DIY PVC Overflow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #16
    Ursprungligen postat av roxxor_swe
    Håll till godo och ge nu massa input.

    Vid vilken nivå stannar vattnet i röret du har i akvariet?

    EDIT: Nu har jag förstått varför det fungerar... ;-) Ursäkta att jag påstod att det inte skulle kunna fungera tidigare i tråden!
    Senast redigerad av petnym; 12 February 2016, 20:50.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #17
      Ursprungligen postat av petnym



      EDIT: Nu har jag förstått varför det fungerar... ;-) Ursäkta att jag påstod att det inte skulle kunna fungera tidigare i tråden!
      Enlighten me
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #18
        Ursprungligen postat av åheim
        Enlighten me
        Den fungerar eftersom det är så pass tight mellan rören i akvariet. Vattnet i böjen vid utloppet agerar motvikt och väger mer än den lilla vattenmängd som finns mellan rören i akvariet. Nackdelen med hans design jämfört med den design han utgick ifrån är att den blir mycket mer begränsad när det gäller vattenflöde... (Jag har själv en overflow som bygger på orginaldesignen och den klarar iallafall min pump på 6000 l/h).
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #19
          aaaaaha Tack petnym nu har jag lärt mig nåt nytt igen Min tanke var bara att häverten skulle tömma hela röret inne i akvariet...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • roxxor_swe
            • April 2015
            • 130

            #20
            TACK .. nu vet jag varför det funkar !!
            Jag har varit halvt upprörd här hemma o diskuterat med min fru och dottern som läser natur.

            Vattennivån i röret i karet är på hälften ungefär.
            Och då är det då som jag trodde eller? Att U-kröken på utsidan verkar som "mot-hävert" då eller?.

            Och när man kopplar på det långa röret på utsidan och primar toppkröken med ett checkvalve så optimerar och maxxar man detta.

            Medans mitt system aldrig kan få större effekt än den lilla kröken på utsidan.

            Right?

            Kommentar

            Arbetssätt...