Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Jag har inte så mycket tips att komma med, men jag läste igenom hela tråden från början till slut och Hoppsan vilken bergochdalbana! Puh!
    Jag hoppas att det löser sig för dig inom kort, Smajlet och att du får dina diskusar till sist.
    Tycker Absolut att du ska behålla scalarerna också dock, de börjar ju bli så himla snygga nu! Alla dina kar är urtjusiga, för övrigt. ^^
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Pickles
      Jag har inte så mycket tips att komma med, men jag läste igenom hela tråden från början till slut och Hoppsan vilken bergochdalbana! Puh!
      Jag hoppas att det löser sig för dig inom kort, Smajlet och att du får dina diskusar till sist.
      Tycker Absolut att du ska behålla scalarerna också dock, de börjar ju bli så himla snygga nu! Alla dina kar är urtjusiga, för övrigt. ^^
      Tackar

      ja det har ju varit upp och ner.
      Men nu går jag in på det sista sakerna. Hämtar 15 st corys s till helgen.

      Sen blir det belysning i någon form.

      Och sen det nästa av alt diskus

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Nu tittar kärringen mot strömmen in i tråden. Jag tycker absolut att du ska behålla dina fina Scalarer, men inte tillsammans med kommande Discusar - ytterligare ett Scalarkar kanske?
        Andra kanske tycker annorlunda och förmodligen kommer jag att få mothugg

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av Inger H
          Nu tittar kärringen mot strömmen in i tråden. Jag tycker absolut att du ska behålla dina fina Scalarer, men inte tillsammans med kommande Discusar - ytterligare ett Scalarkar kanske?
          Andra kanske tycker annorlunda och förmodligen kommer jag att få mothugg

          //Inger
          Jag får antingen välja att sälja scalarerna eller behålla dom med diskusen. Tanken är att det blir lite trångt och lite stökigt i karet om alla fiskarna ska vara kvar..
          Eventuellt så kanske jag behåller dom två största paren och säljer dom andra mvh

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Lycka till oavsett hur du väljer att göra!

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Nu har jag köpt mig lite led

              Blev ett par lumax plant led som monterades i akvariets tvärstag.

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        51895264_628939534229239_5345712022556246016_n.jpg Visningar:	1 Storlek:	62.1 kB ID:     	2398351

              Bild på bara ljusrampen på.

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        51439076_628939954229197_7592984687308439552_n.jpg Visningar:	1 Storlek:	67.7 kB ID:     	2398352

              Här är bara leden baktill tänd

              Klicka på bilden för större version

Namn: 51742001_628979360891923_4076989923247259648_n.jpg
Visningar: 210
Storlek: 69,9 KB
ID: 2398355
              Här är med led och ljusrampen.

              Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        51481978_628940107562515_7394363327704465408_n.jpg Visningar:	1 Storlek:	71.7 kB ID:     	2398353

              Nu får ju växterna ordenligt med ljus baktill i akvariet.
              Kommer köpa minst två till och kanske totalt 6 st.

              Men nu blir det till att satsa pengarna på corysarna och diskus .
              Kan ju vara så att ljuset räker till för dom växterna jag har och då blir det inte led på ett tag, lysrörena är helt nya så de håller i nått år tills det är dags och då blir det mer led
              Senast redigerad av smajlet; 08 February 2019, 19:09.

              Kommentar

              • LindaAlgo
                • July 2015
                • 1373

                Så fint ditt kar har blivit.
                Med vänlig hälsning Linda

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  Alltså, det är så förbaskat fint hur du fått ihop det med alla växterna - jag älskar särskilt "rotbågen" till vänster! <3 Egentligen behöver du inga diskus som blickfång.
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • LAncer

                    • February 2010
                    • 846

                    Karet är ju riktigt snyggt .. bra tryck i ljuset ser jag.

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Tackar LindaAlgo, Pickles och LAncer mvh

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Sjutton vad avundsjuk jag är på ditt akvarium....att få en sådan grönska. Hos mig dör det mesta, ja när det gäller växter. Har ju verkligen försökt att välja det lättaste men det vill sig inte. Här har jag verkligen mycket att lära......

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Sjutton vad avundsjuk jag är på ditt akvarium....att få en sådan grönska. Hos mig dör det mesta, ja när det gäller växter. Har ju verkligen försökt att välja det lättaste men det vill sig inte. Här har jag verkligen mycket att lära......
                          Jag tror mycket är en balans mellan rätt ljus och näringstillgång i vattnet.
                          Jag har inte fått till det med röda växter än, dom ska lysa rosarött och då är det mycket vackert.

                          får se hur det blir med det nya ljuset

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6059

                            Det är riktigt snyggt!

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av smajlet

                              Jag tror mycket är en balans mellan rätt ljus och näringstillgång i vattnet.
                              Jag har inte fått till det med röda växter än, dom ska lysa rosarött och då är det mycket vackert.

                              får se hur det blir med det nya ljuset
                              Du smajlet , värmen då? Jag har ju haft runt 30 i mina kar, kanske är det det som gör att mina växter inte trivs.... jag kommer göra ett försök att sänka tempratur ett par grader. Kanske hjälper det.

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Ursprungligen postat av Ekenberg

                                Du smajlet , värmen då? Jag har ju haft runt 30 i mina kar, kanske är det det som gör att mina växter inte trivs.... jag kommer göra ett försök att sänka tempratur ett par grader. Kanske hjälper det.
                                Växter är väldigt svårt i varma diskuskar. 30C är det mest alger som frodas i....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...