4 meter akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triumph
    • September 2008
    • 295

    #31
    Ursprungligen postat av simpson
    Det svåra med femanalyser är att definiera hur delarna sitter fast och hur krafterna påverkar, skulle påstå att 100% av alla femanalyser är felaktigt definerade...

    Hur mycket friktion får du på skruven, GÅR det över huvud taget att knäcka en av dem med akvariet ovanpå (fyllt med sten och vatten) eller kommer skruven glida på golvet?
    Det går säkert att knäcka om man gungar karet från sidan. Får man den massan i rörelse så... Är nog dock gängningen i aluminiumet som ger sig först. Jag har dessutom simulerat med värsta tänkbara utstick på 50 mm. Håller med om analyserna. Provade att enbart ställa bulten själv fast inspänd mot underlaget (skallen) och lägga en last på 3000 N. Du kan se det på bilderna jag bifogade. Fick samma resultat. Men, men. Ser dom som ett komplement. Analysen kändes mest relevant för att dimensionera bänken och dess aluminiumprofiler. Med en faktor på 5 så kan man sova lugnt

    Kommentar

    • Triumph
      • September 2008
      • 295

      #32
      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
      Jepp.. Som andreas säger har jag vanligt float 12mm i sidorna och 15mm i botten.. Härdat vill du inte gärna ha med exponerade hörn.. Jag skulle kunna tänka mig härdat som ruta på typ bryzells bygge för att komma ner i pris och tjocklek i nödfall men float är ju ganska förlåtande så finns möjligheten så kör jag hellre det..

      Jag tror att m20 kommer att räcka alldeles utmärkt.. Knäckningen blir nästan obefintlig iom att karet/bänken låser sig själv med hjälp av vikt.. Jag hade ställt det på en skiva för att få minimal svikt.. Räcker ju med att parketten(?) eller golvspånet är dåligt för att du ska tappa marginaler..

      Jag hade nog gjort botten i 2 eller 3 bitar för att få lite giv på ett så långt kar.. Men nu spånar jag bara fritt och jag är ju bara en klåpare så du ska inte lyssna på mig.. Måttet mellan motsatta hörn borde bli typ 5m?.. Det är svårt att få det helt rakt om du inte har en ren betongplatta.. Gör du bottenplattan i fler bitar med en skarv över får du en fjädring som äter upp en del svikt.. Dessutom fungerar skarvarna som stag i botten..

      Som sagt bara tankar, hur du än gör blir det säkert bra..

      haha, ja.. Arowana är ju görbart men arapaima är ju en helt annan division.. Men en dag.....
      Många bra klåpartips! Jag kommer köra delad bottenruta och limmar på plats på bänken fast med temporära sarger som styr upp geometrin. Golvet är i botten på kåken och det är en gjuten platta. Så med feta fötter under bultarna som fördelar trycket är det lugnt. Dessutom står karet intill en bärande vägg så styrkan i golvet känns safe. Och just härdat glas läste jag om. Skulle velat ha laminerat men det tappar så mycket i styrka. Så hederligt gammalt flyt-glas is the shit helt enkelt. Även fast jag kommer sätta aluramar på karet så känns härdat lite som en tickande olycka. Får helt enkelt sätta elstängsel runt burken tills ungarna går att lita på Såg du mina bilder från Danmark förresten? Det var riktigt feta firrar där. Och mitt bland alla grisarna slingrade en riktig stoppekorv till anakonda.

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #33
        Ursprungligen postat av Triumph
        Det går säkert att knäcka om man gungar karet från sidan. Får man den massan i rörelse så... Är nog dock gängningen i aluminiumet som ger sig först. Jag har dessutom simulerat med värsta tänkbara utstick på 50 mm. Håller med om analyserna. Provade att enbart ställa bulten själv fast inspänd mot underlaget (skallen) och lägga en last på 3000 N. Du kan se det på bilderna jag bifogade. Fick samma resultat. Men, men. Ser dom som ett komplement. Analysen kändes mest relevant för att dimensionera bänken och dess aluminiumprofiler. Med en faktor på 5 så kan man sova lugnt
        Ibland ställs kontainers upp på en liten ställning om bilen inte har krok, kolla vad det sitter för fötter.... De står på 4st fötter

        Kommentar

        • Triumph
          • September 2008
          • 295

          #34
          Design och konstruktion går vidare. Kommer bli aluram runt karet i L-profil som limmas dit. Vill slippa glasstag. Delen av ramen ovanpå så att säga svetsas i hörnen och stag pop-nitas med 8 mm nitar. Profilerna är 40x40x4 och 40x4.
          Filtret blir på 90 liter och drivs av en Eheim compact 5000. Då var det väl bara fiskarna kvar då?

          Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium och bänk 4000x800x700 exploderat.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,4 KB
ID: 2170742Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium och bänk 4000x800x700 med pump och filter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,3 KB
ID: 2170743Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium 4000x800x700 nit.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,3 KB
ID: 2170744Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium 4000x800x700 nit under.jpg
Visningar: 1
Storlek: 47,4 KB
ID: 2170745Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium och bänk 4000x800x700 med pump och filter nära.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,9 KB
ID: 2170746
          Senast redigerad av Triumph; 19 March 2015, 12:40.

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #35
            Du har inte funderat på att ha filterdelen längs med långsidan istället? Blir det inte rätt fult mot den kanten annars? DU kan ju inte gömma bort det då genom att inreda framför etc.
            350L Diskus

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1027

              #36
              Ursprungligen postat av Einarsson
              Du har inte funderat på att ha filterdelen längs med långsidan istället? Blir det inte rätt fult mot den kanten annars? DU kan ju inte gömma bort det då genom att inreda framför etc.
              En slimline fixar väl det problemet?

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #37
                Fränt med inbyggd sump!

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #38
                  Ursprungligen postat av stefanr72
                  En slimline fixar väl det problemet?
                  Fast filtret sitter ju längs HELA kortsidan, så om filtret är 20 cm brett blir det ju 20cm längst ut i kanten på framglaset som också är filter. Ska han måla en svart kant där då så man inte ser in i filtret? Och även om han gör det ser det kanske inte så trevligt ut.

                  Slimline kan lösa problemet från insidan, men inte framifrån från utsidan.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • addo
                    • January 2007
                    • 609

                    #39
                    Man kan ju köra laminerat glas med ena rutan härdad, yttre i botten och inre på sidorna. Mindre risk för repor med härdat på insidan av rutorna också

                    Blir det optiwhite eller annat klarglas i någon av rutorna? Kantänka mig att 15mm glas ger ganska mycket grönförskjutning.

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #40
                      Oj!, nu såg jag att du gjort ett vasst innerhörn på rutan mot sumpen, det är väldigt lätt att det spricker då! Kör på ett rundat hörn om du vill vara säker.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #41
                        Ursprungligen postat av addo
                        Oj!, nu såg jag att du gjort ett vasst innerhörn på rutan mot sumpen, det är väldigt lätt att det spricker då! Kör på ett rundat hörn om du vill vara säker.
                        Jag får be om njursvikt men vad pratar du om?

                        Varför ens hålla på med olika glassorter och diverse hörn? Pratar du om profilen? Jag kanske har tagit röd knark (en fiktiv knark vars enda effekt är att andra upplever dig som oklar, visuellt suddig) men jag förstår inte vad du menar? Dock alltid öppen för att lära mig något nytt..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Triumph
                          • September 2008
                          • 295

                          #42
                          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                          Jag får be om njursvikt men vad pratar du om?

                          Varför ens hålla på med olika glassorter och diverse hörn? Pratar du om profilen? Jag kanske har tagit röd knark (en fiktiv knark vars enda effekt är att andra upplever dig som oklar, visuellt suddig) men jag förstår inte vad du menar? Dock alltid öppen för att lära mig något nytt..
                          Tror inte heller på att blanda glassorter. Har varit inne och läst på en bra sida från en tillverkare och just laminerat har lägst hållfasthet på grund av att man i praktiken har två tunna rutor. Fördelen är att skiten håller ihop av lim-filmen mellan dem så att glaset inte sprätter iväg om det spricker. Beträffande vassa hörn och inte så är det rätt vid belastning (kälverkan). I det här fallet kommer den rutan vara totalt obelastad och vassa hörn har därför ingen praktisk betydelse. Dock ska allt glas fasas så man slipper fina ärr efter vassa kanter.

                          Kommentar

                          • Triumph
                            • September 2008
                            • 295

                            #43
                            Ursprungligen postat av Einarsson
                            Fast filtret sitter ju längs HELA kortsidan, så om filtret är 20 cm brett blir det ju 20cm längst ut i kanten på framglaset som också är filter. Ska han måla en svart kant där då så man inte ser in i filtret? Och även om han gör det ser det kanske inte så trevligt ut.

                            Slimline kan lösa problemet från insidan, men inte framifrån från utsidan.
                            Kommer sätta film utanpå och ha färgas glas mellan kar och filter. Vill dock kunna se in från kortsidan om vad som händer i sumpen.

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #44
                              Vad tänker du? Tänker du moving bed + streamers eller? Annars är 5000lph/2200l nästan lite klent.. Finns dammpumpar som är kraftigare och tystare för mindre slant..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • Triumph
                                • September 2008
                                • 295

                                #45
                                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                                Vad tänker du? Tänker du moving bed + streamers eller? Annars är 5000lph/2200l nästan lite klent.. Finns dammpumpar som är kraftigare och tystare för mindre slant..
                                Blir ett överrinningsfilter. Kommer även ha innerfilter gömda i bakgrunden. Men sjung ut! Vilka dammpumpar rekommenderar du?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...