Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Nu blir det specialmedicin i karet.

    Det var aldrig frågan om några vita prickskjukan utan någon annan parasit.

    Klicka på bilden för större version

Namn: F0ED1B32-C881-4B93-AFAA-7362D85AD175.jpeg
Visningar: 572
Storlek: 452,2 KB
ID: 2406998

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ja som ni ser på bilderna så gjordes en något stor röjning av växterna igår samt utsugning av gruset i karet, då det såg väldigt tråkigt ut med massa alger på ytan.

      Dock rörde jag inte runt gruset som i en soppkastrull.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 3271E7A6-CA03-4527-8F74-59E5537E158F.jpeg
Visningar: 1897
Storlek: 455,8 KB
ID: 2407006

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Ursprungligen postat av Malawi_forever

        Bra du "luftar upp i karet och ger mer simyta. Vill man utöka simytan mer kan man reducera växter och lägga i lite flytväxter istället. Jag har sett vilda Scalaerer gilla detta och vara mer synliga när ytan fick lite ytväxter som dämpade ljuset. Oftast har vi mer ljus än vad fiskarna har i naturen. Så ner med flytväxter så kan du "lufta" upp karet mer, men ändå har Diskus som trivs. Nu är ditt kar inte extremt. Men sett de kar där Diskusarna knappt kan vända dig för all inredning i karet. Istället för dämpa ljuset med flytväxter. Ljuset har en enorm påverkan på de flesta akvariefiskar. Flesta vill ha mer dämpat än vad vi erbjuder dom i fångenskap.
        Det var min tanke att lufta upp så det bkev mer yta att simma på

        Kommentar

        • smajlet
          • January 2018
          • 1374

          Mitt ledljus är akvastabils lede lysning med tillhörande ljusstyrningsmoduler.

          Så nu har jag dämpat ljuset något för dom

          Klicka på bilden för större version

Namn: 34E815D3-E2DB-4186-B53A-D43743E4E8BE.jpeg
Visningar: 456
Storlek: 452,2 KB
ID: 2407021
          Klicka på bilden för större version

Namn: 2EC2DA2D-8A1B-47CD-B68A-887D619C15BB.jpeg
Visningar: 519
Storlek: 440,0 KB
ID: 2407022
          Inte så mycket men det går mera

          Kommentar

          • Manado
            • August 2013
            • 144

            Håller med om att det blev jättefint när det blev mer luftigt.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Rensade ut lite fler växter
              Blev ju riktigt stor plats inuti akvariet

              Samt dämpat ljuset, när jag köpte mina ledljus så var tanken att ha mycket kraft och ljus till alla de växter jag hade samt att jag körde på pmdd och trycksat co2.

              Nu fasar jag ut både co2 och pmdd.

              Klicka på bilden för större version

Namn: D6056F85-C8D5-4FF4-9712-2FD94D9495EB.jpeg
Visningar: 501
Storlek: 452,8 KB
ID: 2407054

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Det är verkligen fint!

                Kommentar

                • LindaAlgo
                  • July 2015
                  • 1373

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Det är verkligen fint!
                  Kan bara hålla med!
                  Med vänlig hälsning Linda

                  Kommentar

                  • smajlet
                    • January 2018
                    • 1374

                    Tack Nando och Linda

                    Kommentar

                    • smajlet
                      • January 2018
                      • 1374

                      Tänkte slänga ur mig frågan lite här på forumet, till er som läser igenom mina inlägg.

                      Jag och min fru tänker eventuellt släppa iväg vårt drömhus på försäljning, för att flytta från landet och närmare det sivilicerarade samhället.

                      Det som jag undrar över är hur jag gör med akvariumena jag har, är det bättre att sälja och starta om på nytt med andra saker?

                      De hus vi tittar på är långt ifrån så stora och rymliga som vårt hus är idag, tyvärr väldigt smått byggda med minimala ytryme för annat en boendeförvaring.
                      Nya hus idag är strickt byggda med bara det nödvändigaste för att klara ett boende, resten ska man tydligen leja bort och betala för.

