4 meter akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triumph
    • September 2008
    • 295

    #61
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    De första två facken kommer ju atomatiskt att bli fulla med vatten om du skall fylla upp till ramen, hur reglerar du nivån så att inte det tredje blir fullt också?
    Det regleras genom att filtermaterialet i facken innan gör att vatten inte rinner till lika fort som pumpen pumpar ut = nivåskillnad. Kommer även har ett skjutreglage av plast mellan de facken för reglering. Dessutom visade det sig att det pumpmärke Ettfett rekommenderade har elektronisk varvtalskontroll Underbart med bra teknik!

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #62
      Jag hade nog fimpat ev powerheads i bakgrunder också.. De flyttar inte vatten effektivt i förhållande till kräm om du jämför med streamers..

      Jag har haft tid att kika på själva filterkammaren nu också.. Vad sa du att du tänkte ha för media?
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        #63
        Herregud så mycket teknisk kunskap samlat i denna tråd. Fascinerande att följa. Stort lycka till med ditt projekt.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Triumph
          • September 2008
          • 295

          #64
          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Jag hade nog fimpat ev powerheads i bakgrunder också.. De flyttar inte vatten effektivt i förhållande till kräm om du jämför med streamers..

          Jag har haft tid att kika på själva filterkammaren nu också.. Vad sa du att du tänkte ha för media?
          Det är Eheim compact 5000 med filter som sittet där, men kommer bytas till Jebao 10000. Bra med effektiva grovfilter som ör lätta att sköta. I sumpen kommet det vara grov filtermatta, kerammakaroner och biobollar. Vad tror du om den riggningen?

          Kommentar

          • Triumph
            • September 2008
            • 295

            #65
            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
            Herregud så mycket teknisk kunskap samlat i denna tråd. Fascinerande att följa. Stort lycka till med ditt projekt.
            Tack! Halva nöjet är att planera och fixa. Jäkligt kul med fler engagerade och kunniga nördar här. Saknas irl så detta är toppen

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #66
              Ursprungligen postat av Triumph
              Tack! Halva nöjet är att planera och fixa. Jäkligt kul med fler engagerade och kunniga nördar här. Saknas irl så detta är toppen
              Det är ju resan dit dvs projektet som är det roligaste faktiskt.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #67
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                Jag hade nog fimpat ev powerheads i bakgrunder också.. De flyttar inte vatten effektivt i förhållande till kräm om du jämför med streamers...
                Men filterfack i bakgrunden enl. ritningen, fyllda med valfri media (och då tänker jag typ vadd) och streamers högst upp kanske?!

                Kommentar

                • Triumph
                  • September 2008
                  • 295

                  #68
                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Men filterfack i bakgrunden enl. ritningen, fyllda med valfri media (och då tänker jag typ vadd) och streamers högst upp kanske?!
                  Har funderat på det med. Vi får se. Vill ha det så enkelt som möjligt för skötsel och minimalt med slabb. Vill undvika filter som sätter igen fort. Tänkte jag skulle få bra tips av andra som har pumpar med bra klös i

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #69
                    Jag tänker ju att en 90L sump borde räcka som biologiskt filter, och att det därför kan vara lite festligt att ägna de två andra filtren (som kommer bli lätta att byta/tvätta median i) huvudsakligen åt småpartiklar!

                    Nu förutsätter jag att du vill vara fri från ytterfilter...
                    Senast redigerad av Mr Woods; 23 March 2015, 19:20.

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #70
                      Jag som kört med sump ett tag nu kan tipsa om att skaffa en automatiskt vattenpåfyllning tex tunses osmolator. Man tröttnar väldigt snabbt på att fylla på det avdunstade vattnet, och i ett kar som ditt lär du få fylla på varje dag.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #71
                        Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Jag tänker ju att en 90L sump borde räcka som biologiskt filter, och att det därför kan vara lite festligt att ägna de två andra filtren (som kommer bli lätta att byta/tvätta median i) huvudsakligen åt småpartiklar!

                        Nu förutsätter jag att du vill vara fri från ytterfilter...
                        Mm, absolut.. Aldrig blanda bio och mek om man kan undvika det.. Kör din compact i ett fack med vadd där du lätt kan rycka ur vadden och kasta..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Triumph
                          • September 2008
                          • 295

                          #72
                          Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium och bänk 4000x800x700 fram.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,2 KB
ID: 2170857Klicka på bilden för större version

Namn: filter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 113,9 KB
ID: 2170858Klicka på bilden för större version

Namn: Jebao hörn.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,2 KB
ID: 2170859
                          Konstruktionen rullar på. Bra med erfarenhetstips här ifrån. Funderar just nu på om jag behöver ett mekaniskt filtrering med grov matta innan det biologiska för att få bort det största skräpet? Sätts det biologiska igen om jag inte har det?

                          Kommentar

                          • Triumph
                            • September 2008
                            • 295

                            #73
                            Ursprungligen postat av addo
                            Jag som kört med sump ett tag nu kan tipsa om att skaffa en automatiskt vattenpåfyllning tex tunses osmolator. Man tröttnar väldigt snabbt på att fylla på det avdunstade vattnet, och i ett kar som ditt lär du få fylla på varje dag.
                            Har tänkt på det med. Därför blir det en heltäckande ramp med tilluft samt en täckande ruta av pvc så att kondens kan droppa tillbaka.

                            Kommentar

                            • ray
                              • January 2002
                              • 954

                              #74
                              Ursprungligen postat av Triumph
                              [ATTACH=CONFIG]75176[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75177[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75178[/ATTACH]
                              Konstruktionen rullar på. Bra med erfarenhetstips här ifrån. Funderar just nu på om jag behöver ett mekaniskt filtrering med grov matta innan det biologiska för att få bort det största skräpet? Sätts det biologiska igen om jag inte har det?
                              Är det vanliga filter makaroner du ska använda i mitten?
                              De använd i ytterfiler som mekanisktfilter och för att få ett jämnt vattenflöde genom filtret, det ska vara i första facket isf .

                              Om du ska ha filtermatta i första fack så dela den i flera delar för lättare rengöring och du slipper ta ut hela mattan för rengöring, det är de första 5-10 cm av mattan som stoppar det mesta av skiten och blir täta och då bromsa vattenflödet .

                              Jag körde ett liknande filter till ett 375 och i det hade jag 10cm filtermatta i första facket och resten biobollar, mattan stoppade det mesta av skiten och den fick jag rengöra lite då och då .

                              Små partiklar kommer samlas på botten och om du har pumpen på botten pumpas skiten tillbaka till akvariet, bättre att ha pumpen en bit från botten.
                              ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                              Kommentar

                              • Triumph
                                • September 2008
                                • 295

                                #75
                                Ny design på filtret. Det blir ett s.k. Sieve. Känns som ett riktigt effektivt och lättskött filter. Vad tror ni? Förtydligande är att "hängmattan" är ett finmaskigt stålnät.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: Sieve.jpg
Visningar: 1
Storlek: 111,0 KB
ID: 2170900

                                Kommentar

                                Arbetssätt...