Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    I vilket av dina akvarium skall denna CO2 typ betjäna?

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av ICC
      I vilket av dina akvarium skall denna CO2 typ betjäna?
      Det blir i mitt 720 akvarium

      Kommentar

      • ICC
        • November 2006
        • 1310

        Ok, men är det så genomtänkt att koppla in co2 nu i detta skede?
        Ber om ursäkt om jag tycks verka hård i mina ord, men jag vill bara hjälpa till. Du har ju velat ha diskus sen tråden startade för 8 månader sen, men tråkigt nog stöter du på patrull. Det största hindret har vattenvärdena som spökat. Efter det var det dina vattenfilter och pumpen i borrhålet. Är det inte bättre att jobba för att få stabila värden innan du kopplar på co2. För co2 kommer att sänka ditt ph. Dessutom har du ju nya filter till ditt vattenförsörjning som vad jag förstått inte är 100% inkört än. Jag menar, du kommer att få svårt att hitta rätt läge i akvariumet med 2 nya källor som kan spöka för dig om det börjar svaja. Att laga borrpumpen lät som en dyr historia, så diskusarna fick av förklarliga själ "läggas på framtiden" just som ett inköp var nära. Och nu går du och köper co2 för tusenlappen. Ledsen, jag förstår inte riktigt hur du prioriterar. Men din tråd är onekligen spännande, och som någon tidigare skrev...det händer alltid grejer hos dig!
        Hoppas du inte tar min text negativt, vill inget illa.

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av ICC
          Ok, men är det så genomtänkt att koppla in co2 nu i detta skede?
          Ber om ursäkt om jag tycks verka hård i mina ord, men jag vill bara hjälpa till. Du har ju velat ha diskus sen tråden startade för 8 månader sen, men tråkigt nog stöter du på patrull. Det största hindret har vattenvärdena som spökat. Efter det var det dina vattenfilter och pumpen i borrhålet. Är det inte bättre att jobba för att få stabila värden innan du kopplar på co2. För co2 kommer att sänka ditt ph. Dessutom har du ju nya filter till ditt vattenförsörjning som vad jag förstått inte är 100% inkört än. Jag menar, du kommer att få svårt att hitta rätt läge i akvariumet med 2 nya källor som kan spöka för dig om det börjar svaja. Att laga borrpumpen lät som en dyr historia, så diskusarna fick av förklarliga själ "läggas på framtiden" just som ett inköp var nära. Och nu går du och köper co2 för tusenlappen. Ledsen, jag förstår inte riktigt hur du prioriterar. Men din tråd är onekligen spännande, och som någon tidigare skrev...det händer alltid grejer hos dig!
          Hoppas du inte tar min text negativt, vill inget illa.
          Ja allt är ju en lärotid här på jorden.

          Ingen fara, hag tar ditt svar med ro.
          har för närvarande kört komunalt vatten nu i karen hemma hos mig.

          Det är onekligen jobbigt att hämta 300 liter vatten i veckan på 25 lirare.

          Även om jag bara backar till min bil öppnar bagage tar fram slangen och kopplar på den på kranen i med slangen i dunk efter dunk.

          Tar cs 10 minuter sen bort med slangen in i bagagen.

          Det jobbiga kommer hemma i och med att man ska konka upp vattnet till övervåningen och hälla över det i karena.

          Det lättaste är småkaren då jag tömmer en hink på 10 liter och fyller med en annan med nytt vatten.

          Det är inte riktigt så lätt i 225 och 720 liters.

          Tanken är nu åxå att gå på RO Till alt i akvarieväg.

          Håller ju på med min stora rostfria behållare som ska vara magasin.

          Byter vattnet på småkaren på fredagar och storkaret på lördagar.

