DIY PVC Overflow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roxxor_swe
    • April 2015
    • 130

    DIY PVC Overflow

    Syfte:
    Jag har en annan tråd med mitt 720 projekt inbyggt i en vägg men tänkte att jag vill ha en egen tråd för detta projekt då jag tror att många letar efter just en sådan lösning och hur man gör steg för steg. Varför jag tror det är för att jag har sökt o letat land o rike, googlat o youtub'at men inte hittat nån riktigt bra guide eller så. Jag är absolut inget proffs eller vetenskapsman så tråden kanske blir lite sprallig, ovetenskaplig, trial and error men jag lovar o ta en öl då o då så den kanske blir kul o läsa iaf. Videon som inspirerade ..


    Start:
    Som sagt så var det svårt att hitta exakt vad man behövde eller vad som var bäst men att beställa lite pvc-grunkor är ju en bra start tänkte jag.Kollade på en lösning där det bara var 1'st rör i karet och det tilltalade mig så satsade på den lösningen och det som jag beräknade behövas inköptes från "bioted marine" och ses på denna bild, dock har jag redan hunnit kapa rören lite.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160129_190327.jpg
Visningar: 276
Storlek: 74,5 KB
ID: 2350044

    Utformning och mått:
    Ja generellt sett så vet jag ju hur det ska se ut. Dock har jag inte hittat några bra mått någonstans.
    Läst och tittat på flera videor vad som gör att detta funkar och tyckte att det var för mycket rör inblandat.
    Detta var nått jag bara hade på "känn" men upp till bevis senare. Jag kapade till rören "garanterat" för långa
    så att jag kunde testa i en tunna eller liknande och började pussla. Till vänster ser ni alla delar och till höger hur det färdigt, med det tjocka röret tänkt att vara i karet.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160129_192604(0).jpg
Visningar: 280
Storlek: 63,4 KB
ID: 2350042 Klicka på bilden för större version

Namn: 20160129_192556.jpg
Visningar: 275
Storlek: 53,0 KB
ID: 2350043

    Test:
    Ja då var det la dags o testa. O klart ungarna ska med o experimentera.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160129_195636.jpg
Visningar: 266
Storlek: 84,4 KB
ID: 2350041
    Insåg fort att jag inte hade nån spann/balja som var 60cm+ hög men skit i det så tog vad jag hade för kan ju lika väl hälla med ett mått direkt i röret =)
    Plumsa ner rören i baljan som jag insåg var bra o ha iaf, även om den var för liten, då den höll grejjerna på plats. "Prima" måste man ju göra sen och jag fyllde röret på utsidan och höll emot med handen bara och satte på korken sen. Rent tekniskt borde man bara behöva starta ett flöde med sugteknik som vid vattenbyte med slang + i detta fallet fylla röret på utsidan med vatten för att skapa nån slags motvikt eller nått som jag inte fattade riktigt, borde ju räcka att få igång suget ??. Hur man gör det får man alltså välja själv, och finns tydligen tusen tekniker. Nått flera påpekat är att man måste ha ett "Check-valve" för att suga ut luften i böjjen som går över karet .. blahaaa tänkte jag .. men får la testa. Gjorde som det instruerades och fick det inte att funka.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160129_194521 (1).jpg
Visningar: 269
Storlek: 68,6 KB
ID: 2350046
    Jag gick in i garaget och öppnade en öl, för visst fasen klassas detta som nått slags vattenbyte. Satte mig o funderade. Alltså det måste ju räcka o få igång "suget" !?

    Blaaah ... lets suck this mother F =) ..
    O se på fan det började rinna !!!
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160129_194650.jpg
Visningar: 310
Storlek: 92,6 KB
ID: 2350047


    Tankar/Tuning:
    Ja jag hade ju en tanke i huvet. Kunde inte släppa den. Behövs verkligen alla dessa saker på utsidan? Sugeffekten borde ju upprätthållas ändå. .. lets try ..
    -Kolla nu ungar vad som händer när jag tar bort korken här ... (Inget) ...
    -Kolla nu ungar vad som händer när jag tar bort röret här ... (Inget) ...
    -Kolla nu ungar vad som händer när jag tar bort sista röret här ... (Inget) ...
    Klicka på bilden för större version

Namn: 20160129_200939.jpg
Visningar: 298
Storlek: 62,8 KB
ID: 2350048
    Kan det verkligen vara så bra !? ..
    Jag ska göra fler tester på detta och försöka komma fram till för/nackdelar och sånt en annan dag.

    Slutsats:
    Skitspännande, lätt och billigt (~500:-).
    Ungarna var lika roade som mig och det avslutades med att yrvädret Aldis kastade vatten på mig så jag var dyngsur från midjan o neråt.
    I skrivande stund har det glidit ner några kalla till så nu är det dags o säga - på återseende ..


    //Roxxor out ..
    Senast redigerad av roxxor_swe; 31 January 2016, 19:41.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tyvärr verkar inte fotona funka - kan du försöka lägga in dom igen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Du kommer garanterat upptäcka att det finns ingen genväg för att slippa alla dessa rör... Hur ska du annars få vattennivån konstant och inte tömma hela karet via en häverteffekt. Grejen med diy overflow är ju att den inte styrs av hävert utan av överrinng och måste då ha tillgång till luft.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Vill du ha avrinning så anser jag att du ska borra akvariet för dessa diy overflow är inget du ska lita på om du har akvariet i en icke vattentålig miljö som tex vardagsrum
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • roxxor_swe
          • April 2015
          • 130

          #5
          Sådär ja då har jag fixxat bilderna i tidigare inlägget hoppas jag.

