Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av LoGeek

    Växter är väldigt svårt i varma diskuskar. 30C är det mest alger som frodas i....
    Ja, alger lyckas jag med.......jag har sänkt alla kar till 29 vid gårdagens vattenbyte, tänkte gå ner till 28 lite lungt och försiktigt. Hoppas det gör skillnad för växter men förhoppningsvis inte blir negativt för diskusen.

    Tänkte ju på dig smajlet och ditt otroligt vackra växtakvarium, risken finns ju när du har diskus att du måste värmebehandla eller salta, tror du dina växter klarar en sådan behandling. Jag har ju aldrig haft växter jag varit rädd om men hade jag haft ditt kar vetesjutton om jag vågat höja till 34 eller salta på 1dl per 100 liter, kan ju bli förödande.....ditt kar har ju blivit ett helt otroligt vackert scalar /växt akvarium. Kanske skall du tänka lite på det innan du kör i diskus. Ja bara en liten fundering. Grymt vackert är det iallafall.

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Du smajlet , värmen då? Jag har ju haft runt 30 i mina kar, kanske är det det som gör att mina växter inte trivs.... jag kommer göra ett försök att sänka tempratur ett par grader. Kanske hjälper det.
      Jag har ju bara 26 grader i karet än så länge.
      Det blir 28 grader sen mvh

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        Jag har aldrig behövt värmebehandling eller salt för diskus, men närmre 28C däremot vilket växterna blir lite slappa av.

        Kommentar

        • Mikael Lindqvist
          • January 2019
          • 69

          Ursprungligen postat av LoGeek
          Jag har aldrig behövt värmebehandling eller salt för diskus, men närmre 28C däremot vilket växterna blir lite slappa av.
          Finns det inte växter som föredrar det? Jag odlar väldigt mycket på landbacken och det finns helt klart växter som stormtrivs i 30C och massor med sol. Borde finnas någon motsvarighet i vattenväxternas värld?

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist

            Finns det inte växter som föredrar det? Jag odlar väldigt mycket på landbacken och det finns helt klart växter som stormtrivs i 30C och massor med sol. Borde finnas någon motsvarighet i vattenväxternas värld?
            Tyvärr är det inte så, rinnande vatten i floder är svalare än 30 grader, de områden som går upp mot 30 grader är antingen översvämningsområden eller avskurna laguner, där det inte finns vatten året om. Det är där Diskusen leker och Fjärilsciklider lever till exempel.

            Typisk biotop:

            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              Jag tycker diskus kommer till sin fulla rätt och får visa upp sin färgprakt när de går i en dunkel miljö med grenverk och småpinnar och löv och lite tonat vatten.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mikael Lindqvist
                • January 2019
                • 69

                Ursprungligen postat av c90368

                Tyvärr är det inte så, rinnande vatten i floder är svalare än 30 grader, de områden som går upp mot 30 grader är antingen översvämningsområden eller avskurna laguner, där det inte finns vatten året om. Det är där Diskusen leker och Fjärilsciklider lever till exempel.

                Typisk biotop:

                Och diskus leker 365 dagar om året? Eller är det så att man bara borde ha dem så varmt en kort period då? Jag försöker inte hacka på någon här utan jag är genuint intresserad att lära mig mer.

                Men det är mycket som verkar motsägelsefullt i denna hobby. Typ exempel att den vanliga plecon "anpassar" sig till akvariets storlek. Och inte tvärt om alltså att akvariet skall anpassas tills fiskens storlekspotential.

                Och biotopen du skicka gör mig än mer förvirrad jag ser knappt inget annat än växter i den... Använd dessa i dina diskuskar??
                Senast redigerad av Mikael Lindqvist; 13 February 2019, 18:43. Anledning: Glömde kommentera videoklippet.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist

                  Och diskus leker 365 dagar om året? Eller är det så att man bara borde ha dem så varmt en kort period då? Jag försöker inte hacka på någon här utan jag är genuint intresserad att lära mig mer.

                  Men det är mycket som verkar motsägelsefullt i denna hobby. Typ exempel att den vanliga plecon "anpassar" sig till akvariets storlek. Och inte tvärt om alltså att akvariet skall anpassas tills fiskens storlekspotential.

                  Och biotopen du skicka gör mig än mer förvirrad jag ser knappt inget annat än växter i den... Använd dessa i dina diskuskar??
                  Bra frågor som även jag har funderat på:
                  • Diskus leker 365 dagar om året
                    • Naturligtvis inte, men man håller ofta Diskus vid högre temperaturer för att de ska må bra. Vilket jag själv inte gjorde utan sänkte temperaturen till ca 28 grader.
                      • Så du har helt rätt, man behöver inte hålla Diskus i så höga temperaturer, men ibland kan det krävas hög temperatur av olika orsaker och då stryker växterna med.
                  • Plecon anpassar sig till akvariet storlek
                    • Den överlever ett tag, är väl det rätta svaret.
                  • Biotopriktiga växter
                    • Ja det är väl någon form av cabomba/vattenpest liknande växt på filmen. Men det finns inga "vildfångade" växter i handeln utan vi hänvisade till det odlade och framavlade utbud som finns tillgängligt och de har inte 30 graders temperatur som en av sin parametrar för framtagande av växter.

