Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Har lite tester som ser underliga ut både ur kranen och i karet kanske inte så konstigt i karet eftersom det är det vattnet som vi dricker?
    Är det hur mycket skiesel jag har i vattnet, i så fall bör det väll påverka kieselalgerna?

    Klicka på bilden för större version

Namn: 12.jpg
Visningar: 263
Storlek: 79,2 KB
ID: 2395403

    Testade även för phosfate även där högt värde i karet men noll i dricksvattnet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 13.jpg
Visningar: 228
Storlek: 66,6 KB
ID: 2395404

    Har även testat kranvatnet på morgonen och kvällen samt gämfört med akvariet idag. KH och GH verkar minska mot kvällen då man gjort det dagliga uttaget av vattenförbrukningen för huset.
    Men PH är samma.

    Dock sjunker ph med 0,5 när man kör med trycksat co2 kollar lite på en ph controller nu för att slippa svängningar i alt för stor skalla.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 15.jpg
Visningar: 236
Storlek: 101,8 KB
ID: 2395405

    Droppcheckern verkar bra i färgen tycker jag nu när det är en halvtimme kvar på co2 körningen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 14.jpg
Visningar: 244
Storlek: 45,2 KB
ID: 2395406

    Köpte även 5 st urgulliga siamensis mallar så nu är de 12 st totalt som ska äta på algerna

    Klicka på bilden för större version

Namn: 16.JPG
Visningar: 207
Storlek: 81,2 KB
ID: 2395407
    Klicka på bilden för större version

Namn: 17.JPG
Visningar: 228
Storlek: 77,6 KB
ID: 2395408

    Till och med mina äldsta som är de enda fiskarna som jag har kvar sen jag körde igång med mitt egna kar äter (Piff och Puff kalar jag dom för

    Klicka på bilden för större version

Namn: 19.JPG
Visningar: 218
Storlek: 86,0 KB
ID: 2395409
    Klicka på bilden för större version

Namn: 18.JPG
Visningar: 218
Storlek: 92,7 KB
ID: 2395410
    Dom är som två havanasigarer engufär .

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20.JPG
Visningar: 221
Storlek: 82,9 KB
ID: 2395411

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      17 st siamensis gör ett grymt arbete.
      Färgerna börjar komma fram igen

      Klicka på bilden för större version

Namn: CF384B9C-93AD-4162-A441-DC50B9D3BFAD.jpeg
Visningar: 196
Storlek: 1,07 MB
ID: 2395446

      Satte även in ytterfiltret jag har som får agera streamer så länge tills man har pengar till en riktig med controlpanel.

      Sen behövdes åxå en pH controllers så man håller stabilt PH.
      Klicka på bilden för större version

Namn: 07C6B90D-7CAC-4F7E-8400-6C33CBAE4A14.jpeg
Visningar: 176
Storlek: 900,1 KB
ID: 2395447

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6059

        Kul att det går åt rätt håll!

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Nu vet vi varför vi har så mycket alger i akvariet   provvärdet visade som jag beskrev tidigare ett mycket högt SiO2 värde och det är extra gynsamt för algerna, tyvärr kommer det samma värde ur kranen  .

          Även phosfat är högt i karet men kanske minska nu när jag lägger om rutinerna för mattningen.

          I dricksvattenkranen är det mindre en 0,02 mg/l så det är ju gott.

          Blir nog trots alt en RO filtrering med silicatfilter åxå, men det var ju inte oväntat.
          Blir en som producerar 600 liter per dygn och lagringskärlet är redan på plats i badrumet

          Då kan jag få till vattnet för alla fiskar och räkor, död vare åt algerna .

          Har ju algproblem i 13 akvarium. normalt gör inget men att ha tretton akvarium som ser ut som 720 gjorde är inge kul..
          Man får kämpa på och inte ge upp, ur det onda kommer något gott  

          Klicka på bilden för större version

Namn: RO BINGE.JPG
Visningar: 150
Storlek: 40,4 KB
ID: 2395536

          Om ni undrar vad det är för mörkt kar bakom hinkarna och draperiet så är det ett försök att odla fram amanoräkor larverna liger där i i saltvaten nu och så får vi se om det blir nått den här gången

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            Ha ha... du måste ha en väldigt förstående andra halva. Det är något att vara glad för!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Hmm, tänkte samma tanke, men vågade inte skriva...
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Haha det är hon verkligen, min fru är underbar på alla vis

                jag har planer på att ta bort badkaret så man kan dra för och slipa se alt som står i badrummet.

