Ett akvarium på tippen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Marten64
    svarade


    OBS! Se tidigare bild, ett dammsugaremunstycke kom väl till pass för vattenfall.

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Eva jag har fått tips om en variant för att täcka Gummiduken, jag fotar det och förklarar imorgon, vet inte om det är optimalt men jag börjar samtidigt vänja mig vid dukkanten som nu är gult pollentäckt....

    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade





    Idag har det varit en stor dag, jag besökte Kent i Nol och köpte ett gäng Japanska Koi. Jag känner att det är en art där man kan snöa in en hel del, och här finns det mycket att läsa. Mycket roligt!

    Jag gjorde som du sa Kjell, jag breddade vattenfallet och förgrenade det och har nu två vattenfall, det ledde till ett behagligt porlande. Brottas fortfarande med läckande slangar, slangklämmor och fogningar.
    Eva! Tack! Jag ligger efter vad det gäller växter men hoppas att jag klarar Koibajsstormen med Musselblommor som jag har i mängd i mina Regnbågskar. Om två veckor har jag ärende ner till Skåne och där kan jag köpa växter...

    /Johan
    Senast redigerad av Marten64; 27 May 2017, 21:04.

    Lämna en kommentar:


  • tanteva
    svarade
    wow det är så fint =D hur har du tänkt med plantering längs med kanten för att ev dölja plasten ? eller du kanske redan har en idé som inte kommit fram än =D
    Krukplanteringar är snyggt med och enkelt att ta in ut höst vår, nån näckros är ju alltid bra för skugga för fisk .

    Jag förstår ju att det är i ett utvecklings skede så det blir spännande se hur det fortskrider =D

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Går det inte att ställa en av de större platta stenarna på högkant under vattenfallet. Dels kan man på så sätt flytta fram utloppet i dammen lite längre (=mindre vattensvinn) samt dessutom göra vattenfallet bredare och dämpa ljudet.

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Tack Kjell och Inger. Jag tror att det blir bra med vattenfallet och plaskandet. Jag måste bara få fästlimmat duken mot berget lite bättre för jag tappar endel vatten vid fallet, ytan sjunker ca 1,5 cm per dygn sedan jag drog igång pump och filter.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten64


    Arbetet med dammen fortskrider, nu är pump och filter på plats. Jag har fått till ett litet vattenfall, får se om jag behåller det, det är fint men lite väl mycket plaskljud, det är kanske en vanesak. Annars har det varit en heldel markarbete.
    /Johan
    Åh så fint det kommer att bli Johan

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ser riktigt härligt ut
    och det är väl bara en fördel att det plaskar

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade


    Arbetet med dammen fortskrider, nu är pump och filter på plats. Jag har fått till ett litet vattenfall, får se om jag behåller det, det är fint men lite väl mycket plaskljud, det är kanske en vanesak. Annars har det varit en heldel markarbete.
    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten64

    Tack! Ni får komma och hälsa på! Är dock osäker om jag har allt klart inför en vår/försommarträff.

    Johan
    Det kanske inte behöver vara klart, jag kan behöva råd och vägledning....

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Ser riktigt trevligt ut
    Tack! Ni får komma och hälsa på! Är dock osäker om jag har allt klart inför en vår/försommarträff.

    Johan

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ser riktigt trevligt ut

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Ursprungligen postat av tanteva
    du... hur gick det med det där fina högen rötter eller om det var stammar du hittade ute i skärgården ?... den som va så fin =)
    Den ligger och väntar på sin tid...Den kommer...

    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Ursprungligen postat av tanteva
    är så avis på din damm... den är ju kalas... det blir ju så nedrans vackert i naturberg så där Läckert =D
    Tack! Ja det känns faktiskt som ett privilegium att anlägga en damm. Naturberget är visserligen försvårande men det tar jag, för det är ju som sagt riktigt vackert.

    /Johan

    Lämna en kommentar:


  • tanteva
    svarade
    du... hur gick det med det där fina högen rötter eller om det var stammar du hittade ute i skärgården ?... den som va så fin =)

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...