Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    Du bör alltså sikta på pH 7,2 ungefär. Är det kranvattnet som är KH11/pH7,4? Eller vattnet i akvariet?

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Sleaper
      Du bör alltså sikta på pH 7,2 ungefär. Är det kranvattnet som är KH11/pH7,4? Eller vattnet i akvariet?
      Det är i kranvattnet dom värdena är.

      Här är akvariumets vattenvärden:

      KH 6
      pH 7,5
      GH 5

      Mvh

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        Ursprungligen postat av smajlet

        Det är i kranvattnet dom värdena är.

        Här är akvariumets vattenvärden:

        KH 6
        pH 7,5
        GH 5

        Mvh
        Då bör man sikta på pH 6,9 enligt tabellen. Har du en dropchecker?

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Ursprungligen postat av Sleaper

          Då bör man sikta på pH 6,9 enligt tabellen. Har du en dropchecker?
          Jag har en dropchecker i motsat hörn

          Klicka på bilden för större version

Namn: 8.JPG
Visningar: 210
Storlek: 65,9 KB
ID: 2395329

          Kommentar

          • smajlet
            • January 2018
            • 1374

            Frågan är hur mycket tålamod jag kommer att ha nu när alt i karet ser ur som dödsriket under havet.

            Tycker inte om vårt svenska hav med tång alger grumligt vatten mm.

            Ska vara kristallklar fräscht färgsprakande harmoniskt.

            Kanske blir det till att plocka ur alt igen

            snar är det väll dax att man bara kör rötter och kör på VF diskusar eller nåt.

            Vete fan vad jag ska göra med det här karet.
            Alt är skit nu, så tråkigt med ständiga bakslag hela tiden.
            och man brukar säga att ju större kar ju enklare är det.

            Då kan jag säga att i mitt fall så är mina små kar mycket grannare och lättare att sköta.

            Gjorde ju det mesta by the book men nej det hjälpte ju inte ett skit.

            Det har till och med börjat växa grönt på gruset
            glasen rengjordes för två dagar sen men nu börjar dom täckas med brunt skit efter bottenfruset.

            Helt otroligt vad långt hårt arbete kan raseras fort.

            Kansje till ich med ska ha ett kar med bara vatten och inget annat.

            Då blir det väldigt enkelt att hålla rent. Men hur snyggt blir det

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Plockar du ut allt så börjar det bara om...

              Tips för att komma ur "skiten"
              • Ingen matning på minst en vecka
              • Ingen gödning tillsvidare
              • Släng i rejält med Vattenormbunke, Ceratopteris cornuta
              • Efter en vecka börjar du mata väldigt lite
              • Efter ca 3 veckor är det dags för en ny bedömning av gödning och matning
              Det är helt ok att sätt i co2 direkt.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • smajlet
                • January 2018
                • 1374

                Go morgon alla.

                Usäkta för gårdagens sista inlägg, behövde skriva av mig lite, nu har man sovit lite åxå så nu är man lugnare .

                Kan det vara så att man kör med för starkt ljus vilket gynar algerna?
                Jag har 19 000 Lumen i min ramp och 480w, det är ju igentligen en ramp till ett saltvatenkar och kanske är i vassaste laget för de växterna jag har?
                Ser att växterna som sitter i hörnena där ljuset inte riktigt kommer åt eftersom min ramp är 150 bred och karet 2 meter så är dom gröna och fina där?

                Klicka på bilden för större version

Namn: 9.JPG
Visningar: 224
Storlek: 65,8 KB
ID: 2395337

                Min originalramp är ju bara på 2 rör och 120w och 6700 lumen totalt.

                Är det någon som kan något om det här?

                Mats

                Du har ju ett underbart kar med grym balans vad tror du behöver göras? Du har åxå nyligen byt till led och hade väll vanlig ljusramp innan?

                Jag vill inte ställa till en soppa i mitt kar nu när jag kommit igång igen, kommer troligen göra någon form av galring i bland växterna då dom brett ut sig ordentligt .
                Jättevallen har ju tagit över vänstersidan helt, den växer grymt bra nu.

