Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smajlet
    • January 2018
    • 1374

    Ursprungligen postat av admin
    Denna artikel är bra om att bygga ett filter för att få bort koppar. Efter jag installerade ett i mitt akvarierum började fiskarna leka (Tanganyikaciklider)

    https://www.ciklid.org/artikelarkiv/...b201004_11.pdf
    Mycket bra artikel ska se över en sån lösning med kolfilter, testade med det innan, dock hade jag sämre massor i mina tre filter som finns nedan dessa massorna är nu utbytta i april till nya filtermassor, samt att brunnen fick en rengörning och ny pump

    Det blå filtret filtrera bort Mangan och gärn, men reducerar även en del humus (brunfärg grumligheter)

    Det gula filtret är ett aktivt kolfilter som just ska ta lite extra om järnfiltret innan missar något

    Troligen beror mitt koppar i vattnet inte på filtrerat vatten utan det måste komma efter i husets delar.
    så att investera i ett litet kolfilter för att filtrera bort koppar vid avtappningen ser jag som en enkel och biligare lösning en att köpa beredningsmedel för 150 kr. och som desutom bara räcker två VB, det blir 2 flaskor i månaden ala 300kr*12 månader som blir 3600kr

    Julas filter och hus kostar 250 kr totalt, mindre en vad två flaskor kostar

    Det vita filtret är mitt avhärdningsfilter och det har jag justerat in så vattnet levererar 5-7 i Gh beroende på vattnets kvalitet som kommer genom dom två första filtrena.


    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        7842A99C-46CE-419B-81ED-7903D1EC98D7.jpeg Visningar:	0 Storlek:	516.0 kB ID:     	2405514
    Senast redigerad av smajlet; 20 July 2019, 08:45.

    Kommentar

    • smajlet
      • January 2018
      • 1374

      Ursprungligen postat av Malawi_forever
      Fungerar denna verkligen?

      Nilemarks vattenreningsprocessor.





      Citat:
      "Preem installerar Nilemarksprocessorn på en biltvätt där man har problem med att det återvunna vattnet luktar ruttna ägg. Efter installationen upphör lukten helt. Man provar att ta bort processorn och då återkommer lukten efter ca en timma. Shell installerar också Nilemarksprocessorn i en biltvätt där man har problem med förkalkning i dysor och andra installationer. Efter installationen behövs knappt någon rengöring överhuvudtaget längre. Wasakronan installerar processorn i flera av sina fastigheter, b.l.a Tingshuset och Länstyrelsen i Kristianstad. Kålmordens djurpark installerar Nilemarksprocessorer i hela anläggningen förutom till delfinariet."

      Företaget verkar gå som en raket och försäljningen ökar hela tiden.
      Jag testar gärna den gratis innan jag köper den skulle den fungera så behöver jag inte mina filter als.
      Verkar helt otroligt bra =)

      Kommentar

      • smajlet
        • January 2018
        • 1374

        Blir till att köpa dessa sakerna.

        Klicka på bilden för större version

Namn: filter.JPG
Visningar: 257
Storlek: 39,2 KB
ID: 2405519

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          Ursprungligen postat av Ekenberg
          Jättetråkigt, men som sagt, diskus, hoppas nu inte du har fler som hänger. Lycka till
          Diskus är stora ciklider som är mycket tåliga i rätt miljö. Vi har ju olika angreppssätt men jag har aldrig haft en sjuk diskus, någonsin. Det är missvisande att lyfta fram diskus som en problematisk fisk. MEN, behandlad som vilken fisk som helst i ett sällskapskar så har du rätt. De blir lätt stressade och sedan sjuka. Men tex en dag med lite högre nitrit får inte en frisk diskus att kolavippa om den inte redan är sjuk och stressad.

          Att hålla nere genomströmningen i karet kan vara bra, men är inte något som orsakar sjukdom med dessa symptom.

          Hoppas det går bättre med resterande nio!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Inlägg #1384.

            Kommentar

            • smajlet
              • January 2018
              • 1374

              Ursprungligen postat av LoGeek

              Diskus är stora ciklider som är mycket tåliga i rätt miljö. Vi har ju olika angreppssätt men jag har aldrig haft en sjuk diskus, någonsin. Det är missvisande att lyfta fram diskus som en problematisk fisk. MEN, behandlad som vilken fisk som helst i ett sällskapskar så har du rätt. De blir lätt stressade och sedan sjuka. Men tex en dag med lite högre nitrit får inte en frisk diskus att kolavippa om den inte redan är sjuk och stressad.

              Att hålla nere genomströmningen i karet kan vara bra, men är inte något som orsakar sjukdom med dessa symptom.