                  Men man kan faktiskt lyckas med att få ett grönt kar med 30 grader, bland annat vallisneria och vanliga svärdsplantor kan klara sig ganska bra. Men inte som nyplanterade, men om de har etablerats i svalare vatten kan de klara en successiv temperatur ökning.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Idag blev det i släpp av 15 små corydoras så söta

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 42598F39-064C-4D9D-A5A1-1A33369DED0E.jpeg
Visningar: 179
Storlek: 1,93 MB
ID: 2398535
                    och lite mat åxå

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 4BEBB1F4-621B-440B-8FA1-1A5A2BEF2399.jpeg
Visningar: 190
Storlek: 1,10 MB
ID: 2398536

                    Kommentar

                    • Mikael Lindqvist
                      • January 2019
                      • 69

                      Ursprungligen postat av c90368

                      Bra frågor som även jag har funderat på:
                      • Diskus leker 365 dagar om året
                        • Naturligtvis inte, men man håller ofta Diskus vid högre temperaturer för att de ska må bra. Vilket jag själv inte gjorde utan sänkte temperaturen till ca 28 grader.
                          • Så du har helt rätt, man behöver inte hålla Diskus i så höga temperaturer, men ibland kan det krävas hög temperatur av olika orsaker och då stryker växterna med.
                      • Plecon anpassar sig till akvariet storlek
                        • Den överlever ett tag, är väl det rätta svaret.
                      • Biotopriktiga växter
                        • Ja det är väl någon form av cabomba/vattenpest liknande växt på filmen. Men det finns inga "vildfångade" växter i handeln utan vi hänvisade till det odlade och framavlade utbud som finns tillgängligt och de har inte 30 graders temperatur som en av sin parametrar för framtagande av växter.

                      Men man kan faktiskt lyckas med att få ett grönt kar med 30 grader, bland annat vallisneria och vanliga svärdsplantor kan klara sig ganska bra. Men inte som nyplanterade, men om de har etablerats i svalare vatten kan de klara en successiv temperatur ökning.
                      Betyder det att vilda diskus inte mår bra vid lägre temp i de strömmande vatten de lever när de inte leker? Eller är det så att det är kinkiga i akvarier där det nog är svårt att immitera deras normala (läs naturliga) levnadsstandard?
                      Sen kan jag dock gissa att vilda diskusar inte blir lika gamla som välskötta odlade exemplar? Är detta korrekt uppfattat?

                      Jag förstår att de växter som finns i handeln är för att gillas av människans ögon och behov och inte fiskens i de flesta fall. Lite som med sportfiskarens beten.
                      Men då finns det alltså växter som frodas i dessa förhållanden och det är vad jag var ute efter. Frågan är ju varför ingen brytt sig om att introducera dessa till hobbyn? Detta tyder ju på att man försöker tillgodose sina egna behov framför fiskens?

                      Tack för dina utförliga svar jag uppskattar dem verkligen!

                      Ber om ursäkt till op för att jag hijackat din tråd och gått aningen off topic.

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist

                        Betyder det att vilda diskus inte mår bra vid lägre temp i de strömmande vatten de lever när de inte leker? Eller är det så att det är kinkiga i akvarier där det nog är svårt att immitera deras normala (läs naturliga) levnadsstandard?


                        Jag förstår att de växter som finns i handeln är för att gillas av människans ögon och behov och inte fiskens i de flesta fall. Lite som med sportfiskarens beten.
                        Men då finns det alltså växter som frodas i dessa förhållanden och det är vad jag var ute efter. Frågan är ju varför ingen brytt sig om att introducera dessa till hobbyn?
                        På dessa frågor får jag nog lämna över till andra på forumet som eventuellt kan svaren, för jag har inga svar som jag kan referera till tillförlitliga källor och vad jag tror/tycker är ointressant.

                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Hittade en del av gänget Klicka på bilden för större version

Namn: 0E6A3E61-34E8-487B-B577-F6BDF7469288.jpeg
Visningar: 156
Storlek: 1,22 MB
ID: 2398540

                          Kommentar

                          • Mikael Lindqvist
                            • January 2019
                            • 69

                            Mycket vackra! är det Sterbai?

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist

                              Betyder det att vilda diskus inte mår bra vid lägre temp i de strömmande vatten de lever när de inte leker? Eller är det så att det är kinkiga i akvarier där det nog är svårt att immitera deras normala (läs naturliga) levnadsstandard?
                              Sen kan jag dock gissa att vilda diskusar inte blir lika gamla som välskötta odlade exemplar? Är detta korrekt uppfattat?

                              Jag förstår att de växter som finns i handeln är för att gillas av människans ögon och behov och inte fiskens i de flesta fall. Lite som med sportfiskarens beten.
                              Men då finns det alltså växter som frodas i dessa förhållanden och det är vad jag var ute efter. Frågan är ju varför ingen brytt sig om att introducera dessa till hobbyn? Detta tyder ju på att man försöker tillgodose sina egna behov framför fiskens?

                              Tack för dina utförliga svar jag uppskattar dem verkligen!

                              Ber om ursäkt till op för att jag hijackat din tråd och gått aningen off topic.
                              Du behöver inte be om ursäkt det är intressant läsning mvh

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
                                Mycket vackra! är det Sterbai?
                                Det är stairbai

                                Kommentar

                                Arbetssätt...