                      Vi bor idag på 225 m2 fördelat på två våningar, till det finns ett garage med 60m2 verkstad och en våning på överplanet om 40m2 friggebod på 15m2 en naturtomt på 1270m2 på endgata insprängd mellan berg och natur. Byggt under 1991-2002

                      Det som vi titar på är ett hus på 1,5 plan på 150m2 med garag på typ en bilplats och kanske plats för en bänk att greja på och en tomt med grannarna aldeles inpå knuten som är 560m2 lungt läge i området byggt 1979.

                      Ett 720 är nog ett mine blott om vi gör den här flytten.

                      Mina tankar letar mig tillbaka till ett Juwel 500 liters eller ett Juwel 350 liters akvarium, dock käns det sistnämnda lite litet för mina fiskar som bor i 720 idag.
                      Andra alternativ är att köpa ett Akvastabil, dock verkar det vara stora steg från 250 liter och nästa som är 576 liter.

                      Det händer mycket i livet när man har barn som växer och kompisar och alt annat är på så stora avstånd så man får vara privat färdtjänst på fritiden.
                      Det känns smidigast att sälja alt man har och börja om från början, men då har man lite att ta i innan man är tillbaka där man är idag

                      Kommentar

                      • ICC
                        • November 2006
                        • 1310

                        Ett hus på 150m2 är väl ändå rätt stort.
                        Kanske inte läge att ockupera toaletten med en ställning avsedd för räkodling. Men nog fasen skall du få plats med ett 720 liters akvarium i det huset. Det 720 du har är väl med standardmåtten 2 meter långt och 0,6 meter djupt, dvs 1,2 m2.
                        Det jobbiga är ju att tömma, flytta och återinreda karet. Men det fixar du lätt

                        Kommentar

                        • Ekenberg
                          • December 2017
                          • 3910

                          Håller helt med ICC. Naturligtvis får du plats med ett 720. Och andrahandsmarknaden är ju dålig om du skall sälja. Se bara till att ha tid för flytten kanske skaffa ett billigt 375 som du kan ha fiskarna i medans du gör flytten av karet. Vi bor fyra personer på 118 och har plats för ett 720 och två 540.

                          Kommentar

                          • smajlet
                            • January 2018
                            • 1374

                            Ursprungligen postat av ICC
                            Ett hus på 150m2 är väl ändå rätt stort.
                            Kanske inte läge att ockupera toaletten med en ställning avsedd för räkodling. Men nog fasen skall du få plats med ett 720 liters akvarium i det huset. Det 720 du har är väl med standardmåtten 2 meter långt och 0,6 meter djupt, dvs 1,2 m2.
                            Det jobbiga är ju att tömma, flytta och återinreda karet. Men det fixar du lätt
                            Ja räkodlingar är nog kört

                            men jag tänkte eventuellt att det blir lättast att sälja fiskar mm.
                            Humanast för djuren kanske.

                            Det blir nog svårt att inte ha ett 720 när man väll haft det en gång

                            Mvh

                            Kommentar

                            • smajlet
                              • January 2018
                              • 1374

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Håller helt med ICC. Naturligtvis får du plats med ett 720. Och andrahandsmarknaden är ju dålig om du skall sälja. Se bara till att ha tid för flytten kanske skaffa ett billigt 375 som du kan ha fiskarna i medans du gör flytten av karet. Vi bor fyra personer på 118 och har plats för ett 720 och två 540.
                              Eller så säljer man bara akvariet till någon med odlingslokaler och köper nytt 720 akvastabil

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Klart du ska ha ett stort kar! Vet dock inte hur man bäst går tillväga med flytt av karet. Som Thomas säger kanske det är smart att ha ett till kar att ”mellanlagra” fisken i medan det stora karet flyttas. Du lär ju behöva tömma det helt.

                                Vi bor på 120 kvadrat. Skulle absolut få plats med ett 720! Tror jag måste informera maken om det faktiskt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...