen någon CR.

    Mvh
    Jag känner mig kluven till siameser. Å ena sidan är de riktigt bra algätare och rätt roliga att titta på, å andra sidan blir de stora och kanske stressar lugnare fiskar samt är svåra att fiska upp. Har tänkt att ha mina tre (och kanske ett par till) i storkaret men känner mig osäker hur de passar med scalarer.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Än så länge är det enkelt att fiska upp det som ska ut ur karet värre blir det efter inredningen kommer i.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Stahl
    Är ancistrus ok eller tillhör de de elaka malarna som gärna suger sig fast på diskusar?
    Där har jag åxå hört olika verisioner antingen eller.
    Men jag får se vad jag gör med minna. Hörde åxå att minna hannar kunde bli lite jobbiga för diskusen men att ynglen jag hade tidigare var ok.

    Min hona är så vaker så den blir svår att göra sig av med.
    Får bo i ett av minna andra kar i så fall.

    Sen har jag en gibbisec pleko som är liten men blir upp till 50 cm lång.

    Mvh.

    Lämna en kommentar:


  • Stahl
    svarade
    Är ancistrus ok eller tillhör de de elaka malarna som gärna suger sig fast på diskusar?

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LindaAlgo
    Dina nanoakvarier är verkligen fina. Har säkert läst dåligt men har du bestämt vilka räkor som du ska ha?

    Oj, blev lite förvånad över att se att du hade rivit ut inredningen. Men förstår att det behövdes. Kommer nog att bli fint till slut igen och roligt med diskus.
    Tack.

    Anledningen till att alt åkte ut var att jag inte fick fatt i siamensistorpederna. Trots kräftfällan av petflaskor lyckades jag inte bra. Hade 8 st. Förstår om dom stressar eller skrämmer diskusarna.

    Man ska nog aldrig stoppa ner siamensis om man inte är 100 på att dom verkligen ska bli kvar.

    Angående räkorna så blir det blue pearl, yellow yelly, och sen någon CR.

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Jasså det blir diskus i alla fall! Kul! Låt planeringsfasen ta sin tid och läs på kring inredning och lämpliga fiskvänner.
    Jag hittar inget bra om just tips på inredningen.
    Information om vilka fiskar som går eller inte går att ha ihop med diskus finns det mycket om och lite delade meningar om.

    Men jag tog bort dom fiskarna som jag kunnat läsa mig till som inte bör gå med diskus.

    Tips bilder tar jag gärna emot, länkar.
    Kanske har jag fått det tidigare i min tråd.

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Oj, du som hade det så fint i ditt kar. Men det blir säkert bra igen när du byggt upp det på nytt. Hur tänker du med inredningen - blir det mer sparsamt med tanke på discusarna?
    Jag håller på att se över det, vet inte riktigt hur jag ska inreda det. Är svårt att avgöra vad man ska ha och inte.

    Jag vill ha ett avskalat kar med mycket rymd, samtidigt behövs det lite bra gömställen så diskusen känner sig trygga.

    Hade lite tankar på öppen mittdel och grenar rötter på sidorna. Och kanske något stort stenrös i mitten som svänger som ett S runt grenar och rötter från vänster sida.

    Ja min bild från huvudet är inte lätt att skriva så man förstår.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 97E414C8-CB66-41F4-AE9B-6AC8AF2CFAAA.jpeg
Visningar: 213
Storlek: 122,3 KB
ID: 2388970

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Dina nanoakvarier är verkligen fina. Har säkert läst dåligt men har du bestämt vilka räkor som du ska ha?

    Oj, blev lite förvånad över att se att du hade rivit ut inredningen. Men förstår att det behövdes. Kommer nog att bli fint till slut igen och roligt med diskus.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Jasså det blir diskus i alla fall! Kul! Låt planeringsfasen ta sin tid och läs på kring inredning och lämpliga fiskvänner.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Oj, du som hade det så fint i ditt kar. Men det blir säkert bra igen när du byggt upp det på nytt. Hur tänker du med inredningen - blir det mer sparsamt med tanke på discusarna?

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Inte lite sten man har i akvariet när man tar ut alt och lägger det på hög

    Klicka på bilden för större version

Namn: 79E6A3C5-AD30-4F64-81A6-B0B69614EC20.jpeg
Visningar: 161
Storlek: 927,8 KB
ID: 2388957

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...