Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Var en sväng till Marie och Patric i veckan och pratade vattenlägget.

    Tyvärr har jag inte fått mina filtermassor en så jag konkar på med mina dunkar med vatten, har 6 st i bilen hela tiden och slang för inkopling på kökskranar och avtappningskranar på tappar mm. samt en poligrip så man kan montera bort och ditt anslutningarna.

    Var och hämtade 150 liter i morse och i eftermidags 150 liter till så nu är alla karen nybytta på vatten.

    Men åter till min och patrics samtal, jag och patrik bestämde att först blir det filtermaterialbytte sen kolla vattenvärdena under några veckor och efter att det ser bra ut så utökar vi städpatrulen av 15 st corydoras s så blir det ett stim på 20 st sötingar =).

    Låter sedan karet gå några veckor med uppföljning, efter det så tillsätter vi 30 st colombiatetror och låter dom gå under några veckor så inget konstigt inträffar.

    Och sen ja då var det dags med diskusarna, så det är skynda långsamt som gäller här.
    Räknar med att diskusen hämtas första veclkan i februari först, så det är ju en tid kvar.

    Mvh.

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Låter som en plan, en lång plan.....visst är Patrics Columbia tetror vackra, och stora. Jag skall hämta resten av mina tetror på måndag. Sedan om allt går som det skall, diskusarna kommande helg.... hoppas snart du får vattnet att fungera.

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Nu vart det fisk i lillkaret.

        Och jag råkade få lite växter av en vän så jag tog tacksamt emot dom och planterade dom i karet.

        Undra om det är en röd cryptocorona jag fått?

        ska inhandla 20 st kardinaltetror så är det ca 25 st sedan och 25 glödisar åxå.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 3FB590C0-A637-42B8-B7F5-5968EB182C70.jpeg
Visningar: 113
Storlek: 482,3 KB
ID: 2394290

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Lite nattbelysning åxå

          Klicka på bilden för större version

Namn: C69CD5E0-7EC6-4236-AE1B-0625BB564EAD.jpeg
Visningar: 130
Storlek: 279,5 KB
ID: 2394300

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6059

            Så vackert!

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Gott äntligen kommer de nya filtermassorna, imorgon görs bytet.

              Sen får vi hoppas på att vattnet blir OK
              Klicka på bilden för större version

Namn: 70B8FA40-4AC4-4AC4-BCD3-42B535710A17.jpeg
Visningar: 134
Storlek: 541,6 KB
ID: 2394374
              det växer så det knakar i mitt kar.
              Snart är det mer grönt en något.

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Karet ser helt underbart ut, så nu håller vi tummarna för ditt vatten. Idag var det rätt utplockat hos Stork på diskus, några grymt snygga blue Diamond, ett par leopard och några SanMerah och några Curilenquer , men han skulle snart tull Piwowarski och hämta fler, så du kanske skall lägga en beställning

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6059

                  Ditt kar är så vackert Smajlet! Du har verkligen talang för inredning!

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Karet ser helt underbart ut, så nu håller vi tummarna för ditt vatten. Idag var det rätt utplockat hos Stork på diskus, några grymt snygga blue Diamond, ett par leopard och några SanMerah och några Curilenquer , men han skulle snart tull Piwowarski och hämta fler, så du kanske skall lägga en beställning
                    Ja fast det är ett tag kvar innan alla fiskar innan diskusen är på plats.
                    Först stairbai och sen tetrorna och till slut diskusen, Patric vill att vi går långsamt framåt.

                    Känns verkligen bra att man får den supporten från Marie och Patric.
                    Dom vill verkligen att man ska vara nöjd som kund.

                    Mvh

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Ditt kar är så vackert Smajlet! Du har verkligen talang för inredning!
                      Tackar

                      Inredning är verkligen något jag gillar både i hemmet och i karet.

                      Är biltokig åxå och där finns en hel del att smycka ut bilen med och dyrt är det åxå.

                      Kommentar

                      • smajlet
                        • January 2018
                        • 1374

                        Japp då var filtermassorna bytta för lite över 10 000kr.

                        Men då kommer nästa bakslag.

                        Pumpen i borrhålet har gett upp. En kostnad som bara blev för mycket för plåntan

                        20 000kr minst med arbete

                        Och en service på fruns bil på 7000 kr

                        Det var dom diskusarna det.



                        Nu känns det bara botten usch

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6059

                          Men stackars dig . Vad är det för pump och varför så dyrt att laga?

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Men stackars dig . Vad är det för pump och varför så dyrt att laga?
                            Det är till en djupborrad brunn på 84 meter.

                            Pumpen är av märket Grunfors och är monterad på 73 meters djup, hög truckhöjd och stora påfrestningar.

                            Den är köpt 1990 och den är så pass sliten att det inte är lönt att renovera den.

                            Jag kommer att behöva en spolbil som kostar 7000kr och det är med i dom 20000kr för renspolning och trycktest för att se hur mycket vatten brunnen kan leverera per timme.

                            Sen kostar arbetet en slant.

                            Blir banken nästa

                            mvh

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Lider med dig, men så är livet emellanåt. Visst är det grymt men det finns ju ingen väg runt det. Så smajlet, njut av alla dina enastående vackra kar så som de är idag så får helt enkelt diskus komma senare. Livet kom liksom emellan och skall ju gå före drömarna kan förverkligas senare. Stor kram.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Håller med Thomas.
                                Sitt stock med karen en tid - det finns någon mening med det. Bättre att få fixat det som är viktigare innan du drar igång discuskaret.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...