              Hoppas det går bättre med resterande nio!
              Tyvärr har den fått dåligt ryckte om sig, men jag hoppas och tror att det är som vilken annan Ciklid

              som jag har, dock får ju förutsättningarna vara rimliga

              mvh

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                Ursprungligen postat av LoGeek
                Det är missvisande att lyfta fram diskus som en problematisk fisk. MEN, behandlad som vilken fisk som helst i ett sällskapskar så har du rätt. De blir lätt stressade och sedan sjuka. Men tex en dag med lite högre nitrit får inte en frisk diskus att kolavippa om den inte redan är sjuk och stressad.
                Då är frågan, hur ska den behandlas? Har aldrig haft diskus själv eftersom jag blir oerhört omotiverad av prislappen

                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Ursprungligen postat av åheim
                  Då är frågan, hur ska den behandlas? Har aldrig haft diskus själv eftersom jag blir oerhört omotiverad av prislappen
                  Jag har som mest betalat 195kr för Stendker eftersom jag köper de små och uppskattar att se dem utvecklas. De lever i många år så över tid blir prislappen ok. Men att köpa vuxna för 500-1000kr är ju vansinnigt dyrt. Skulle jag aldrig göra nej...

                  Kommentar

                  • Ekenberg
                    • December 2017
                    • 3910

                    En av de få gånger jag inte håller med LoGeek . Jag har ju haft åtskilliga ciklider under mina mer än 40 år inom hobbyn och diskus är enligt mig och min erfarenhet absolut inte som vilken ciklid som helst. Det är en mer krävande ciklid än någon annan jag haft.

                    Och helt ärligt LoGeek, det är ju inte många ciklider som hålls så som du håller dina diskus. Jag menar inte att du håller dem på fel sätt men vilken annan ciklid håller man i akvarium utan botten matrial och med helautomatiska vattenbyten.

                    Diskus är en ciklid som ställer lite högre krav på väldigt många olika parametrar för att trivas. Men min erfarenhet är precis som din att det finns fördelar med att köpa små, inte bara priset då, utan också möjligheten att under tillväxten få dem att vänja sig vid den miljö man har. Jag har ju lyckats bäst med mina små och detta trotts att många avråder just från detta.

                    Sedan kan jag ju också tycka att diskus är grymt tuff fisk som kan klara medicinering och kurer väldigt läng när sjukdomen bryter ut för att komma igenom och bli de absolut vackraste och starkaste diskusar jag haft, men lika ofta kan en fullständigt frisk diskus bli sjuk och dö snabbt utan att du kan göra något alls.

                    Jag har erfarenhet av alla olika skeender. Hade jag bara haft mina små diskus hade jag sagt som LoGeek . Men så har jag ju också haft de stora som genomgått sjukdomar under flera månader och klarat av det och dessutom har jag nu haft mina absolut dyraste diskus som utan att man sett minsta tecken på sjukdom, dominanta, aktiva lekande diskus som plötsligt från dag till annan blivit apatiska och dött inom tre dagar.

                    Så jag går helt emot er som säger att det är som vilken annan ciklid som helst, det är som vilken annan ciklid som helst som ställer extremt höga krav. Vilket de flesta ciklider inte gör. Det räcker ju att läsa detta forum och alla olika trådar där det finns lika mycket olika erfarenheter som det finns trådar. Men det som nog framgår tydligt i alla dessa trådar är att diskus är krävande, mer krävande en mycket andra ciklider.

                    Men som sagt, detta är min åsikt och erfarenhet, all respekt till er som lyckats med diskusar utan att drabbas av sjukdom.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13127

                      Min passion för akvarier bygger till största del på att bygga upp miljöer (biotoper) där fisken kan utöva ett, iallafall till vis grad, naturligt beteende och att hålla fisk i "nakna" kar är helt otänkbart för mig ur många aspekter.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av åheim
                        Min passion för akvarier bygger till största del på att bygga upp miljöer (biotoper) där fisken kan utöva ett, iallafall till vis grad, naturligt beteende och att hålla fisk i "nakna" kar är helt otänkbart för mig ur många aspekter.
                        Ja, jag försökte ju men för mig känns det också fel. Men de absolut vackraste discusar jag sett går i sådana kar, var nyligen hemma hos en kille som hade sina diskus så och nittio procentiga vattenbyten varje dag. Diskusarna var otroliga men det är ju ändå inte så jag vill ha det......

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13127

                          Ursprungligen postat av Ekenberg

                          Ja, jag försökte ju men för mig känns det också fel. Men de absolut vackraste discusar jag sett går i sådana kar, var nyligen hemma hos en kille som hade sina diskus så och nittio procentiga vattenbyten varje dag. Diskusarna var otroliga men det är ju ändå inte så jag vill ha det......
                          Nä jag känner likadant för ska det innebära så stora vattenbyten varje dag med dricksvatten för att dem ska hålla sig friska, vilket är slöseri och i våra utmanande tider, så känns ju hela grejen lite tveksam...?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            Ursprungligen postat av åheim
                            Min passion för akvarier bygger till största del på att bygga upp miljöer (biotoper) där fisken kan utöva ett, iallafall till vis grad, naturligt beteende och att hålla fisk i "nakna" kar är helt otänkbart för mig ur många aspekter.
                            Vem har nämnt att du måste hålla diskus i nakna kar eller byta 90% av vattnet varje dag?

                            Jag har odlat och fött upp diskus både i växtkar och i substratlösa kar (med stora mängder rötter och växter).

