550 liters Discus - Ett brutet löfte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Du menar Nannacara anomala-hanarna nu va? Stod de "på huvudet" så handlade det mer om att de mätte sig sinsemellen än att de visade upp sig för honan. Det är ett vanligt aggressivt beteende.
    Däremot är Ivanacara adoketa-hanens beteende med att "stå på huvudet" (helt lodrätt) och bli helt färglös, framför honan, speciellt vid uppvaktande och lek (kolla mina filmer på I. adoketa-lek i stugtråden) hyfsat unikt för denna typ av ciklid.
    Jag lär mig nytt varje dag ja det är bågfenciklid hanarna som står på huvudet. De håller på just nu, hanarna.......
    Kopplade ihop det med filmen på Ivanacara beteendet, tänk vad fel man kan ha.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Snart är ordningen återställd och du har en hanne i karet och då får du lek och yngel.

      Har trott att du hade den felande länken när det gällde Bågfenciklid, men det var bara så att det tog lite längre tid än normalt.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Jag lär mig nytt varje dag ja det är bågfenciklid hanarna som står på huvudet. De håller på just nu, hanarna.......
        Kopplade ihop det med filmen på Ivanacara beteendet, tänk vad fel man kan ha.
        Fel och fel...
        Men, när ciklider, i allmänhet, står på huvudet mot varandra vittnar detta om aggressivt beteende.
        Vi kan se en hel del ciklider från andra världsdelar, exempelvis Afrika, som har ett helt annorlunda kroppsspråk där krypande och huvudstående betende är framträdande (nu beskriver jag framför allt ciklider från Tanganyika-sjön - hur det funkar i Malawisjön har jag däremot ingen aning om...).
        Ivanacara adoketa är endemisk i några få flöden (SA) och har ett unikt beteende.
        Senast redigerad av Mats Bryzell; 30 August 2019, 20:56.

        Kommentar

        • Ekenberg
          • December 2017
          • 3910

          Dom är nog värda ett egen kar, för nu ser ja dem ju väldigt sällan....har ju sett din på film mer än mina

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Ekenberg
            Dom är nog värda ett egen kar, för nu ser ja dem ju väldigt sällan....har ju sett din på film mer än mina
            Skall vi inreda ett Ivanacara adoketa-kar, månne...?

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av c90368
              Snart är ordningen återställd och du har en hanne i karet och då får du lek och yngel.

              Har trott att du hade den felande länken när det gällde Bågfenciklid, men det var bara så att det tog lite längre tid än normalt.
              Kan ju vara så eftersom jag köpte dem som små alla tillsammans, kanske därför det gick ett tag. Kommer dela dem innan nästa dör.....är tanken

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Skall vi inreda ett Ivanacara adoketa-kar, månne...?
                Kanske det är det vi skall inreda

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Ekenberg
                  Kanske det är det vi skall inreda
                  Vill du - så gör vi!
                  Har så jävla mycket material för en sådan inredning - let's go for it!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Fasen vad avundsjuk jag blir! Ni kommer få toppentrevligt och dessutom ett riktigt bra inrett kar på kuppen!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Vill du - så gör vi!
                      Har så jävla mycket material för en sådan inredning - let's go for it!
                      Absolut, väldigt gärna. Kommer bli otroligt spännande.

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Fasen vad avundsjuk jag blir! Ni kommer få toppentrevligt och dessutom ett riktigt bra inrett kar på kuppen!
                        Du skulle bara ana......Vi kommer få jätte kul, Mats är en otroligt trevlig man....vi får väl se när vi är igång, du får se till att ha svängarna förbi Götet då?

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Absolut, väldigt gärna. Kommer bli otroligt spännande.
                          Du bestämmer!
                          I aim to please.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Du bestämmer!
                            I aim to please.
                            Vi kör, är det något annat man kan ha i samma kar, eller skall de vara helt själva, tänker på tetror eller coridoras ?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Vi kör, är det något annat man kan ha i samma kar, eller skall de vara helt själva, tänker på tetror eller coridoras ?
                              Vi tar bort bottenlevande fiskar som exempelvis corydoras och andra malar, och tänker mer tetror. På detta sätt kan vi "kill some darlings" och skapa en helt annan miljö än den vi tänker oss i konventionella sammanhang. Följer vi ett knippe enkla regler kommer vi hamna rätt!


                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Satt just och tittade på min hane, han håller sig runt grottan. Undra om honan är i samma grotta eller om hon fortfarande håller till i andra ändan av karet. Skall försöka söka lite nästa gång jag gör ett vattenbyte. Vill ju gärna veta att paret finns kvar innan vi sätter igång.
                                Båda bågfenciklid hanarna håller på och uppvaktar samma hona igen....
                                Ivanacara hanen jagar bort alla nyckelhål runt grottan, funderar på om det finns något spännande där inne.....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...