4 meter akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #46
    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Jag får be om njursvikt men vad pratar du om?

    Varför ens hålla på med olika glassorter och diverse hörn? Pratar du om profilen? Jag kanske har tagit röd knark (en fiktiv knark vars enda effekt är att andra upplever dig som oklar, visuellt suddig) men jag förstår inte vad du menar? Dock alltid öppen för att lära mig något nytt..
    Nä det verkar asjobbigt med laminerade rutor, jag skulle inte orka. Men det är ett sätt att få in härdat glas i rutorna om man nu vill ha det.



    ^^ vasst innerhörn på rutan mot sumpen.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #47
      Ursprungligen postat av Triumph
      Blir ett överrinningsfilter. Kommer även ha innerfilter gömda i bakgrunden. Men sjung ut! Vilka dammpumpar rekommenderar du?
      Jebao 10 000 eller 12 000.. Jag kör 25 000 tot i karet och det är ingen storm alls.. Billiga och väldigt tysta.. 5000lph försvinner ruskigt fort i sådana volymer..
      Senast redigerad av ettfettbranamn; 20 March 2015, 10:36.
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #48
        Nu är det några år sedan jag pysslade med Bultar och liknande. Typ handlade som inköpare in flera containers per månad från diverse ställen över hela jorden. Så mina kunskaper har "rostat lite".

        Men det här med hållfastheten........

        Vilken klass på bulten har du räknat med ?

        Vad jag minns så finns det många olika hållfasthetsklasser.

        Ex:

        Klass 4.8 = Möbelkvalité, håller för alla möbler med normal belastning.

        Klass 5.8 = Bättre möbelkvalité, inte så vanlig.

        Klass 8.8 = Normal industrikvalité, håller för hur mycket som helst.

        Klass 10.9 = Bättre industrikvalité, används ofta till lastbilshjul....dvs hård belasting.

        Klass 12.9 = Mycket hög kvalité, används ofta till hjullastare, dvs håller stora grejer som ska kunna lyfta flera ton.

        Sedan finns det ännu bättre, men då pratar vi om grejer som håller ihop hela kraftdammar.......


        Så, om du är orolig för bultarnas hållfasthet.....gå upp en klass eller två.....
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • addo
          • January 2007
          • 609

          #49
          Ursprungligen postat av Triumph
          Tror inte heller på att blanda glassorter. Har varit inne och läst på en bra sida från en tillverkare och just laminerat har lägst hållfasthet på grund av att man i praktiken har två tunna rutor. Fördelen är att skiten håller ihop av lim-filmen mellan dem så att glaset inte sprätter iväg om det spricker. Beträffande vassa hörn och inte så är det rätt vid belastning (kälverkan). I det här fallet kommer den rutan vara totalt obelastad och vassa hörn har därför ingen praktisk betydelse. Dock ska allt glas fasas så man slipper fina ärr efter vassa kanter.
          Då är du mindre klantig eller modigare än mig, jag skulle snubbla och ta emot mig mot den rutan så rutan blir belastad, det första jag gjorde :P Jag var i alla fall glad att jag valt runda "hörn" på ytavrinningen till mitt saltkar, efter som jag snubblade och satte mig på rutan när jag var i karet och skulle montera bakgrunden

          Kommentar

          • Triumph
            • September 2008
            • 295

            #50
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            Nu är det några år sedan jag pysslade med Bultar och liknande. Typ handlade som inköpare in flera containers per månad från diverse ställen över hela jorden. Så mina kunskaper har "rostat lite".

            Men det här med hållfastheten........

            Vilken klass på bulten har du räknat med ?

            Vad jag minns så finns det många olika hållfasthetsklasser.

            Ex:

            Klass 4.8 = Möbelkvalité, håller för alla möbler med normal belastning.

            Klass 5.8 = Bättre möbelkvalité, inte så vanlig.

            Klass 8.8 = Normal industrikvalité, håller för hur mycket som helst.

            Klass 10.9 = Bättre industrikvalité, används ofta till lastbilshjul....dvs hård belasting.

            Klass 12.9 = Mycket hög kvalité, används ofta till hjullastare, dvs håller stora grejer som ska kunna lyfta flera ton.

            Sedan finns det ännu bättre, men då pratar vi om grejer som håller ihop hela kraftdammar.......


