Scalarer i ett 540 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Superpescado
    svarade
    Wow åter igen!! Otroligt häftigt ljus i karen. Vilka flytväxter är det du har?

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: DAC37C70-84D0-44F1-BA85-06521A90FAF3.jpeg
Visningar: 206
Storlek: 423,4 KB
ID: 2421256Klicka på bilden för större version

Namn: 9C1B6F06-2399-4E04-A348-C3CAF9E16982.jpeg
Visningar: 209
Storlek: 800,6 KB
ID: 2421255Klicka på bilden för större version

Namn: 4145701D-425E-4923-8B04-12A314AE30CC.jpeg
Visningar: 214
Storlek: 377,9 KB
ID: 2421254Klicka på bilden för större version

Namn: 29A48F7F-8C23-4633-9A20-7A697D322B0B.jpeg
Visningar: 209
Storlek: 441,3 KB
ID: 2421253 Några bilder på svartvattenkaret och nya mellankaret.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Tack Inger och TT!

    Nu sitter jag på en bänk i kvällssolen och tittar på en tom paddock. Dotterns ridgrupp red ut i skogen och det finns alltså inget att titta på. Perfekt tid att uppdatera sig på Zoopet!

    Hos mig händer inget särskilt i burkarna. Svartvattenkaret verkar stabilt. En kväll såg jag åtta yngel av citrontetra samtidigt. Vete tusan hur jag ska lyckas få upp dem när de ”rätta” tetrorna kommer. Fast än verkar det dröja så de små kanske hinner växa till sig.



    Lämna en kommentar:


  • TurtleTurd
    svarade
    Vad kul att det kommer yngel hos dig med.
    Grattis

    mvh TT

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Det är inte lätt att fota pytteyngel, grattis till dina små

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Finemang!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 6283BFEC-0640-40A4-A4FD-6D8445BE65F3.jpeg
Visningar: 180
Storlek: 168,1 KB
ID: 2421101Klicka på bilden för större version

Namn: 556ECDE7-EE2B-49CF-B74B-BDA388236F09.jpeg
Visningar: 172
Storlek: 287,8 KB
ID: 2421100Klicka på bilden för större version

Namn: 1675536A-ACDD-4243-887B-8BDE26CF40D7.jpeg
Visningar: 191
Storlek: 241,4 KB
ID: 2421099 Okej, håll till godo . Kvaliteten är minst sagt bristfällig!

    Lämna en kommentar:


  • Superpescado
    svarade
    Det ser vi fram emot!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Synd att svartvatten, svag belysning och ljusgula minisar inte är den bästa kombinationen för bra bilder. Har i alla fall lyckats se tre yngel samtidigt. Ska försöka få till någon halvvettig bild senare.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Liten67a
    Fattar inte hur alla påstår att scalarer äter småfisk? Mina har inte ens gett en antydan till det..inte ens nyfödda yngel?! Vill man ha dämpad belysning så kan man göra som jag, ha timer till olika belysningar,så man förändrar ljuset olika tider på dygnet. När det kommer till akvariebord/skåp..så ha gärna en med rymliga skåp under, som är öppna bak så du kan lätt dra in kablar,ha i grenuttag..mat, rengöringsverktyg mm. Vad du har för färg på bottenmaterialet ändrar mer dynamiken än vad du har för bakgrund. Om du har tex katter så bör du inte ha en ytterfilter.
    Hej Liten67a. Tror det är ganska vanligt att vuxna scalarer äter yngel. De har ju rätt stora munnar och kan liksom ”suga in” maten på ett ganska karakteristiskt sätt. Jag har sett mina egna redbacks ta yngel många gånger. Större, mer högryggade tetror, typ citrontetra, rår de inte på men småfisk kan absolut stryka med. Det är ju jättebra att just dina inte äter mindre fisk men rent generellt är det nog ett gott råd att se upp med mindre tetror och yngel ihop med scalarer. Tack för tips på belysning, bänk, bottenmaterial och filter också. Nu är ju alla mina kar igång redan men någon annan kanske kikar in här och kan ha nytta av dina förslag.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Kollade pH:t i svartvattenkaret nu och det är 6,9. Lite högre än vad jag hade gissat alltså.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Nando, du gör, ännaliasom, allt rätt..!
    Grejen är att du låter dina kar ”ta hand om sig själva, göra sin grej” - vara ifred, helt enkelt.
    Detta är inte lättköpt eller är något som löper per automatik - tvärt om!
    Det gäller att ha lärdom och ”feeling” för vad som sker i karet/karen och låta en naturlig process ha sin gång.

    Jag har genom åren försökt att framföra dessa idéer och tankebanor här på forumet, men misslyckats kapitalt.
    Jag tror att du, Nando, med dina bilder på dina kar och inredningar, och lyckad fiskhållning, kan inspirera människor att tänka i lite vidare banor!
    Jag tycker du har lyckats bra med att framföra de idéerna också - det var ju av dig jag lärde mig!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Liten 67.a Att skalar äter småfisk är inget konstigt och det står på deras meny men visst du kan ha tur med dina men oj vad många som blivit av med stora stim småtetror... https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196
    Senast redigerad av åheim; 08 August 2020, 23:38.

    Lämna en kommentar:


  • Liten67a
    svarade
    Fattar inte hur alla påstår att scalarer äter småfisk? Mina har inte ens gett en antydan till det..inte ens nyfödda yngel?! Vill man ha dämpad belysning så kan man göra som jag, ha timer till olika belysningar,så man förändrar ljuset olika tider på dygnet. När det kommer till akvariebord/skåp..så ha gärna en med rymliga skåp under, som är öppna bak så du kan lätt dra in kablar,ha i grenuttag..mat, rengöringsverktyg mm. Vad du har för färg på bottenmaterialet ändrar mer dynamiken än vad du har för bakgrund. Om du har tex katter så bör du inte ha en ytterfilter.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Nando, du gör, ännaliasom, allt rätt..!
    Grejen är att du låter dina kar ”ta hand om sig själva, göra sin grej” - vara ifred, helt enkelt.
    Detta är inte lättköpt eller är något som löper per automatik - tvärt om!
    Det gäller att ha lärdom och ”feeling” för vad som sker i karet/karen och låta en naturlig process ha sin gång.

    Jag har genom åren försökt att framföra dessa idéer och tankebanor här på forumet, men misslyckats kapitalt.
    Jag tror att du, Nando, med dina bilder på dina kar och inredningar, och lyckad fiskhållning, kan inspirera människor att tänka i lite vidare banor!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...