4 meter akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #16
    Jag håller mest tummarna för att min man inte ser den här tråden.

    Maffigt projekt.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #17
      Vill bara chima in och säga att jag glädjs åt ännu ett maffigt projekt. Det skall bli enormt kul att få följa detta!
      Happy go lucky!

      Kommentar

      • Triumph
        • September 2008
        • 295

        #18
        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Vill bara chima in och säga att jag glädjs åt ännu ett maffigt projekt. Det skall bli enormt kul att få följa detta!
        Happy go lucky!
        Ja vi börjar bli några stycken galenpannor som tycker feta akvarium är viktigare än en pool i trädgården

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #19
          Pool i trädgården ligger långt ner på min lista. Eller ja, det är inte ens med. Sjukt meningslöst. Om man inte ska ha pingviner eller något.
          350L Diskus

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #20
            helt riktigt.. Pingviner och isbjörnar..

            Jaja, allt över över 1000l lär ju följas.. Lycka till!
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #21
              Ursprungligen postat av Triumph
              Ja vi börjar bli några stycken galenpannor som tycker feta akvarium är viktigare än en pool i trädgården
              Yes indeed, Sir!
              Rejäla baljor skall det vara!

              Kommentar

              • stefanr72
                • November 2010
                • 1026

                #22
                Storleken har definitivt betydelse

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #23
                  Ursprungligen postat av Triumph
                  Inte om man ser på de hållfasthetsbäräkningar jag gjort. Du kan se på bilderna med uträkningar. Jag kommer köra bultar med 1.4404 (syrafast).
                  Skulle nog ta fram fysikboken en gång till och dubbelkolla, en M20 kan ta rejäla vikter innan gängorna går sönder.

                  Ursprungligen postat av Triumph
                  Du är helt rätt ute. Har sådana i dag och kommer fortsätta med dem. Dom suger ju dessutom inget vatten.
                  Nackdelen med tex hockeypuckar är att de kan färga av sig, väljer man tex pom-C istället så färgar den inte av sig.

                  Kommentar

                  • Triumph
                    • September 2008
                    • 295

                    #24
                    Ursprungligen postat av simpson
                    Skulle nog ta fram fysikboken en gång till och dubbelkolla, en M20 kan ta rejäla vikter innan gängorna går sönder.



                    Nackdelen med tex hockeypuckar är att de kan färga av sig, väljer man tex pom-C istället så färgar den inte av sig.
                    Blir också konfunderad, men jag körde fem-analys i solidworks och om du kollar på knäckning så klarar M20 bulten en last på 300 kg med en faktor 5. Vid "vanlig" draglast rör det sig om flera ton. Just slanka detaljer och knäckning är lurigt. Men oavsett så håller det
                    Har även med pom-puckar som alternativ. Vi får se...

                    Kommentar

                    • Triumph
                      • September 2008
                      • 295

                      #25
                      Ursprungligen postat av stefanr72
                      Storleken har definitivt betydelse
                      Klart den har! Stor bil, stort kar, stor näsa, stora fötter, och stor... Stora planer

                      Kommentar

                      • Triumph
                        • September 2008
                        • 295

                        #26
                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        helt riktigt.. Pingviner och isbjörnar..

                        Jajgl allt över över 1000l lär ju följas.. Lycka till!
                        Ha ha ha. En pool med arrowana, arapaima och annat tropiskt som man även kan bada i skulle ju kunna vara en bra kompromis.
                        Men tills dess... Hur tjockt glas har du i din bslja? Härdat eller vanligt?

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          #27
                          Ursprungligen postat av Triumph
                          Ha ha ha. En pool med arrowana, arapaima och annat tropiskt som man även kan bada i skulle ju kunna vara en bra kompromis.
                          Men tills dess... Hur tjockt glas har du i din bslja? Härdat eller vanligt?
                          Om jag inte missminner mig... Vanligt 12 mm...

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Vill man ha härdat glas i ett akvarium...? Knacka på fel ställe går glaset i 1000 bitar, men starkt så länge man inte knackar.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              #29
                              Ursprungligen postat av Triumph
                              Blir också konfunderad, men jag körde fem-analys i solidworks och om du kollar på knäckning så klarar M20 bulten en last på 300 kg med en faktor 5. Vid "vanlig" draglast rör det sig om flera ton. Just slanka detaljer och knäckning är lurigt. Men oavsett så håller det
                              Har även med pom-puckar som alternativ. Vi får se...
                              Det svåra med femanalyser är att definiera hur delarna sitter fast och hur krafterna påverkar, skulle påstå att 100% av alla femanalyser är felaktigt definerade...

                              Hur mycket friktion får du på skruven, GÅR det över huvud taget att knäcka en av dem med akvariet ovanpå (fyllt med sten och vatten) eller kommer skruven glida på golvet?

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                #30
                                Jepp.. Som andreas säger har jag vanligt float 12mm i sidorna och 15mm i botten.. Härdat vill du inte gärna ha med exponerade hörn.. Jag skulle kunna tänka mig härdat som ruta på typ bryzells bygge för att komma ner i pris och tjocklek i nödfall men float är ju ganska förlåtande så finns möjligheten så kör jag hellre det..

                                Jag tror att m20 kommer att räcka alldeles utmärkt.. Knäckningen blir nästan obefintlig iom att karet/bänken låser sig själv med hjälp av vikt.. Jag hade ställt det på en skiva för att få minimal svikt.. Räcker ju med att parketten(?) eller golvspånet är dåligt för att du ska tappa marginaler..

                                Jag hade nog gjort botten i 2 eller 3 bitar för att få lite giv på ett så långt kar.. Men nu spånar jag bara fritt och jag är ju bara en klåpare så du ska inte lyssna på mig.. Måttet mellan motsatta hörn borde bli typ 5m?.. Det är svårt att få det helt rakt om du inte har en ren betongplatta.. Gör du bottenplattan i fler bitar med en skarv över får du en fjädring som äter upp en del svikt.. Dessutom fungerar skarvarna som stag i botten..

                                Som sagt bara tankar, hur du än gör blir det säkert bra..

                                haha, ja.. Arowana är ju görbart men arapaima är ju en helt annan division.. Men en dag.....
                                Senast redigerad av ettfettbranamn; 19 March 2015, 05:55.
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...