          Åheim: Fast är det inte häverteffekten man åperopar ändå? Jag har ju akvariet i ett tätskiktat rum så det e lugnt =)

          Iaf:
          Jag testade vidare lite idag och fick samma goda resultat utan det långa röret på utsidan.
          Bara o suga i röret på utsidan tills man har munnen full. Sen kan man börja hälla vatten i 50mm röret så bara funkar det.

          Jag testede lite olika designer och om jag inte hade en uppåtkrök / u krök på utsidan funkade det inte.
          Dessa två nedan funkade fint, och då har den ena av dem en öppning och den andra inte. Man kanske får mycket
          bättre flöde om man primar med ett långt rör på utsidan ?

          Klicka på bilden för större version

Namn: 20160131_184359.jpg
Visningar: 264
Storlek: 75,5 KB
ID: 2350050 Klicka på bilden för större version

Namn: 20160131_191612.jpg
Visningar: 243
Storlek: 101,5 KB
ID: 2350051

          Mer test kommer utföras på detta. Imorgon efter jobbet ska jag se om det bara är att hälla vidare ..

          //Marcus
          Senast redigerad av roxxor_swe; 31 January 2016, 20:03.

          Kommentar

          • roxxor_swe
            • April 2015
            • 130

            #6
            Idag testade jag att bara hälla i två liter vatten i den lösningen som är till höger ovan och det rann på bra.

            Jag har ju i den lösningen inget "luftrör" alls. Varför detta funkar vet jag ej men kommer fortsätta o testa varje dag ett tag framöver så får vi se.

            Ska inhandla returpump, droppsystem, sump o massa annan dynga innan det tillämpas så har lång tid på mig att testa denna lösning. Självklart hade ju ett borrat hål i rätt höjd varit det smidigaste men vet inte om jag vågar borra i karet när det är fyllt osv. för jag kommer inte tömma det för en sån saks skull.

            //Marcus

            Kommentar

            • roxxor_swe
              • April 2015
              • 130

              #7
              Funkade idag oxo .. ingen som har nån input om detta ?

              Kommentar

              • roxxor_swe
                • April 2015
                • 130

                #8
                Ja nu har detta funkar i en hel vecka då jag hällt i mellan 2-10 liter varje dag.
                Hittade ett "check valve" på den lokala arken zoo affären som jag tänkte sätta dit i toppen, så jag kan prima med en liten silikonslang istället för o suga i ett 25mm rör så jag får hela käften full med vatten o nästan sätter i halsen varje gång =)

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Tror du missförstått syftet med designen... Hela idén är att den skall användas som ytavrinning och vara självstartande efter ett strömavbrott. Som du gjort den kan den omöjligt vara det.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • roxxor_swe
                    • April 2015
                    • 130

                    #10
                    Petnym: Nej jag fattar precis vad den är till för och det är så jag ska använda den. Men varje dag kan jag med denna koppling utan problem hälla på nytt vatten och det rinner ut.

                    Kommentar

                    • roxxor_swe
                      • April 2015
                      • 130

                      #11
                      Ja tror jag blir knäpp snart. Har visat frugan o äldsta dottern detta och videoinstruktionerna och de bekräftar att jag inte yrar för jag började tvivla på det.
                      Testat o ha rör högt o lågt o sånt .. men det bara funkar.

                      Den enda gången det "inte" funkar är om jag inte har en U-krök på det yttre röret. Är det nån slags dubbel hävert effekt som gör att detta funkar eller ??

                      Blir o göra en snajjsigare rigg som jag kan filma eller nått ..

                      Kommentar

                      • roxxor_swe
                        • April 2015
                        • 130

                        #12
                        Ja då så pillade jag ihop en liten film med min lösning i mitt 720l kar lite spartanskt men endå. Första filmen jag gjort så döm inte för hårt haha. Mina iaktagelser sen sist är att "min" lösning utan "luftröret" klarar inte för höga/snabba flöden för då spolar/luftar det ur sig .. men då pratar vi höga flöden ..

                        Håll till godo och ge nu massa input.

                        Senast redigerad av roxxor_swe; 10 February 2016, 20:23.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ska du koppla den till en sump på det viset du har den nu?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • roxxor_swe
                            • April 2015
                            • 130

                            #14
                            Åheim: nää .. nu testar jag ju mest. Men det blir 3 små sumpar med bryggor emellan benen sen (se mitt 720 proj). Verkar inte finnas nån som kan förklara hur detta funkar eller matematiskt visa funktionerna .. det jag läst och hittat säger att min lösning inte kan fungera .. men det gör den ju. Så jag läser vidare och ska börja bygga sumpkaren o bryggorna under tiden

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Tycker du ska smälla ihop det på riktigt nu och slå detta experiment ur hågen, för det finns klara fysiologiska lagar som bara är även om man kan få nåt att tillsynes fungera..., men det kommer det inte göra!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...