                Jag fick tipset om att sluta göda helt och rengöra så mycket manuellt som möjligt av växtbladen.
                Dock sitter det så pass att man behöver antingen rispa med naglarna eller ta upp växterna ur karet.
                Det losnar knappt då heller.
                Vill helst slippa köra med algmedel, men det kanske är sista utvägen i det här läget?

                Skölja igenom filtermaterialet

                Efter rengörningen ett ordentligt vattenbytte på 50% och att sedan bara köra belysningen 2-3 timmar max per dag för att växterna ska få en dos. och algerna inte får mycket ljus.

                Tack på förhand
                MVH.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  Det tråkiga med penselalger att man kan drabbas även att akvariet sköts på bästa sätt och med rätt ljus, näringsregim med CO2 etc. Men med växter som växer bra går det ju att hålla dessa fria från alger genom att man trimmar bort fula blad regelbundet. På fasta föremål är det värre, det är där siamensis kommer in i bilden.
                  Anubias får man se lite som en snittblomma i ett växtakvarium. Dom växer oerhört långsamt och bladen blir alltid algbevuxna, vilket gör att dom oftast ser tråkiga ut efter ett tag. Dom passar bättre i ett "lowlight akvarium". Skall man köra med mycket ljus är nästan CO2 ett måste, du kanske startade karet med mycket ljus innan CO2, PMDD etc. Tyvärr hjälper heller inga algmedel mot penselalger. Man kan testa att tömma karet på mycket av vattnet och spraya väteperoxid (3%) på angripna ställen, men man får vara lite försiktig med mängden. Går att googla på detta.

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av Sleaper
                    Det tråkiga med penselalger att man kan drabbas även att akvariet sköts på bästa sätt och med rätt ljus, näringsregim med CO2 etc. Men med växter som växer bra går det ju att hålla dessa fria från alger genom att man trimmar bort fula blad regelbundet. På fasta föremål är det värre, det är där siamensis kommer in i bilden.
                    Anubias får man se lite som en snittblomma i ett växtakvarium. Dom växer oerhört långsamt och bladen blir alltid algbevuxna, vilket gör att dom oftast ser tråkiga ut efter ett tag. Dom passar bättre i ett "lowlight akvarium". Skall man köra med mycket ljus är nästan CO2 ett måste, du kanske startade karet med mycket ljus innan CO2, PMDD etc. Tyvärr hjälper heller inga algmedel mot penselalger. Man kan testa att tömma karet på mycket av vattnet och spraya väteperoxid (3%) på angripna ställen, men man får vara lite försiktig med mängden. Går att googla på detta.
                    Det stämmer jag har altid haft den starka ljusrampen och satte till pmdd efter ett tag sen köpte jag precis mitt co2 kit för tre veckor sen som skulle startas upp i går.
                    Jag har väntat på stabilt vatten ur kranen först enligt rekomendationer.

                    Jag har ett gott gäng med siamenser som jag antagligen får släppa i igen då.
                    Det går ju att töma karet på vaten när man vill fånga in dom igen =).
                    Att jag inte tänkt på det tidigare när jag jagat runt efter dom =)

                    mvh

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2893

                      Jag har oftast lyckas fånga siamensis genom att använda en PET-flaska som man skär av halsen på och vänder inåt (som en tratt in i flaskan). Lagt i en fodertablett och vattenfyllt flaskan med akvarievatten så den blivit liggande på botten. En del andra firrar kan ju också hamna i "fällan" men dom går ju bra att sortera ut.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av smajlet
                        Mats
                        Du har ju ett underbart kar med grym balans vad tror du behöver göras? Du har åxå nyligen byt till led och hade väll vanlig ljusramp innan?
                        Halloj!
                        Tyvärr är jag nog den sämst lämpade, norr om Antarktis, att ge några konstruktiva tips.
                        Jag sysslar inte med alger i mina kar, ej heller gödning eller några som helst tillsatser. Balansen som uppstår är helt och hållet karets egna förtjänst - jag hjälper endast till med vattenbyten, cirka 25-30% någon gång var tionde dag, på ett ungefär.
                        Däremot skulle jag kunna tänka mig att ge sju av mina bästa framtänder för att få lite snygga pensel/tofsalger på en del grenverk... men jag får drömma vidare.