                Hon har ett spa i andra änden av huset åxå

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Happy wife, happy life! Inte att förglömma

                  Kommentar

                  • Camenius
                    • November 2004
                    • 180

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Tabellen är tänkt att användas på följande sätt: Du mäter det KH du har på akvarievattnet, läser av tabellen vilket pH som motsvarar ca 15-30 ppm koldioxid för ditt KH-värde. Därefter justerar du in din utrustning som tillsätter koldioxid så att du hamnar på det pH du fick fram i tabellen.
                    Tack till smilet och även er andra som så bra delar med er av såväl kunskap som erfarenhet, men...

                    jag fattar inte den där tabellen på sidan 53, trots den citerade kommentaren ovan. Jag har co2 samt pH-kontroller. Ska använda ppm-kemikalierna så snart jag köpt dem. Snälla, hur gör jag nu när jag kikar i tabellen. Jag har ett pH på 7,5. Ska mäta KH-värdet, men låt oss låtsas att jag har 10, hur gör jag om jag önskar ett lägre pH på exempelvis 6,7?

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Ursprungligen postat av Camenius

                      Tack till smilet och även er andra som så bra delar med er av såväl kunskap som erfarenhet, men...

                      jag fattar inte den där tabellen på sidan 53, trots den citerade kommentaren ovan. Jag har co2 samt pH-kontroller. Ska använda ppm-kemikalierna så snart jag köpt dem. Snälla, hur gör jag nu när jag kikar i tabellen. Jag har ett pH på 7,5. Ska mäta KH-värdet, men låt oss låtsas att jag har 10, hur gör jag om jag önskar ett lägre pH på exempelvis 6,7?
                      Bra fråga som jag åxå undrar över?

                      Jag tror man måste köra co2 en längre stund för att få ner PH yterligare men låter någon expert svara på det.
                      Har förståt det som att ju mer co2 mg/liter man tillsätter ju lägre blir co2 men det finns ju risker med att ha för mycket åxå.

                      Om man har en PH kontroller så tror jag det är fult möjligt att få PH till 6,7 eftersom man kan ställa lägsta och högsta värdet på PH kontrollen.
                      Då slår den till vid max värdet och av vid lägsta värdet och man får en stabilare balans.

                      Mvh.

                      Kommentar

                      • Camenius
                        • November 2004
                        • 180

                        Hm... jo, men hur tusan Vet jag hur många mg co2 jag tillsätter? Fattar absolut inte.
                        om jag förstått rätt så ska det vara så här man ska göra (och som jag gjorde innan pH-kontrollen pajade) co2-tuben öppnas och passerar i slangen till en magnetventil som också är kopplad till kontrollen. Kontrollen är inställd på att jag vill ha 6,7 pH. När det värdet är uppnått tipsar kontrollen megnetventilen om att ”slå till” och därmed stoppa co2- flödet till akvariet. Eller?

                        Och hur tusan vet jag att jag har fått rätt mängd co2 till akvariets växter? Om jag skriver lägre pH i kontrollen så får växterna.mer co2, och omvänt vid inställd högre värde blir det mindre, kanske för lite. Hur vet jag att växterna får rätt mängd?

                        sorry om jag skriver i din tråd med mina frågor.

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Hur påverkar koldioxiden vattenvärdena? Koldioxiden omvandlas delvis till kolsyra, som sänker pH-värdet, gör vattnet surare, precis som alla syror gör. En syra är en förening som bildar vätejoner när den löses i vatten. En stark syra bildar mycket vätejoner, en svag syra bildar lite. pH-värdet mäter mängden vätejoner, ju mer vätejoner per liter vatten desto lägre pH-värde.


                          Ett pH-värde mellan 6,5 och 7,5 passar de flesta tropiska fiskar. Växter föredrar ett så neutralt värde som möjligt, dvs runt 7,0. I våra vattenledningar brukar vattnet ha ett betydligt högre pH-värde, men det sjunker i allmänhet något i akvariet. När man koldioxidgöder bör man kolla pH-värdet ofta eller ha ett aggregat med pålitlig inställning.

                          Här kommer det viktiga:
                          Karbonathårdheten (KH) fungerar som en buffert mot att pH sjunker av koldioxiden. Vid låga KH-värden, under 3, kan man inte utan vidare tillsätta koldioxid, eftersom det sänker pH farligt mycket. Man måste först höja KH-värdet på konstgjord väg. Lagom KH-värde ligger mellan 4 och 10.