                            Det kan gå väldigt bra att ha sand i karet om det nu är den aspekt du värderar högst för att fisken ska kunna ha ett "naturligt beteende". Att diskus tenderar att bli större, aktivare, färggladare, friskare och mer långlivade i 'onaturliga' nakna kar är ett faktum som inte nödvändigtvis kräver att de måste hållas så.

                            När vi håller diskus i en glasburk med samma vatten som snurrar runt så är det så långt från deras naturliga miljö vi kan komma. När vi sedan ska försöka närma oss deras biotop så måste vi göra vissa val som innebär kompromisser.

                            Nummer ett för diskusars välmående är vattnets kvalitet och dess innehåll av patogener. Den enorma genomströmning av perfekt vatten med nästan noll bakterier de lever i naturligt går inte att uppnå i ett akvarium med svenskt vatten. Härav kommer första vägvalet.... så biotopriktigt vatten som möjligt eller inredning och invånare efter deras ursprungsflod? En erfaren akvarist kan lyckas fint att hitta en balans med både vattnet och inredningen, och får då kompromissa med karets storlek / biologiska last.

                            Att inte ens reflektera över dessa kompromisser utan bara racka ner på de som väljer bort sanden är bara trist. Det leder till att diskusen behandlas som vilken sötvattensfisk som helst, och att forumtrådar om diskus oftast slutar i moll som vi alla känner till.

                            På det sättet har Thomas helt rätt, diskusen är inte som övriga sötvattensfiskar. Jag förstår helt vad han menar. Min poäng var mer i linje med att även den lättaste mest tåliga saltvattensfisk framstår som väldigt problematisk i ett sötvattenskar.

                            Hur mår ni i magen när ni åker och äter maten och dricker brunnsvattnet i Afrika? På samma sätt är det för diskus som plötsligt hamnar i ett kar fullt med andra fiskar som bär på bakteriestammar som de aldrig utsatts för tidigare. Dessa bakterier frodas i sand och gamla matrester.

                            Detta är bara några exempel på varför ETT sätt att lyckas med diskus är att låta dem växa upp i ett substratlöst kar där de i lugn och ro får fler fisk- och växtkompisar som först går i karantän enligt konstens alla regler. Detta blir starka stora individer som kommer klara av den ökade påfrestningen som följer när ett lager sand introduceras. När de växt till sig minskas mängden vattenbyten radikalt (jag kör ca 50% per vecka) samt även mängden foder. Givetvis kan detta anses onaturligt och att det är bättre att börja direkt med ett fullt inrett kar med diverse andra arter i. Men denna alternativa väg skulle gynnas av mer faktabaserade inlägg än sådana mest fokuserade på att göra narr av seriösa diskusälskares mest lyckade koncept.

                            I rätt vatten, framförallt under uppväxten, så blir diskus en tålig ciklid som klarar av att vi ibland sabbar till det med fel pH, temp, nitrit etc. Stora fel under någon dag är mindre problematiska än små fel i vattnet över lång tid.

                            Jag älskar dessa fiskar och hoppas innerligt att fler skulle upptäcka deras charm! Det är underbart att se deras färgprakt när de visar upp sig för varandra, deras förväntan och iver efter mat när jag närmar mig karet, att de orädda äter ur min hand, att de skyndsamt lagt ägg på och försvarar borsten jag glömde i karet häromdagen - listan kan göras lång. De är helt enkelt akvariets konung!
                            Senast redigerad av LoGeek; 20 July 2019, 21:31.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              En erfaren akvarist kan lyckas fint att hitta en balans med både vattnet och inredningen, och får då kompromissa med karets storlek / biologiska last.

                              På samma sätt är det för diskus som plötsligt hamnar i ett kar fullt med andra fiskar som bär på bakteriestammar som de aldrig utsatts för tidigare. Dessa bakterier frodas i sand och gamla matrester.



                              Tog mig friheten att klippa några meningar från LoGeek's inlägg ovan för att att intyga att han har 100% rätt i det han säger. Man kan inte sätta ner Diskus i ett kar som inte är i balans. Vad är då balans, jo det är det som Mats B många gånger har skrivit om. Man måste "lukta" på karet och känna att det är rätt.

                              Och hur vet man att det luktar rätt? Finns inget facit, bara erfarenhet. För vissa tar det årtionden att hitta rätt, andra har det naturligt, typ Nando här på forumet.
                              Senast redigerad av c90368; 20 July 2019, 23:17.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Håller med LoGeek ( brukar ju göra det ) och Maths , det är inte antalet vattenbyten som är viktigast, eller mängd vatten i karet.....det är balans, när jag började min bana inom hobbyn var det faktiskt bara balans man pratade om, de som fick byta vatten ständigt var de oerfarna som inte lyckats med balans.... nu de senaste åren har all vikt lagts på vattenbyten och nästan ingen pratar om vikten av balans. Jag har tyvärr inte lyckat med detta konststycke ännu och är tvungen att kompensera med ständiga vattenbyten. Hos mig är det nitraten som ökar under veckan, inte alarmerande men ändå......så lika viktigt som att hitta balans i livet är det att hitta balans i karet....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...