DIY Led-belysning till växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    Ursprungligen postat av Webo
    Nu när ni pratar om LED's så undra jag om en sån här kunna vara något att ha till akvarium: https://www.storel.se/ljuslister-led...roduct/7501330
    Vet ej just denna men generellt är liknande lister för dåliga. Går inte jämföra med kraftigare 3, 5 eller 10W leddar. Betänk att den är 5m lång.
    /Lars

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      Som belysning till bara fiskar funkar det ju
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        Ursprungligen postat av Live2Ride
        Vet ej just denna men generellt är liknande lister för dåliga. Går inte jämföra med kraftigare 3, 5 eller 10W leddar. Betänk att den är 5m lång.
        Nej denn är bara 1 m. De har bara kopierat texten fån den som är 5m men glömt att ändra till 1 m. Om du koller i specem så ser du den är 1m [emoji4]
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Live2Ride
          • January 2014
          • 312

          Ursprungligen postat av Live2Ride
          Ang spektrat... Tror du/ni det behövs någon annan färg än royal blue(minns inte exakt våglängd just nu) och vit(från varm vit - kall vit)?
          Ingen som har en uppfattning om detta? Kollade och mina royal blue har 445-455nm. Räcker den varmvita för att täcka upp för röd?
          /Lars

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            Ursprungligen postat av Faltaren
            Som belysning till bara fiskar funkar det ju
            Ok. Dår finns nu 2 ljusrör i ställningen så då kanske man ska ha 1 ljusrör och 1 sån led för jag ska ju ha lite växter också (inga svåra eller krävande).
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              Ursprungligen postat av Webo
              Ok. Dår finns nu 2 ljusrör i ställningen så då kanske man ska ha 1 ljusrör och 1 sån led för jag ska ju ha lite växter också (inga svåra eller krävande).
              Svårt när man inte vet spektrat. Men testa 😄
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • Live2Ride
                • January 2014
                • 312

                Ursprungligen postat av Webo
                Nej denn är bara 1 m. De har bara kopierat texten fån den som är 5m men glömt att ändra till 1 m. Om du koller i specem så ser du den är 1m [emoji4]
                Ja det missade jag :-). Jag är ändå lite skeptisk... T ex 12W... Det är ungefär som 3 leddar utav dom jag ska använda. Men det är ju helt klart enkelt att använda såna där. Om du testar så återkom gärna med resultat.
                /Lars

                Kommentar

                • Live2Ride
                  • January 2014
                  • 312

                  Vad tror du om min fråga ovan Faltaren? Behöver jag någon annan färg? T ex blå med lite högre nm och röd?
                  /Lars

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    Ursprungligen postat av Live2Ride
                    Ja det missade jag :-). Jag är ändå lite skeptisk... T ex 12W... Det är ungefär som 3 leddar utav dom jag ska använda. Men det är ju helt klart enkelt att använda såna där. Om du testar så återkom gärna med resultat.
                    Absolut, om nu priset är inom vad jag tycker är rimligt. Väntar på prisuppgift som jag antagligen får i kväll av min kompis som är elektriker med eget firma.
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      Ursprungligen postat av Live2Ride
                      Ingen som har en uppfattning om detta? Kollade och mina royal blue har 445-455nm. Räcker den varmvita för att täcka upp för röd?
                      Har du något spektra? Jag kör varmvita för mitt röda. Räcker fint. Sen coolwhite och royalblue.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • Live2Ride
                        • January 2014
                        • 312

                        Ursprungligen postat av Faltaren
                        Har du något spektra? Jag kör varmvita för mitt röda. Räcker fint. Sen coolwhite och royalblue.
                        Hmm.... Alltså vad menas med spektra i detta sammanhang?
                        Som jag skrev tidigare så har jag RB, varmvit, neutralvit, kallvit och även colod White.
                        Jag fick iaf svar på frågan ang rött :-).
                        /Lars

                        Kommentar

                        • Fanbyalperna

                          • September 2005
                          • 752

                          Ursprungligen postat av Live2Ride
                          Vet ej just denna men generellt är liknande lister för dåliga. Går inte jämföra med kraftigare 3, 5 eller 10W leddar. Betänk att den är 5m lång.
                          Det finns olika sorters led i stripsen. Utveckling pågår hela tiden och de blir starkare och starkare. Det stod inte att läsa vilken sort det var i den här listen, men det är inte de svagaste. Som komplettering lär den säkert funka.
                          Har inte alltid rätt, men fel ibland

                          Kommentar

                          • Faltaren
                            • July 2005
                            • 1453

                            Ursprungligen postat av Live2Ride
                            Hmm.... Alltså vad menas med spektra i detta sammanhang?
                            Som jag skrev tidigare så har jag RB, varmvit, neutralvit, kallvit och även colod White.
                            Jag fick iaf svar på frågan ang rött :-).
                            Menar har du på papper hur ljuset är uppbyggt. På mina cree ser jag exakt vilka nm de har mest av osv. Royalblue peakar på 455 tex.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                            Kommentar

                            • Faltaren
                              • July 2005
                              • 1453

                              Sånt här http://www.cree.com/~/media/Files/Cr.../XLampXML2.pdf
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                              Kommentar

                              • Live2Ride
                                • January 2014
                                • 312

                                Ursprungligen postat av Faltaren
                                Menar har du på papper hur ljuset är uppbyggt. På mina cree ser jag exakt vilka nm de har mest av osv. Royalblue peakar på 455 tex.
                                Ok då tänkte vi på samma. Blev osäker då du frågade om jag hade något spektra :-).
                                De vita leddarna fär ej specade mer än kelvin, fV och mA. Mina RB ligger på 445 - 455nm. Varmvita ligger på 3000-3500k och sen stiger kelvin på de andra.
                                /Lars

                                Kommentar

                                Arbetssätt...