            Så, om du är orolig för bultarnas hållfasthet.....gå upp en klass eller två.....
            Tack för infot och jag känner till hålfklasserna. Tänker köra med syrafast material så att jag slipper korrosion. Och jag är inte orolig för att bultarna inte håller. Mest förvånad över att det "bara" blev en säkerhetsfaktor på 5 mot knäckning.

            Kommentar

            • Triumph
              • September 2008
              • 295

              #51
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Jebao 10 000 eller 12 000.. Jag kör 25 000 tot i karet och det är ingen storm alls.. Billiga och väldigt tysta.. 5000lph försvinner ruskigt fort i sådana volymer..
              Intressant! Var skaffade du dina? Är dom tysta och driftsäkra?

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #52
                Jag tycker det är precis lagom cirkulation i mitt 310L med en 1800L/h pump, och rent propotionerligt med storleken på din burk borde du ha 13000L/h för att få motsvarande omsättning på vattnet...
                Senast redigerad av Mr Woods; 20 March 2015, 12:21.

                Kommentar

                • Triumph
                  • September 2008
                  • 295

                  #53
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Jag tycker det är precis lagom cirkulation i mitt 310L med en 1800L/h pump, och rent propotionerligt med storleken på din burk borde du ha 13000L/h för att få motsvarande omsättning på vattnet...
                  Ni har rätt. Jag räknade efter vad jag har i min burk i dag och då ska jag ha 22 000 l/h till denna balja
                  Här ska pumpas!

                  Kommentar

                  • KJE
                    • August 2013
                    • 1066

                    #54
                    Jag har 2000 liter/timmen till mina 350 liter, fiskarna verkar nöjda och växterna sitter kvar
                    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #55
                      Ursprungligen postat av Triumph
                      [ATTACH=CONFIG]75043[/ATTACH]
                      En annan sak jag kom att tänka på... Med den konstruktionen, varför inte sätta pumpen betydligt högre upp? Då kan du ju utnyttja nästan hela det sista facket också!

                      Kommentar

                      • Triumph
                        • September 2008
                        • 295

                        #56
                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        En annan sak jag kom att tänka på... Med den konstruktionen, varför inte sätta pumpen betydligt högre upp? Då kan du ju utnyttja nästan hela det sista facket också!
                        Man kan lockas till det men, i facket innan ska det vara ett så kallat överrinningsfilter (vatten som porlar över filtermaterial) och då kommer vattennivån där och vid pumpen vara lågt.

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          #57
                          Ursprungligen postat av Triumph
                          Intressant! Var skaffade du dina? Är dom tysta och driftsäkra?
                          Ebay... Och jag kan iallafall intyga att hans pump är tyst! Driftsäkerheten får det feta namnet uttala sig om...

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #58
                            Den har inte blivit mer högljudd på de 6 månader jag kört den, sväljer partiklar upp till 8mm så jag kan bara ge den ett fett plus hittills.. Med tanke på prislappen 1000kr är det värt att köpa en ny vartannat år om det vore så..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Triumph
                              • September 2008
                              • 295

                              #59
                              Planeringen fortskrider. Det kommer bli fetare pumpar om cirka 25 000 l/h totalt.
                              Då ska jag även fila fram en lysramp i aluminium också...

                              Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium och bänk 4000x800x700 pumpar bak.JPG
Visningar: 1
Storlek: 226,7 KB
ID: 2170764Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium och bänk 4000x800x700 pumpar fram.JPG
Visningar: 1
Storlek: 173,6 KB
ID: 2170765Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium och bänk 4000x800x700 sump.JPG
Visningar: 1
Storlek: 184,2 KB
ID: 2170766Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium och bänk 4000x800x700 bakgrund.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,9 KB
ID: 2170767

                              Kommentar

                              • Mr Woods
                                • March 2013
                                • 3409

                                #60
                                Ursprungligen postat av Triumph
                                Man kan lockas till det men, i facket innan ska det vara ett så kallat överrinningsfilter (vatten som porlar över filtermaterial) och då kommer vattennivån där och vid pumpen vara lågt.
                                De första två facken kommer ju atomatiskt att bli fulla med vatten om du skall fylla upp till ramen, hur reglerar du nivån så att inte det tredje blir fullt också?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...