Mitt första Diskusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    Catappa en möjliggörare för lägre PH men samtidigt en utmaning för växtkaret?

    Har noterat att mitt CO2 system allt oftare har ventilen stängd vilket givet innebär mindre CO2 tillförsel till karet. Kom sedan på att jag faktiskt matat karet med en hel del Catappa löv på senare tid vilket i sig är en PH sänkare.

    Alltså något att fundera på om man har växter som ställer höga krav på CO2 tillförsel samtidigt som man matar karet med Catappa?

    Read more details about Catappa Leaves at http://www.thaicatappa.com
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Hmm en stilla undrar över mitt senaste inlägg (#1427).

      Kan det ha varit det som orsakat Newbies flammighet? För många Catappalöv på kort tid har gett ett för lågt PH som i sin tur påverkat fisken slemhinnor och skapat irritation i huden? Irritation har gjort att fisken svartnat och dragit sig undan.

      Ett antal vattenbyten senare så är frisken glad och pigg men skadorna på hyn och slämhinnor kommer ta lite längre tid innan de läkt. Lerbaden gör att irritationen över skadorna minskar varpå fisken mår bra och äter som den skall.

      Kan det ligga något i det eller otur i tankegången?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Tommy Vestlie
        • August 2014
        • 2097

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Verkar ju vara en skitnice blandning att b ara mixa ner till en sörja. Kanske man ska pröva.

        Angående AK, bara häll lite i ett deciliter-mått eller något och häll i maten, låt det ligga en stund bara. 10-15 minuter kanske, sen häll i allting. Jag är inte så noga. Blir kanske 20-30 ml per gång max.

        Du får dokumentera din progress med maten Tommy! Och resultatet, så vi andrak an göra likadant. :P
        Om du ger 20-30 ml per gång (där en del hamnar i vattnet misstänker jag och inte i maten) så borde det inte vara något problem om jag går från 50 till 100 ml AK i mixen och skippar vattnet.
        Proud member of Aquascapers of Sweden

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Jag tror att du resonerar helt rätt Tommy. Men den enda tillsatsen som fungerat bra över tid just i vattnet är FFM. Testade ju tidigare AK i vattnet. I stort sett alla fick lite finnar alternativt ljusa prickar/fläckar på fenorna. Så jag har enbart AK i födan.
          Men jag tror en del av problemet är att vi går för fort fram egentligen. Kanske inte ska säga vi, men jag gör ofta det i varje fall. Nu vill jag ha mulm och då kör jag på. Även om jag tycker det är jättelugnt så var det ju inte så länge sedan jag klorinbombade mitt kar. Så för min del så häpnar jag över hur kort minne jag har. Stundtals glömmer jag lika fort som min hund.
          Alla förändringar ger extremt stora dominoeffekter. Gör man flera så blir det ringar på vattnet i samspel med dominoeffekt i 360 grader dvs. det blir svårt att överblicka. Så i mitt kar pausar jag mulmifieringen för att invänta att karet hinner ikapp. Jag ser samma sak som dig att nedbrytningen, det kan vara Ph som du säger, påverkar huden. Jag känner ju som du igen nästan varje individs unika gälrörelse numera. Så något påfrestar dem och då bromsar jag in lite med bladen. Det får gå långsammare. Sedan får vi se om Voogle hjälper eller stjälper.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Funkar inte ditt co2system på det viset att den mäter pHnivå och dunkar i co2 utefter det? Catappa och liknande processer sänker ofta pH litegrann, så det är fler saker än co2 som påverkar den nivån. Ditt pH går med andra ord ner och då stannar ditt co2system, det är inte konstigare än så antagligen. Har dock svårt att tro att de ska sänka pH så mycket och så fort att dina diskusar skulle fara illa av det. Känns som att några blad inte borde orsaka så stora svängar. Men jag vet inte.

            Gör ett test helt enkelt, ta en stor plastback med vatten, mät värderna, släng sedan i ett gäng blad och vänta några dagar och mät värdena igen.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Tommy Vestlie
              • August 2014
              • 2097

              Blir lite matt när man åker hem extra över lunchen för att titta till framförallt Newbie och kan konstatera att städerskorna lyckats dra ut en av kontakterna till akvariet. Konsekvensen är att ett av ytterfiltren, doppvärmare samt Co2 system varit strömlöst i ca fyra timmar. Hade velat göra ett vattenbytet men det hinner jag inte.
              Proud member of Aquascapers of Sweden

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                Ursprungligen postat av Einarsson
                Funkar inte ditt co2system på det viset att den mäter pHnivå och dunkar i co2 utefter det? Catappa och liknande processer sänker ofta pH litegrann, så det är fler saker än co2 som påverkar den nivån. Ditt pH går med andra ord ner och då stannar ditt co2system, det är inte konstigare än så antagligen. Har dock svårt att tro att de ska sänka pH så mycket och så fort att dina diskusar skulle fara illa av det. Känns som att några blad inte borde orsaka så stora svängar. Men jag vet inte.