                          Ju högre tryck som används när gasen pressas ner i vattnet, desto mer löser sig. Under extrema förhållanden kan man lösa så mycket som 1 400g CO2 per liter vatten. Men vid sådana höga koncentrationer skulle alla levande varelser i vattnet dö! Det gäller alltså att hitta en lagom mängd, och vad som är lagom beror på övriga vattenvärden, pH-värde, karbonathårdhet och temperatur, och naturligtvis på mängden fisk och växter, som producerar och förbrukar koldioxid. Ju högre temperatur desto mindre CO2 kan hålla sig löst i vattnet. När det gäller filtrering och vattencirkulation, vädrar alltför kraftig omröring ur CO2 ur vattnet, så man måste hitta en acceptabel kompromiss mellan fiskarnas och växternas behov. Det växlar från kar till kar och kräver en del utprövning och erfarenhet.
                          En mängd av fri koldioxid på 15 - 30 mg/l är att rekommendera under de flesta förhållanden. Det finns bekväma tester som med en färgskala visar vad som är lagom.


                          Man kan också utgå från en tabell* : Mät KH-värdet, tillsätt så mycket koldioxid att pH-värdet ställs in inom det färgade området i tabellen. Då ligger koldioxidhalten inom det för växterna optimala området, under förutsättning att inga mätbara mängder av andra syror påverkar pH-värdet. Om man t.ex. filtrerar med torv (humussyror) eller tar vatten från egen försurad brunn (svavelsyra mm.) kan man inte lita på tabellen.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2893

                            pH-tabellen ger svaret för hur mycket CO2 det blir víd ett givet KH, pH-värde. Som riktvärde för CO2 brukar man ange 20-25ppm. Hur mycket CO2 man kan/bör tillsätta är beroende av relationen KH-pH. I tabellen bör man hålla sig inom det grönmarkerade området. Har man tex. KH 3 så bör man alltså satsa på ett pH på 6,6 ungefär. Antingen löser man detta genom en controller där man sätter börvärde pH 6,6, och/eller får man mäta med ett dropptest för pH. Dropchecker är ju till hjälp, och har man jämfört den med ett dropptest så får man en ganska bra koll. Att det skulle vara vara lurigt att tillsätta CO2 med lägre KH >3 håller jag inte med om. Har kört CO2 i kommunalt Gbg-vatten i många år där KH ligger någonstans på 2dKH utan att det verkat riskabellt. I praktiken visar det sig att det är relativt svårt att lösa så mycket CO2 i vatten att man uppnår skadliga nivåer. Man kan dock föreställa sig ett fall med ett mindre akvarium >50l eller liknande där man "gasar på för fullt" och kanske kan komma upp i dödliga nivåer. Men man får som med allt annat ha lite koll på vad man gör som påverkar vattnet tex. kan en doppvärmare som står på max också ställa till det, speciellt när man pratar om små volymer.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2893

                              Ursprungligen postat av Camenius
                              Hm... jo, men hur tusan Vet jag hur många mg co2 jag tillsätter? Fattar absolut inte.
                              om jag förstått rätt så ska det vara så här man ska göra (och som jag gjorde innan pH-kontrollen pajade) co2-tuben öppnas och passerar i slangen till en magnetventil som också är kopplad till kontrollen. Kontrollen är inställd på att jag vill ha 6,7 pH. När det värdet är uppnått tipsar kontrollen megnetventilen om att ”slå till” och därmed stoppa co2- flödet till akvariet. Eller?

                              Och hur tusan vet jag att jag har fått rätt mängd co2 till akvariets växter? Om jag skriver lägre pH i kontrollen så får växterna.mer co2, och omvänt vid inställd högre värde blir det mindre, kanske för lite. Hur vet jag att växterna får rätt mängd?

                              sorry om jag skriver i din tråd med mina frågor.
                              En trycksatt CO2 anläggning fungerar så som du beskriver, controllern styr magnetventilen som släpper fram CO2 till diffusorn eller reaktorn. När inställt pH på controllern uppnåtts stänger den magnetventilen för CO2. Men för att veta hur ungefär hur mycket CO2 som skall tillföras eller viket pH du bör sikta på måsta man mäta akvarievattnets KH. Därefter kan man läsa av i tabellen vilket pH som är optimalt.

                              Kommentar

                              • Camenius
                                • November 2004
                                • 180

                                TOPPEN! Jag fattar. Det finns hopp för gamla män. Uppenbarligen kan man lära gamla hundar sitta, så att säga.

                                Bara en fråga till: jag rådgavs att ha en timer på magnetventilen eftersom växterna ej behöver co2 på natten. Så ska det antagligen ej vara, elle hur? För då kommer ju ph-värdet att fluktuera?

                                Tack till er alla, även smajlet vars tråd infekterades av mina problem. Ska kika bakåt i din tråd igen eftersom jag så väl minns din start och att du skaffade just den bakgrund jag också tänkt ha när jag funderade på att skaffa akvarium och då initialt var inne på att skaffa tanganyika.

                                Än en gång tack och med hopp om att få den kvarvarande frågan besvarad. Jag ska alltså ta bort taimern och låta pH-kontroll/magnetventil sköta co2 utflödet hela dygnet?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...