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Ursprungligen postat av ICC
            Ok, men är det så genomtänkt att koppla in co2 nu i detta skede?
            Ber om ursäkt om jag tycks verka hård i mina ord, men jag vill bara hjälpa till. Du har ju velat ha diskus sen tråden startade för 8 månader sen, men tråkigt nog stöter du på patrull. Det största hindret har vattenvärdena som spökat. Efter det var det dina vattenfilter och pumpen i borrhålet. Är det inte bättre att jobba för att få stabila värden innan du kopplar på co2. För co2 kommer att sänka ditt ph. Dessutom har du ju nya filter till ditt vattenförsörjning som vad jag förstått inte är 100% inkört än. Jag menar, du kommer att få svårt att hitta rätt läge i akvariumet med 2 nya källor som kan spöka för dig om det börjar svaja. Att laga borrpumpen lät som en dyr historia, så diskusarna fick av förklarliga själ "läggas på framtiden" just som ett inköp var nära. Och nu går du och köper co2 för tusenlappen. Ledsen, jag förstår inte riktigt hur du prioriterar. Men din tråd är onekligen spännande, och som någon tidigare skrev...det händer alltid grejer hos dig!
            Hoppas du inte tar min text negativt, vill inget illa.
            Ja allt är ju en lärotid här på jorden.

            Ingen fara, hag tar ditt svar med ro.
            har för närvarande kört komunalt vatten nu i karen hemma hos mig.

            Det är onekligen jobbigt att hämta 300 liter vatten i veckan på 25 lirare.

            Även om jag bara backar till min bil öppnar bagage tar fram slangen och kopplar på den på kranen i med slangen i dunk efter dunk.

            Tar cs 10 minuter sen bort med slangen in i bagagen.

            Det jobbiga kommer hemma i och med att man ska konka upp vattnet till övervåningen och hälla över det i karena.

            Det lättaste är småkaren då jag tömmer en hink på 10 liter och fyller med en annan med nytt vatten.

            Det är inte riktigt så lätt i 225 och 720 liters.

            Tanken är nu åxå att gå på RO Till alt i akvarieväg.

            Håller ju på med min stora rostfria behållare som ska vara magasin.

            Byter vattnet på småkaren på fredagar och storkaret på lördagar.

            Min första tanke var att slippa kostsamma easycarbo med en liter per 4-6 veckor och effektivisera det plus bli av med algerna.

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Ja det är växterna jag vill ska sluta se så tråkiga ut

                förstår att många kör Malawi då är det sten och sand och belysning av lägre karaktär.

                Men fiskarna är väldigt finna dom åxå.

                Påtalade för frun att jag även ville ha ett stort kar med Malawi.
                Hon lätt inte als så pig på det

                Kommentar

                • smajlet
                  • January 2018
                  • 1374

                  Planen jag och Patric pratade om sist var att först addera corydoras S och låta dom gå några veckor till fyra veckor efter det så tillsätter vi columbiatetrorna och låter dom åxå gå två till fyra veckor.

                  Discussn är planerade att köpas först i februari.
                  Det eftersom vi vill få en bra balans och att vi reset bort i januari.

                  Både jag och Patric tyckte det var bäst att köpa diskusen efter semestern.

                  Då hoppas jag verkligen att det inte är något annat som ska komma imellan.

                  Men så ser planen ut. Hoppas bara den håller.
                  Den är väll tilltagen för att inte skynda på det för mycket.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13123

                    Hinner rinna mycket vatten under broarna tills dess... du har säkert snöat in på nåt annat vid det laget
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6054

                      Hoppas också att din plan håller och att det inte blir allt för svårt att få tag på Discus nu när uppfödarens/odlarens flesta fiskar dog.

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Hoppas också att din plan håller och att det inte blir allt för svårt att få tag på Discus nu när uppfödarens/odlarens flesta fiskar dog.
                        Det är jättetråkigt att det hänt,

                        och det kommer nog bli svårare att få tag på diskusar nu.

                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Fick göra om lite när det gäller belysningen.
                          Får se hur länge jag pallar med att se på det här.