                        Japp, jag har, för en tid sedan, införskaffat två stycken LED-ramper. Dessa monterade jag upp på min befintliga MH-ramp (mh-ljuset drar jag väldigt sällan igång, men det är oerhört vackert). LED-ljuset är spektakulärt - bästa och mest vackra ljus jag någonsin haft. Det blir med andra ord omöjligt att gå tillbalka till lysrör.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2695.jpg
Visningar: 237
Storlek: 162,2 KB
ID: 2395342

                        Här är en länk till någon sida som visar info om de ramper jag köpte. Ramperna köpte jag hos min lokale handlare, alltså inte där dit länken visar.


                        Jag tycker du skall kolla in de goda tips och råd du får av alla superduktiga akvarister som kommenterar i tråden och som har kunskap jag saknar.

                        Jag slänger in en liten bild på en av alla Anubias i karet - har aldrig och kommer aldrig att få alger på sina blad...

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3055.jpg
Visningar: 191
Storlek: 343,5 KB
ID: 2395343

                        Hoppas att du snart får ordning på grejerna!


                        Kommentar

                        • smajlet
                          • January 2018
                          • 1374

                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Jag har oftast lyckas fånga siamensis genom att använda en PET-flaska som man skär av halsen på och vänder inåt (som en tratt in i flaskan). Lagt i en fodertablett och vattenfyllt flaskan med akvarievatten så den blivit liggande på botten. En del andra firrar kan ju också hamna i "fällan" men dom går ju bra att sortera ut.
                          Sist fångade jag faktiskt dom mindre på det sättet.
                          Men mina fullvuxna är mer försiktiga och är inte så lättlurade.

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 8AC6E511-FEA4-464A-9ED4-68CB6D080EFF.jpeg
Visningar: 197
Storlek: 492,1 KB
ID: 2395378 Tack alla för er hjälp med mitt akvarium. Underbart vilken support man får här på forumet av er alla.

                            Nu gjorde jag ett 50% vattenbyte för att få bort större delen av PMDD som jag stoppade i vattnet i förgår. Tömde bort och la till vattnet efter tömning.

                            Normalt så tömmer jag på ena sidan och fyller på andra sidan samtidig för minimal störning av fiskens fårhålanden.

                            Planterade in en massa hornsärv, det var en massa sånt jag har i olika kar fick ihop mycket av det.

                            Flyt ormbunken tror jag är svår att få tag på.
                            Har för mig den är superkänslig för minsta böjning då den går av.

                            Om det nu är den jag tänker på.

                            Passade på att rakbladsskrapa glasen då det blev lätt när vattnet blev lägre.

                            Ljustimarna togs bort på morgonen och nu är ljuset tänt mellan 16:00 till 22:00.
                            Co2 är på en timme innan kl 15:00 till kl 21:00.

                            Sen fick då mina ancistrus flyta till baka i karet samt mina siamensis. Och dom som absolut aldrig skulle komma i närheten av mitt 720 igen .

                            Koplade även på co2 igen men ingen mer gödning de närmasteveckorna och ingen mat på en vecka.
                            Stackars fiskar

                            ha det gott och tack för er hjälp igen, den är värd mycket i såna här lägen.

                            Mvh Nicklas.



                            Kommentar

                            • LoGeek
                              • September 2008
                              • 1651

                              Bra jobbat Nicklas! Du har gjort helt rätt genom att köra på med co2 och backa ljus/gödning.

                              Ansa bort allt algangripet under kommande veckor och snart har du massor med friska blad och minskande algtillväxt.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6059

                                Hoppas dina åtgärder leder till önskat resultat!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...