                Gör ett test helt enkelt, ta en stor plastback med vatten, mät värderna, släng sedan i ett gäng blad och vänta några dagar och mät värdena igen.
                Jo precis så som jag försökte beskriva men är nog lite otydlig ibland. Dvs att om man använder tex Catappa så sänks PH i karet vilket i sin tur innebär att mindre CO2 tillförs karet vilket i sin tur kan ha en negativ påverkan på växtakvarier. Det var alltså bara en observation från min sida .

                Vet inte om du såg filmen jag publicerade i inlägg #1430, verkar ju påverka PH en hel del men bra idé. Vid nästa vattenbyte skall jag slänga en del av akvarievattnet i en hink, mäta värdena, hiva i ett antal löv för ett sedan se vad som händer på PH:et. Måste ju bara veta
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  Ursprungligen postat av Einarsson
                  Verkar ju vara en skitnice blandning att b ara mixa ner till en sörja. Kanske man ska pröva.

                  Angående AK, bara häll lite i ett deciliter-mått eller något och häll i maten, låt det ligga en stund bara. 10-15 minuter kanske, sen häll i allting. Jag är inte så noga. Blir kanske 20-30 ml per gång max.

                  Du får dokumentera din progress med maten Tommy! Och resultatet, så vi andrak an göra likadant. :P
                  Hur ofta matar du med torrfoder blandat med Aqua Kraut samt vad för torrt använder du då? Torkat Tubifex och granulat? Jag har visserligen inget system på när jag matar med vad utan det beror helt enkelt på vad jag känner för vi matningstillfälle men vill bara inte "överdoser" med Aqua Kraut.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                    Hur ofta matar du med torrfoder blandat med Aqua Kraut samt vad för torrt använder du då? Torkat Tubifex och granulat? Jag har visserligen inget system på när jag matar med vad utan det beror helt enkelt på vad jag känner för vi matningstillfälle men vill bara inte "överdoser" med Aqua Kraut.
                    Jag matar 1-2 ggr om dagen nu, och precis som du tar jag vad jag känner för för stunden. Torr mat blöter jag nästan alltid i AK. Störande när skiten bara far runt på ytan.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Tommy Vestlie
                      • August 2014
                      • 2097

                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Blir lite matt när man åker hem extra över lunchen för att titta till framförallt Newbie och kan konstatera att städerskorna lyckats dra ut en av kontakterna till akvariet. Konsekvensen är att ett av ytterfiltren, doppvärmare samt Co2 system varit strömlöst i ca fyra timmar. Hade velat göra ett vattenbytet men det hinner jag inte.
                      Med ovan incident i minnet så är det härligt att nu se att Newbie är mer eller mindre helt återställd i hyn. Kvällen program är vattenbyte, PH experiment med Catappalöv, provmatning av hemmagjord fiskmat samt förberedande surfning inför morgondagens besök på AquaZoo. En helt OK fredagskväll med andra ord.
                      Proud member of Aquascapers of Sweden

                      Kommentar

                      • Tommy Vestlie
                        • August 2014
                        • 2097

                        Enligt Aqua Zoos hemsida så har de Alenquer Red Cuipeua hemma
                        Proud member of Aquascapers of Sweden

                        Kommentar

                        • Tommy Vestlie
                          • August 2014
                          • 2097

                          Den hemmagjorda maten åts med god apetit, alla lever fortfarande . Bösar ned en del i karet fast det gör ju också fryst Artemia och Tubifex.

                          En lärdom: Använd inte för tunna fryspåsar, den fastnar i maten
                          Proud member of Aquascapers of Sweden

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                            Bösar ned en del i karet fast det gör ju också fryst Artemia och Tubifex.
                            Av den anledningen gillar jag inte tubifex, det är för smått så känns som att 90% av skiten hamnar där dne inte ska vara.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Med ovan incident i minnet så är det härligt att nu se att Newbie är mer eller mindre helt återställd i hyn. Kvällen program är vattenbyte, PH experiment med Catappalöv, provmatning av hemmagjord fiskmat samt förberedande surfning inför morgondagens besök på AquaZoo. En helt OK fredagskväll med andra ord.

                              Go fredagskväll!
                              Härligt med besök på aquazoo, vilken tid skall du dit?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Tommy Vestlie
                                • August 2014
                                • 2097

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Go fredagskväll!
                                Härligt med besök på aquazoo, vilken tid skall du dit?
                                Japp, VB check, hink med löv samt PH mätning check, matning check. Nu Kent och ett glas vin framför karet.

                                Räknar med att landa där vi tiotiden
                                Proud member of Aquascapers of Sweden

                                Kommentar

                                Arbetssätt...