                          Funderar kring en plåt framtill och baktill på 10 cm som är vinklad ut från belysningsarmaturen istället för träram.

                          Den är ju inte så nett den här konstruktionen.

                          Nu kan man greja fullt ut när man gjorde ram runt belysningen bara.

                          Men det ser ju sådär ut med tanke på hur det ser ut utan.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: 6F95F02B-133E-4347-835C-C5CDC7538980.jpeg
Visningar: 173
Storlek: 434,6 KB
ID: 2394843
                          Klicka på bilden för större version

Namn: C7939653-ACCB-46DD-A146-53902AA77A3A.jpeg
Visningar: 179
Storlek: 420,6 KB
ID: 2394844
                          Klicka på bilden för större version

Namn: A871CA95-CE6B-452D-85CE-91475AF44A28.jpeg
Visningar: 173
Storlek: 471,8 KB
ID: 2394845
                          Klicka på bilden för större version

Namn: 4EE1CDBA-C492-48E4-A950-2338309911B3.jpeg
Visningar: 175
Storlek: 192,0 KB
ID: 2394846

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Det jag vill slipa är att hissa upp och ner ljuset när man grejar i karet.

                            Vist kanske inte är där hela tiden.

                            Men nu plockas det hemskt mycket sniglar. Och den är både var och ivägen.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6054

                              Förstår ditt problem. Hoppas du hittar en lösning du gillar!

                              Kommentar

                              • smajlet
                                • January 2018
                                • 1374

                                Ursprungligen postat av ICC
                                Ok, men är det så genomtänkt att koppla in co2 nu i detta skede?
                                Ber om ursäkt om jag tycks verka hård i mina ord, men jag vill bara hjälpa till. Du har ju velat ha diskus sen tråden startade för 8 månader sen, men tråkigt nog stöter du på patrull. Det största hindret har vattenvärdena som spökat. Efter det var det dina vattenfilter och pumpen i borrhålet. Är det inte bättre att jobba för att få stabila värden innan du kopplar på co2. För co2 kommer att sänka ditt ph. Dessutom har du ju nya filter till ditt vattenförsörjning som vad jag förstått inte är 100% inkört än. Jag menar, du kommer att få svårt att hitta rätt läge i akvariumet med 2 nya källor som kan spöka för dig om det börjar svaja. Att laga borrpumpen lät som en dyr historia, så diskusarna fick av förklarliga själ "läggas på framtiden" just som ett inköp var nära. Och nu går du och köper co2 för tusenlappen. Ledsen, jag förstår inte riktigt hur du prioriterar. Men din tråd är onekligen spännande, och som någon tidigare skrev...det händer alltid grejer hos dig!
                                Hoppas du inte tar min text negativt, vill inget illa.
                                Jag lyssnar på det du skriver.
                                Nu har jag gjort VB med komunalt vatten och stängt av CO2 anläggningen slutar även med PMDD för tillfället och konsentrerar mig på vattenvärdena.

                                Så man kan se vad som verkligen händer med vattnet.

                                Bättre att göra som du säger och avvakta så man får till ett stabilt vatten ur kranen.

                                Jag gjorde ingen riktig resurtce på vad som skulle hända om man tillsatte co2 med tub och det är som du säger att pH går ner.
                                Det gick ner från 7,5 till 7.

                                Men ibland är man impulsiv och vill bara väll fast det blir fel.

                                Vattenvärdena i

                                tappkranen (akvariet) (komunalt)

                                KH 5 (7) (komunalt 4)
                                pH 9 (7) (komunalt 7,4)
                                GH 3 (5) (komunalt 4)
                                NH4 0 (0) (komunalt 0)
                                NO2 0,025 (0,05) (komunalt 0)
                                PPM 111 (224) (komunalt 104)
                                NO3 0,025 (50 mg) (komunalt 0)
                                Fe 0,05 (0,2 PMDD) (komunalt <0,02)

                                mvh

                                Kommentar

                                Arbetssätt...